به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مولف كتاب های عربی متوسطه اول و دوم در این نشست به برخی تغییرات كتاب درسی عربی اشاره كرد و گفت: تغییرات كتاب های جدید كه از پایه هفتم آغاز شده و امسال به پایه دوازدهم رسیده، بر مبنای رویكرد فهم متن است زیرا هدف درس عربی كسب توانایی برای صحبت كردن نیست.
عادل اشكبوس اظهار داشت: هدف اصلی درس عربی پرورش مهارت های زبانی، خواندن، نوشتن و سخن گفتن است و منظور فهم متن و در راس آن فهم قرآن، احادیث و ادعیه است.
وی ادامه داد : كتاب های درسی عربی در گذشته بیشتر قواعد محور بود اما كتاب های جدید با رویكرد فهم متن است و بسیاری از قواعد كنار گذاشته شده است.
مولف كتاب های درس عربی با بیان اینكه در رویكرد جدید یك نمره از 20 نمره به بخش مكالمه درس عربی اختصاص داده شده است، یادآور شد: تعیین راهنمای برنامه درسی كتاب عربی از پایه هفتم تا دوازدهم در مدت پنج سال از 88 تا 92 انجام و سپس به ترتیب كتاب های عربی در هر سال یك پایه آغاز شد.
مولف كتاب های دین و زندگی نیز در این نشست گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساعات درس دینی كه پیش از این 4 ساعت برای تمامی رشته های تحصیلی متوسطه دوم بود در رشته های علوم تجربی و ریاضی با این عنوان كه درس دینی رشته تخصصی علوم انسانی محسوب می شود به 2 ساعت كاهش یافت و در رشته علوم انسانی تغییری پیدا نكرد.
یاسین شكرانی افزود: دلیل دیگری كه برای این كاهش اعلام شد این بود كه درس جدیدی با عنوان مدیریت خانواده و بهداشت سلامت به پایه 11 و 12 اضافه شده است.
وی به تبعات كاهش درس دینی در رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیك اشاره كرد و ادامه داد : با توجه به این كاهش ارتباط دبیران این درس با دانش آموزان كمتر شد و با وجود استعداد زیاد دانش آموزان این رشته ها عملا زمان زیادی برای پاسخ به سوالات در كلاس درس وجود نداشت.
شكرانی اضافه كرد: در تغییرات جدید پایه دوازدهم درس دینی برای رشته علوم انسانی ۱۴ درس و برای رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیك ۱۰ درس در نظر گرفته شده است و همچنین از آنجا كه ساعات درسی این پایه در سال تحصیلی جدید از ۳۵ به ۲۴ ساعت كاهش مییابد برخی از دروس از جمله مدیریت خانواده و سبك زندگی بهداشت سلامت و یك واحد از درس عربی در سال تحصیلی 97-98 به صورت مجازی تدریس خواهد شد.
وی اظهار داشت: كاهش درس دینی آسیب های دیگری را نیز به همراه داشته از جمله اینكه دانش آموزان رشته علوم تجربی و ریاضی از آنجا كه ذهن فعال دارند نمیتوان در مدت دو ساعت در هفته به سوالات و شبهات آنها پاسخ گفت همچنین در بازخوردهای گرفته شده مشخص شد كه كلاس های درس جذابیت گذشته را برای دانش آموزان از دست داده است.
مولف كتاب های دروس دینی و قرآن بیان داشت : همچنین به دلیل كاهش ساعت این درس، یك سری از مباحث دینی نیز برای دانش آموزان رشته های علوم تجربی و ریاضی در درس دینی حذف شد.
مولف كتاب تاریخ اسلام ۱ و ۲ نیز در این نشست اظهار داشت: كتاب تاریخ اسلام ۱ كه دربرگیرنده زندگینامه و سیره پیامبر اكرم( ص) تا امام حسین( ع) است هم با تغییراتی همراه بود و بازنگری شد.
زهرا طاهری پور افزود: كتاب تاریخ اسلام ۲ كه برای دانش آموزان پایه یازدهم و دربرگیرنده زندگینامه امام سجاد علیه السلام تا امام زمان( عج) است و كتاب تاریخ اسلام برای پایه دوازدهم در سال تحصیلی 97-98، جدید التالیف و در برگیرنده تاریخ ایران و جهان است كه برای رشته علوم و معارف اسلامی تعریف شده است.
مولف كتاب علوم و معارف قرآن نیز در این نشست اظهار داشت: درس علوم و معارف قرآن از پایه دهم وارد كتابهای درسی شده و قبلا در مدارس علوم و معارف اسلامی از آنجا كه مطالب سنگین ارائه می شد تصمیم بر این شد كه این كتاب با رویكرد جدید از پایه دهم تا دوازدهم تغییراتی داشته باشد.
سید سجاد طباطبایی نژاد ادامه داد : این كتاب با هدف آشنایی دانش آموزان با قرآن تالیف شده كه در گام اول دانش آموزان پایه دهم قرائت قرآن و آموزش تجوید را فرا میگیرند و بحث حفظ جزء ۳۰ قرآن نیز در دستور كار پایه یازدهم قرار دارد به گونه ای كه دانش آموزان رشته معارف در پایه دهم و یازدهم با قواعد تجوید آشنا شده و كل جزء ۳۰ قرآن را حفظ می كنند.
وی یادآور شد: همچنین در پایه یازدهم رویكرد تدوین و تالیف درس علوم و معارف به سمت تدبر و فهم قرآن رفته و آموزش علوم قرآنی مبنای كار قرار دارد و دانش آموزان پایه دوازدهم نیز درس علوم و معارف قرآن را با رویكرد آموزش معارف قرآن و با موضوع انسان شناسی قرآن به صورت تفسیر موضوعی فرا می گیرند.
علمی *1883 *1440
تهران-ایرنا - مولفان كتاب های درس دینی، قرآن، عربی و تاریخ اسلام روز شنبه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گردهم آمدند و به تشریح مهمترین تغییرات محتوایی این كتاب ها درسی پرداختند.