۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82967762
T T
۰ نفر
رهبر شیعیان نیجریه در بند غرب، اسرائیل و سعودی

الجزیره-ایرنا- شیخ « ابراهیم زكزاكی » یكی از مشهور ترین شخصیت های اسلامی در نیجریه است كه از حدود سه سال پیش با توطئه چند جانبه صهیونیست ها، سعودی ها و قدرت های غربی در بازداشت به سر می برد و با وجود بیماری و همچنین صدور حكم قضایی برای آزادی اش، همچنان در بند است.

به گزارش ایرنا، شیخ زكزاكی متولد سال 1953 میلادی در «زاریا» واقع در استان «كادونا» نیجریه و رهبر شیعیان این كشور است كه منشأ خدمات بزرگی برای این كشور بوده است.
وی موسساتی برای كمك به ایتام و زنان بیوه و نیازمندان و یك موسسه خیریه تاسیس كرده است كه هدف آن كمك به نیازمندان و تلاش برای آزادی زندانیان است و اقدام به كارهای عام المنفعه مانند حفر چاه و لوله كشی آب و ... می كند.
«یوسف كبیر» یكی از فعالان نیجریه ای در خصوص شیخ زكزاكی به خبرنگار ایرنا گفت: او از 20 سالگی، تمام زندگی ، وقت و عمر خود را صرف خدمت به دین اسلام كرده و تاكنون هفت بار به زندان رفته و 6 فرزندش را هم در این راه از دست داده است. با راهنمایی های او شمار زیادی از آفریقایی ها به مذهب شیعه گرویده اند و دلیل دشمنی وهابی ها و صهیونیست ها با او همین است.

**شیخ زكزاكی منادی وحدت
این شخصیت نیجریه ای كه در دهه 70 قرن گذشته به مقابله فكری با جریان های ماركسیستی و كمونیستی در كشورش می پرداخت، در پی فراگیر شدن دین اسلام به عنوان دین صلح، پیوسته در پی وحدت اسلامی بوده و تلاش های زیادی در این راه انجام داده است اما این اقدامات او به مذاق برخی طرف های منطقه خوش نیامده است و در نتیجه در پی حذف آن برآمدند.
تارنمای خبری «دیلی پست» نیجریه به نقل از« ابراهیم موسی» رئیس مجمع رسانه ای جنبش اسلامی نیجریه نوشت، نیروهای امنیتی و پلیس پیوسته برای اعضای این جنبش مشكلات ایجاد می كنند.
رئیس مجمع رسانه ای جنبش اسلامی نیجریه همچنین گفت، نیروهای امنیتی، تبلیغات منفی زیادی علیه این جنبش انجام داده اند در حالی كه درخواست برای آزادی شیخ زكزاكی به هیچ عنوان تهدید امنیتی نیست.
موسی تصریح كرد، شیخ زكزاكی هیچ گاه موافق اعمال خشونت آمیز نبوده و بر عكس خانه او همیشه پناهگاه مسیحیان و اقلیت ها در زمان بحران ها بوده است.

** دستگیری شیخ زكزاكی
شیخ زكراكی بارها توسط مقام های دولتی نیجریه بازداشت و زندانی شده است اما خشونت بارترین برخورد با او در 13 دسامبر 2015 میلادی یعنی حدود سه سال پیش بود كه از آن زمان وی به صورت پیوست در بازداشت به سر می برد و تلاش ها برای آزادی او همچنان بی نتیجه مانده است.
در روز 22 آذر 1394 (13 دسامبر 2015) بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله ، بیش از350 نفر از شیعیان این كشور كشته و صدها تن دیگر زخمی شدند و ارتش نیجریه، شیخ زكزاكی و همسرش را بازداشت كرد.
در این حمله ،شیخ زكزاكی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد كه بر اثر آن یك چشم وی نابینا شد و مشكلات جسمی دیگری برای او به وجود آمد. همچنین منزل مسكونی او و چند مركز مذهبی نیجریه تخریب و چندین عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه از جمله شیخ «محمد توری»، «مصطفی سعید» (به ترتیب معاون و پزشك شیخ زكزاكی) «ابراهیم عثمان» و «جمی گلیما » شهید شدند.
سازمان عفو بین الملل ارتش نیجریه را به كشتار 350 تن از شیعیان این كشور، دفن آنها در گورهای جمعی و از بین بردن مدارك مربوط به این جنایت متهم كرد.
«نصیبه» دختر شیخ زكزاكی گفت، گفته می شود 450 نفر در این حمله كشته شدند و 300جسد به بیمارستان منتقل شد اما شمار كشته ها احتمالا بیش از یك هزار نفر بود.
ارتش نیجریه مدعی شده بود كه تلاش هواداران شیخ برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا علت دستگیری این رهبر بزرگ تشیع در نیجریه بوده است ادعایی كه طرفداران وی آن را شدیدا تكذیب می كنند و می گویند ارتش بنا بر تحریك برخی طرف ها اقدام به حمله به مردم كرد.
تارنمای خبری 'دیلی تراست' آن زمان گزارش داد: جنبش اسلامی نیجریه با رد ادعای ارتش این كشور مبنی بر تهییج خشونت از سوی این گروه، تاكید كرده كه در طول چندین دهه فعالیت اجتماعی و سیاسی جنبش اسلامی شیعیان، هیچگاه به دنبال رفتارهای غیرقانونی و خشونت آمیز نبوده است.

** اتهام های بی دلیل و مانع تراشی برای آزادی شیخ زكزاكی
روزنامه «ونگارد» چاپ نیجریه روز 12 آذر 1395 نوشت: دادگاه عالی فدرال نیجریه، حكم آزادی شیخ زكزاكی را صادر كرده و بر اساس این حكم حداكثر تا 45 روز پس از آن می بایست تحویل مقامات پلیس نیجریه داده شود و آنها نیز ظرف 24 ساعت وی و همسرش را آزاد كنند اما این اتفاق نیفتاد .
رسانه های نیجریه ای اوایل دی 1395 نوشتند، نهادهای امنیتی نیجریه اخیرا ضمن مانع تراشی در مسیر اجرای حكم قضایی دادگاه نیجریه، رهیر شیعیان و همسر ایشان را به مكانی نامعلوم انتقال داده اند.
اگرچه دادگاه فدرال نیجریه حكم آزادی زكزكی را از بند نیروهای امنیتی صادر كرده بود، اما دولت نیحریه اعلام كرد كه به صلاح ملت نیست وی آزاد شود و اكنون چند روز است كه از مهلت قانونی اجرای حكم دادگاه توسط دولت نیز می گذرد.
«محمد بخاری» رئیس جمهوری نیجریه نیز مدعی شده بود كه 'مصلحت مردم اقتضا می كند كه حكم دادگاه مبنی بر آزادی شیخ زكزاكی را اجرا نكنیم!'

** دست رژیم صهیونیستی عربستان، آمریكا و انگلیس در آستین مقامات نیجریه ای
شیعیان نیجریه اواخر آذرماه 1395 ، ضمن تاكید بر اجرای سریع حكم آزادی شیخ زكزاكی از سوی دادگاه این كشور، تاكید كردند: كارشكنی های رژیم صهیونیستی برای لغو حكم آزادی وی،‌ محكوم به شكست است.
رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز پس از دستگیری خود گفت، عربستان بنا به دستور آمریكا و انگلیس، به ارتش نیجریه كمك مالی كرد تا در سال 2015 در زاریا به كشتار شیعیان دست بزند.
تارنمای خبری «اسلام تایمز» نوشت، وی در تماس تلفنی با پسرش گفت، عربستان هزینه حمله به «زاریا» را تامین كرده بود.
رهبر جنبش اسلامی نیجریه در ادامه پیش شرط های دولت نیجریه را برای آزادی خود رد كرد و گفت، نمی توان با افسران امنیتی مذاكره كرد.
این عالم نیجریه ای در ادامه تاكید كرد، روش و موضع گیری اش را كه از 40 سال پیش ادامه داده، تغییر نمی دهد.
رهبر جنبش اسلامی نیجریه گفت، عربستان بنا به دستور آمریكا و انگلیس، به ارتش نیجریه كمك مالی كرد تا در سال 2015 در زاریا دست به كشتار شیعیان بزند.
در حالی برخی برای جلوگیری از آزادی شیخ زكزاكی تلاش می كنند كه این كشور با مشكل تندروی و فعالیت گروه های تروریستی مانند بوكوحرام مواجه است و این گروه پیوسته مرتكب جنایت در حق مردم می شود.

** درخواست نهادهای بین المللی برای آزادی شیخ زكزاكی
سازمان دیده بان حقوق بشر اواخر آذرماه 1394 از نیجریه خواست به سركوب جنبش اسلامی شیعه در این كشور پایان دهد و رهبر شیعیان این كشور را آزاد كند.
پایگاه خبری «نیشن» نیجریه نیز پنجم بهمن 1395 گزارش داد كه اتحادیه اروپا از دولت نیجریه خواست هرچه سریع تر شیخ زكزكی را آزاد كند. نمایندگی اتحادیه اروپا در ابوجا از دولت نیجریه خواست طبق تاكید دادگاه فدرال این كشور هرچه سریع تر او را آزاد كند.
سازمان عفو بین الملل نیز 27 دی 1395 از مقام های نیجریه خواست كه طبق حكم دادگاه این كشور وی را از زندان آزاد كند.
«ماكمید كامرا» مدیر امور نیجریه در سازمان ملل با بیان اینكه شیخ زكزاكی به طور غیرقانونی در بازداشت به سر می برد، گفت: اگر مقام های دولت نیجریه وی را آزاد نكنند، قانون این كشور را آشكارا نقض كرده اند.

** رهبر شیعیان نیجریه نیازمند مراقبت های پزشكی فوری
«ابراهیم موسی» سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه روز سه شنبه گفت، شیخ زكزاكی نیاز به مراقبت های پزشكی فوری دارد زیرا بار دیگر دچار سكته مغزی شده است و به همین دلیل مقامات دولتی باید دستور آزادی او را بدهند تا تحت نظر متخصصان پزشكی درمان شود.
وی افزود، حتی مقام ها ی دولتی هیچ دلیلی برای ادامه بازداشت ایشان ندارند زیرا از قبل حكم آزادی او صادر شده است.
پزشك شیخ زكزاكی نیز گفته است وضعیت جسمانی او در حال بدتر شدن است.
چندی پیش شیخ «آدم سوهو» عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه گفته بود: متاسفانه شیخ زكزاكی چشم چپ خود را بر اثر حمله نظامیان در دو سال قبل از دست داده‌است و چشم راستش نیز با مشكل مواجه است؛ وضع بهداشتی و سلامتی ایشان و همسرشان رو به وخامت است و هر دوی آنها به پزشك برای مداوای خود نیاز دارند اما اجازه داده نمی شود پزشك، شیخ زكزاكی و همسرشان را ببیند.
شیخ زكزاكی آخرین بار 23 دی 1396 در حالی در جمع خبرنگاران برای مدت بسیار كوتاهی حاضر شد كه گردنش با یك پروتز (گردنبند طبی ) بسته شده بود و با كمك عصا راه می رفت.
با توجه به شرایط موجود ظاهرا دست هایی در كار است تا مانع درمان و حضور این شخصیت محبوب میان مردم شود و این در حالی است كه او و طرفدارنش هیچ گاه خشونت طلب نبوده اند و شیخ زكزاكی خود پیوسته منادی وحدت بوده و حتی خانه او در مقاطع مختلف پناهگاه امنی برای پیروان دیگر ادیان بوده است.
خاورم **2041**1049