۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82967529
T T
۰ نفر
روزگار سپری شده آب آشامیدنی فارس برای تشنگان لب دریا

شیراز-ایرنا - فارس همانند بسیاری از استان های كشور با كم آبی مواجه است و سخنان اخیر نماینده مردم دشتستان استان بوشهر كه گناه كم آبی استان خود را برگردن فارسی ها افكنده اند بر تاسف و نگرانی مردم فارس افزوده است.

به گزارش ایرنا ،مردم فارس می گویند: خود این نماینده می داند كه كم آبی در اغلب نقاط كشور دلایل مختلفی دارد كه استان های فارس و بوشهر نیز از آن تاثیر گرفته است و فرافكنی و به دنبال مقصر گشتن بدون اینكه مستندات و دلایل محكم داشته باشد، كاری ناصواب است.
محمد باقر سعادت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی، مسئولان و استاندار فارس را مقصر این وضعیت جلوه داد و بیان كرد كه این مسئولان از رسیدن آب به دشتستان جلوگیری كرده اند.
گفته های او پس از آن بیان شد كه مردم برازجان مركز شهرستان دشتستان استان بوشهر 13 و 14 تیر ماه جاری در اعتراض به كم آبی، مسئولان دشتستان را به پاسخگویی دعوت كردند.
گویا این نماینده بهترین پاسخ را مقصر دانستن مسئولان استان فارس یافته و گفته است:تنها راه نجات مردم دشتستان،جلوگیری از برداشت غیر‌قانونی آب شهرستان كازرون در استان فارس است وبه صراحت می‌گویم اگر كوچكترین مشكل امنیتی در شهرستان دشتستان رخ دهد مسئولان و استاندار فارس و فرماندار كازرون مقصر هستند و باید در شورای عالی امنیت پاسخگو باشند چراكه 55 روز است بوشهر در بحران شدید آب قرار دارد و عواقب این موضوع به عهده آنها است.

** تكاپوهای نماینده
نماینده مردم دشتستان همچنین در اظهاراتی كه 14 تیر ماه در رسانه ها بازتاب داشت، گفت: در خصوص كم آبی استان بوشهر و شهرستان های اطراف تا به امروز دو جلسه با معاون وزیر و مدیرعامل شركت آب و فاضلاب و استاندار بوشهر و مسئولان برگزار و مشكلات را مطرح كرده‌ایم.
محمد باقر سعادت افزود: علت حل نشدن مشكل ،برداشت غیرقانونی آب توسط حدود 40 موتور پمپ‌هایی است كه در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان كازرون نصب شده است .
وی عنوان كرد: ما برای جلوگیری از برداشت آب به كشاورزان اطراف آن رودخانه هزینه‌های پرداخت كرده ایم تا آب مصرفی آنها برای مردم بوشهر و برازجان استفاده شود اما بی‌ فایده بود.
عضو كمیسیون كشاورزی مجلس در ادامه با بیان اینكه انتقاد اصلی ما از استاندار فارس و فرماندار كازرون درباره عدم جلوگیری از كار موتور پمپ‌های غیرقانونی است، اظهار داشت: من با معاون امنیتی وزیر كشور روز چهارشنبه جلسه‌ای داشتم كه طی آن سوال كردم اگر خودتان با مشكل بی آبی مواجه بودید، چكار می‌كردید؟ بازهم اقدامی انجام نشد تا اینكه روز پنجشنبه با وزیر اطلاعات به صورت مستقیم صحبت كردم و ایشان دستور دادند اقداماتی انجام شود.
سعادت اضافه كرد: امروز قرار بود بنیاد تعاون ناجا موتور پمپ‌های غیرقانونی را جمع‌آوری كند و در آن مكان‌ها هم نگهبانی دهند، اگر این اتفاق رخ دهد و فرماندار كازرون هم حمایت كند، مشكلات حل خواهد شد، چراكه وزیر اطلاعات و وزیر نیرو هم به این موضوع ورود و معاون امنیتی وزیر كشور هم دستوراتی ابلاغ كرده است.

** آب كم است چه برای فارس چه دشتستان
این اظهارات در حالی بیان شد كه به گفته مقامات مسئول اكنون بیش از 30 شهر و 800 روستای استان فارس با مشكل كم آبی مواجه هستند و به وسیله تانكر و بصورت سیار به این مناطق آبرسانی می شود.
در شرایطی كه كاهش بارندگی ها و خشكسالی ده ساله اخیر، منابع آبی شهرستان كازرون در استان فارس را شامل چشمه ساسان، رودخانه شاپور را با افت جدی مواجه كرده است نمی توان كم آبی دشتستان را متوجه استان فارس دانست.
نماینده مردم فیروزآباد، قیرو كارزین و فراشبند فارس در مجلس شورای اسلامی معتقد است: آب جاری و اضافی در استان فارس وجود ندارد كه مسئولان این استان از ورود آن به استان های همجوار جلوگیری كنند.
كوروش كرم پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اظهارات نماینده مردم دشتستان در مجلس و مقصر دانستن استاندار فارس افزود: مردم بوشهر پیوندهای دیرینه با اهالی فارس دارند ،بوشهر زادگاه استاندار فارس است و وی نسبت به كشور زادگاه خود تعصب دارد اما باید بدانیم كه «اسماعیل تبادار »هم اكنون استاندار فارس است و مسئولیت ملی دارد.
وی ادامه داد:شهرستان كازرون مشكلات بسیاری در زمینه تامین آب شرب دارد و بیش از 60 روستای این شهرستان اكنون با مشكل بی آبی مواجه شده اند و بصورت سیار به آنها آبرسانی می شود.
كرم پور اضافه كرد:با شروع تابستان آب شرب لوله كشی در شهر كازرون نیز در روز بین 6 تا 8 ساعت بطور كامل قطع و اكنون در این شهر جیره بندی اعمال می شود.
نماینده مردم فیروزآباد، قیرو كارزین و فراشبند در خانه ملت گفت : بیش از دو هزار و 500 هكتار از باغ ها و مزارع شهرستان كازرون كه از رودخانه شاپور حقآبه داشته دچار كم آبی و خشك شده اند.
وی با بیان اینكه زندگی و معیشت مردم كازرون به دلیل كم آبی و بی آبی با خطر جدی مواجه است گفت : برخی مسئولان بوشهر چگونه از این مردم كه در زمان حاضر با خشكسالی دست به گریبان هستند توقع آبرسانی دارند؟

***خشكسالی منحصر به بوشهر نیست
وی با طرح این سوال كه چرا مسئولان در بوشهر در زمینه طرح انتقال آب از دریا و شیرین كردن آن اقدامی نمی كنند و اگر اقدامی شده چرا به نتیجه نرسیده است ؟، اظهار داشت: خشكسالی تنها منحصر به استان بوشهر نیست.
این نماینده مجلس ادامه داد: استان های مركزی كشور برای تامین آب شرب،كشاورزی و صنعت تلاش می كنند كه آب را با مسافتی طولانی از دریا به استان های خود انتقال دهند ،چرا این كار در استان بوشهر كه در كنار دریا قرار دارد صورت نمی گیرد؟ مگر كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آب مصرفی خود را از همسایگان خود تامین می كنند؟
كرم پور اضافه كرد: استان فارس بیش از یك دهه است كه با خشكسالی دست و پنجه نرم می كند و میزان بارندگی ها آن در یكسال گذشته به نسبت مدت مشابه قبل حدود 65 درصد كاهش داشته است.
وی با اشاره به اینكه تمام رودخانه های استان فارس بین 70 تا 100 درصد خشك شده اند،افزود: شغل یشتر مردم فارس از گذشته كشاورزی بوده و منبع درآمد حدود 80 درصد اهالی این استان از این راه و همچنین دامداری تامین می شود.
وی با بیان اینكه در گذشته آب به اندازه كافی در استان فارس وجود داشته و رودخانه ها و چشمه ها جاری و آب آنها به بوشهر نیز می رسیده،گفت: اكنون بیش از ده سال است كه این خطه با خشكسالی مواجه و آب جاری در آن یافت نمی شود.
نماینده مردم فیروزآباد، قیرو كارزین و فراشبند در مجلس بر این نكته تاكید كرد كه كارشناسان امر در كشور بررسی كنند كه آیا آبی در استان فارس وجود دارد كه مسئولان جلو آن را می گیرند كه به بوشهر نرسد؟
وی ادامه داد: نمایندگان فارس و بوشهر در كنار هم خواهند بود و در رفع مشكلات از هیچ كمكی دریغ نخواهند كرد.
كرم پور ریشه رابطه مردم فارس و بوشهر را تاریخی دانست و گفت: اهالی این دو استان اعم از عشایر و قومیت های مختلف از گذشته های دور با هم مراوده نزدیك داشته اند و در طول تاریخ همیشه پشتیبان یكدیگر بوده اند.
وی با بیان این مطلب كه اظهارات تنش زا در شرایط كنونی كشور به هیچ وجه به مصلحت نیست،گفت: مسولان نباید سخنانی بگویند كه باعث بروز بدبینی و تنش بین اهالی دو استان همجوار شود.
نماینده مردم فیروزآباد، قیرو كارزین و فراشبند در مجلس اظهار داشت: مسولان استان فارس هر پیشنهاد قابل اجرایی برای رفع مشكلات آبی و غیرآبی مردم بوشهر را با دل و جان می پذیرند و حاضرند كه در این باره همكاری كنند اما به شرطی كه توقعات منطقی و براساس واقعیت ها باشد.

** مشكل آب بوشهر را حل كنند، فرافكنی نشود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به سخنان این نمایندگان استان بوشهر در مجلس گفت:برخی افراد به جای فرافكنی و سلب مسئولیت از خود با بررسی های علمی و عملیاتی به فكر حل مشكل تامین آب آشامیدنی شهروندان بوشهر باشند.
عنایت الله رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارات نماینده شهرستان دشتستان را كه مسئولیت مشكل آب این استان را متوجه مسئولان استان فارس دانسته، نوعی فرار از مسئولیت پذیری دانست و افزود: مشكل كمبود آب در بوشهر با مقصر دانستن دیگران و انداختن مسئولیت به گردن آنها حل نخواهد شد.
وی ادامه داد: در ارتباط با تامین بخشی از آب مورد نیاز بوشهر ،انتظار داشتیم مسئولان استان و نماینده دشتستان از سر بی اطلاعی نسبت به موارد كم آبی اظهارنظر نكنند.
رحیمی اظهار داشت: مردم شهرستان كازرون فارس با وجود تنگناهای معیشتی كه در اثر خشكسالی بر آنان وارد شده به دلیل حس نوع دوستی و بر پایه اعتقادات عمیق فرهنگی و مذهبی خود تاكنون نهایت همكاری را برای تامین آب آشامیدنی مردم استان بوشهر و دشتستان داشته و دارند و اظهارات غیر مسئولانه و ناآگاهانه برخی افراد نمی تواند در عزم و اعتقادات راسخ مردم این شهرستان تاثیری بگذارد.
وی درباره شرایط آب منطقه كازرون و چگونگی انتقال آب به بوشهر گفت: رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرقی شهرستان كازرون سرچشمه می گیرد و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل می شود و پس از عبور از ناحیه غربی كازرون و دشت خشت و پس از اتصال با چند شاخه فرعی دیگر در نزدیكی روستاهای جره و میلك وارد دشت شبانكاره شهرستان دشتستان می شود و ضمن تلاقی با رود دالكی به نام رودخانه حله به خلیج فارس می ریزد.
رحیمی افزود: در محدوده شهرستان كازرون حدود 2 هزار هكتار از اراضی و باغ های مجاور رودخانه شاپور تحت پوشش كانال های انتقال آب و نهرهای سنتی منشعب از رودخانه و چشمه سارها قرار دارند كه در سال های اخیر به دلیل استمرار خشكسالی و كاهش منابع آب سطحی، برداشت آب و فعالیت های كشاورزی به شدت كاهش یافته و یا با محدودیت های جدی مواجه شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: در سال آبی 96 – 97 به دلیل كاهش 60 درصدی بارش ها (132 میلیمتر)، دِبی (جریان آب در ثانیه) رودخانه شاپور نسبت به سال 95 – 96 به شدت كاهش یافته همچنان كه سایر رودخانه های استان فارس نیز بین 70 تا 100 درصد با كاهش دِبی آب مواجه شده و خشكیده اند.
رحیمی بیان كرد: باغ ها و اراضی حقابه دار حاشیه رودخانه شاپور در پایین دست محل برداشت آب بوشیگان در دشت كمارج و خشت نیز به شدت با مشكل كم آبی مواجه شده و خسارت های قابل توجهی به ویژه به باغ های نخل وارد آمده است.
وی گفت: كشاورزان منطقه خشت در شرایط عادی با آبگیری از رودخانه شاپور در محل بند انحرافی چروم آب را به شبكه آبیاری منتقل و باغ ها را به شكل نوبت بندی (معمولا دو تا سه نوبت در فصل تابستان) آبیاری می كردند اما در شرایط فعلی و با استمرار خشكسالی كه باعث كاهش شدید دِبی رودخانه شده و همچنین برداشت بیش از مقدار توافق شده برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر، آبرسانی به بخشی از باغ ها غیر ممكن شده و باغ های چندین ساله در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند.
او ادامه داد: مساحت باغ های تحت پوشش رودخانه شاپور و چشمه سارهای مجاور در محدوده بالا دست تاسیسات بوشیگان به میزان 622 هكتار است كه در سال های اخیر با اعمال برنامه نوبت بندی و محدودیت شدید تامین آب می شود.
رحیمی افزود: حدود 150 هكتار از اراضی واقع در حاشیه رودخانه شاپور كه به طور معمول به شكل صیفی كشت می شدند در سه سال اخیر امكان كشت را نداشته اند و از طرفی به منظور جلوگیری از بروز وقفه در تامین آب تصفیه خانه بوشیگان و انتقال آب به استان بوشهر، شركت آب منطقه ای فارس به طور مستمر از انجام كشت در حاشیه رودخانه جلوگیری كرده كه این كار با توجه به اتكای معیشت كشاورزن به درآمد كشاورزی همواره مشكل زا بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: به همین علت برای 30 هكتار از اراضی كه كشت آنها به دلیل برداشت آب از رودخانه جهت انتقال به استان بوشهر دچار خسارت شد مبلغ 100 میلیون ریال برای هر هكتار ، در سال 96 نیز برای 130 هكتار از اراضی در ازای مبلغ 100 میلیون ریال برای به عنوان خسارت نكاشت پرداخت و بر اساس مصوبات جلسه های مشترك در سال 97 نیز به ازای هر هكتار مبلغ 140 میلیون ریال پرداخت و آب آنها به استان بوشهر منتقل شود كه این كار انجام شده است.
وی گفت: كار آبرسانی به استان بوشهر از منابع آب شهرستان كازرون تاكنون از سه طریق شامل برداشت آب از رودخانه شاپور به میزان 400 لیتر در ثانیه، برداشت آب از محل رودخانه چشمه ساسان به میزان300 لیتر بر ثانیه و برداشت آب از منابع زیرزمینی (22 حلقه چاه) با ظرفیت حداكثر 600 لیتر در ثانیه انجام شده است.
رحیمی افزود: به دلیل كاهش نزولات جوی (67 درصد)، خشكیده شدن چشمه ساسان، كاهش دِبی آب رودخانه شاپور و پایین رفتن عمق ایستایی چاه های آب به دلیل خشكسالی و برداشت بی رویه انتقال آب به استان بوشهر با كاهش مواجه شده اما به رغم تمام این مشكلات سعی كرده ایم كه میزان آب رودخانه حفظ و آب منابع زیرزمینی نیز در قالب چاه ها به استان بوشهر منتقل شود.
وی گفت: انتقال آب از شهرستان كازرون به استان بوشهر در حالی انجام می شود كه بیش از 50 روستای شهرستان كازرون در جوار رودخانه شاپور فاقد آب آشامیدنی هستند و آبرسانی به آنها گاهی با تانكر انجام و قسمتی از شهر كازرون نیز دارای نوبت بندی بیش از شش ساعت در شبانه روز است.
او اضافه كرد: به رغم همه این مسائل و با تلاش مسئولان، آب به استان بوشهر منتقل می شود و از اینكه در اثر كاهش نزولات جوی میزان انتقال آب به استان بوشهر كاهش پیدا كرده ناراحتیم و هرگونه اقدام قانونی و ممكن جهت آبرسانی به استان بوشهر در دستور كار مسئولان استان فارس قرار دارد.
وی گفت: بیش از پنج جلسه با معاونان عمرانی و سیاسی استانداری بوشهر، فرماندار دشستان و مسئولان آب منطقه ای و آب و فاضلاب بوشهر و دشتستان برگزار شد و تصمیمات خوبی برای ادامه انتقال آب به استان بوشهر اتخاذ شد كه همین امر به رغم خشكسالی شدید سبب تداوم آبرسانی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه كرد: از سه سال گذشته تاكنون بارها به صورت مكتوب و همچنین در جلسات به شكل رسمی به مسئولان این استان اعلام كرده ایم كه با توجه به وضعیت اقلیمی امكان تداوم آبرسانی از فارس به بوشهر به این شكل فراهم نیست و مسئولان باید به فكر منابع جایگزین باشند.
رحیمی افزود: با توجه به همجواری استان بوشهر با دریا و خلیج فارس جهت تامین آب پایدار برای شهروندان آن استان این امكان فراهم بوده و خواهد بود و مسئولان استان بوشهر به جای انداختن مسئولیت به گردن دیگران تلاش خود را صرف تامین آن از دریا و دیگر منابع ممكن از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و امكانات دولتی كنند.
9873 /1876
گزارش از محمد امین افشارپور
۰ نفر