۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82968117
T T
۰ نفر

ایران 20 درصد بازارهای عراق را در دست دارد

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82968117
ایران 20 درصد بازارهای عراق را در دست دارد

كرمان - ایرنا -دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق با بیان اینكه تنها20 درصد بازارهای این كشور در دست ایران است ،گفت: كالای برند ایرانی در این كشور وجود ندارد و صادرات به عراق مشهود نیست.

به گزارش ایرنا، سید حمید حسینی روز چهارشنبه در نشست مشترك فعالان اقتصادی استان كرمان با مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: چین با 23.5 درصد شریك نخست تجاری كشور عراق بشمار می رود و ایران رتبه سوم صادرات به كشور عراق را در دست دارد.
وی اظهار داشت: 15 درصد صادرات غیرنفتی ایران به میزان هشت میلیارد دلار به كشور عراق است و این صادرات به میزان چهار قاره برای كشور منفعت دارد.
حسینی با بیان این مطلب كه بیشترین صادرات به كشور عراق اجزا و قطعات نیروگاهی و پس از آن مواد غذایی و لوازم ساختمانی است اظهار داشت :در داروسازی، كاشی و نساجی ظرفیت صادرات مناسبی در كشور وجود دارد اما نتوانستیم زمینه صادرات این كالاها را به كشور عراق فراهم كنیم.
وی با اشاره به چالش های بازرگانی بین 2 كشور تاكید كرد: عراق به بهانه های مختلف سالهاست كه مانع تشكیل نشست های رسمی كمیسیون مشترك ایران با این كشور می شود.
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق با بیان اینكه این اتاق در كشور عراق راه اندازی شده است گفت: این كشور به قواعد رسمی تجاری با ایران تن نمی دهد لذا باید كمیسیون مشترك بازرگانی زیر نظر دولت های این 2 كشور شكل گیرد.
حسینی افزود: بی ثباتی در قوانین و مقررات كشور عراق برای فعالان اقتصادی مشكل ساز شده و به همین دلیل ارتباط مناسبی با تجار خوشنام عراق برقرار نشده است.
وی با بیان اینكه باید روابط اقتصادی ایران و عراق را افزایش داد ،عنوان داشت: باید دریافت ویزای تجاری تسهیل شود زیرا اعطای ویزای زیارتی شایسته بازرگانان این 2 كشور نیست.
حسینی گفت: بدلیل استانداردهای متفاوت، از تعداد 10 كالای صادراتی ایران، تنها سه كالا تایید استاندارد عراق را دریافت كرده و مابقی مناسب برای صادرات تشخیص داده نشده است.
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد: نشست های منظم بین استانداران و دستگاه های دولتی 2 كشور برگزار شود تا مشكلات بازرگانان به سرعت رفع شود.
وی همچنین با اشاره به اینكه اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق نیازهای روز بازار عراق را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد و ارتباطات را تسهیل می كند تصریح كرد: مركز تجاری این اتاق در شهر بصره با ظرفیت 32 شركت و كنسرسیوم خدمات مهندسی و فنی برای ساخت مسكن در كشور عراق در حال راه اندازی است.
این نشست روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان برگزار شد و همچنین در این نشست فعالان اقتصادی استان كرمان به ارائه نظرات در زمینه تجارت با كشور عراق پرداختند.
7420/ 3029/ 5054