۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۸:۵۰
کد خبر: 82969857
T T
۰ نفر
چهارمحال و بختياري اقليمي مناسب براي توليد گل شاخه بريده

شهركرد- ايرنا- چهارمحال وبختياري داراي اقليمي مناسب و مستعد براي كشت گل و گياهان رنگارنگ است كه تاكنون از اين پتانسيل استفاده مطلوب نشده است.

به گزارش ايرنا، سالانه حدود 6 ميليون گل شاخه بريده در اين استان با كيفيت مطلوب و بازارپسند، توليد و روانه بازار داخلي و خارجي مي شود.
كارشناسان امو باغباني اين استان معتقدند؛ شهرستانهاي بروجن، شهركرد و اردل به دليل قرارگرفتن درارتفاع بالا از سطح دريا، داشتن خاك مستعد و آب و هواي متنوع و نور كافي، بهترين منطقه براي توليد گل است.
يكي از توليد كنندگان گل منطقه 'رستم آباد' شهرستان اردل با بيان اينكه توليد گل و گياه فرصت مناسبي براي اشتغالزايي است، گفت: خوشبختانه امروزه گل و گياه مورد توجه قرار دارد و همين امر سبب شده تا اشتغالزايي بسيار خوبي در اين زمينه ايجاد شود.
يوسف شكرانه افزود: گل كالايي لوكس و زيباست كه هميشه علاقه ‌مندان مختص به خود را داشته و همين امر فرصت مناسبي براي تقويت توليد داخلي است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر روش‌هاي توليد گل و گياه بسيار تغيير كرده و شيوه‌هاي نوين كشت، ميزان بهره‌وري از زمين ‌ها را افزايش و بر همين اساس ضروري است تا گلخانه ‌داران و توليدكنندگان شيوه‌هاي جديد را جايگزين كنند.
اين گلخانه ‌دار اردلي افزود: گياهان تزئيني و شاخه بريده از گونه‌هايي مي‌باشد كه مورد استقبال مردم قرارگرفته و فعاليت در اين حوزه سودآوري مناسبي را براي توليدكنندگان به دنبال داشته است.
2 نرخي شدن ارز و كمبود كود شيميايي خارجي كه عمده مصارف گلهاي شاخه بريده را تشكيل مي دهد از مشكلات اصلي گلخانه داران اين استان است.
شكرانه در ادامه توضيح داد: با محدوديت در تهيه كودشيميايي وارداتي، قيمت اين ماده شيميايي نيز در 2 ماه گذشته 30 درصد افزايش يافته و در قيمت تمام شده محصول نيز تاثير داشته است.
وي نبود پايانه گل و گياه در استان و ورود دلالان در خريد محصول به قيمت پايين را از ديگر مشكلات توليد كنندگان گل و گياه استان عنوان كرد و گفت: با توجه به اقليم استان در صورت حمايت دولت، امكان افزايش توليد تا 2 برابر توليد كنوني امكان پذير است.
وي به وجود بازار مشتري پسند گل شاخه بريده اين استان در روسيه و ديگر كشورهاي آسياي ميانه اشاره كرد و گفت: در صورت حمايت مستقيم دولت در بازاريابي و صادرات گل به كشورهاي همسايه در شمال كشور، تحولي در اقتصاد و سبد درآمد بهره برداران گل اين منطقه ايجاد خواهد شد.
مدير امور باغباني جهادكشاورزي چهارمحال وبختياري نيز اقليم استان را مستعد توليد گل و توسعه گلخانه عنوان كرد و افزود: در صورت رونق بازار فروش محصولات، امكان توليد سالانه 12 ميليون گل شاخه بريده در اين استان امكان پذير است.
ابراهيم شيراني گفت: گل رز با تنوع 10 رنگ در چهارمحال و بختياري توليد مي شود.
وي، اشتغالزايي مستقيم در گلخانه هاي شهركرد و بروجن را 200 نفر اعلام و تصريح كرد: بخش عمده گل شاخه بريده استان به تهران، اصفهان و محلات در استان مركزي از طريق پايانه گل و گياه به كشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود.
مدير امور باغباني جهاد كشاورزي چهارمحال وبختياري توضيح داد: از گل هاي شاخه بريده توليدي 800 هزار شاخه از نوع 'آلسترومريا' است.
شيراني تاكيد كرد: با توجه به تشديد پديده خشكسالي و كاهش منابع آبي استان طي چند سال گذشته، بهره برداران بخش كشاورزي با تغيير الگوي كشت و راه اندازي گلخانه ها به سمت توسعه گل شاخه بريده و توليد سبزي و صيفي سوق داده شده اند.
به گفته وي، فعاليت در حوزه گل و گياه بسيار دلپذير و نشاط‌ آورتر است، اما وجود برخي از مشكلات سبب شده تا انگيزه گلخانه ‌داران كاهش يابد.
وي تاكيد كرد: كم ‌آبي و خشك‌سالي‌هاي اخير خسارات زيادي را به توليدكنندگان گل و گياه وارد كرده و همين امر سبب شده تا برخي از گلخانه ‌داران به كشت گياهان كم آب روي آورند.
به گفته وي عدم ‌حمايت از توليدكنندگان گل و گياه توسط دستگاه‌هاي اجرايي به گسترش مشكلات مالي اين قشر از كارآفرينان منجر شده است.
چهارمحال و بختياري سرچشمه رودخانه هاي كارون، زاينده رود و دز با داشتن بيش از يكهزار و 500 متر ساحل آب هاي جاري و با بيش از 2 هزار متر ارتفاع از سطح دريا و نيز خاك مستعد، مكان مناسبي براي توليد گل است.
6199/6021