۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82971247
T T
۰ نفر

حمله به غزه، انتقام از راهپیمایی های بازگشت

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82971247
حمله به غزه، انتقام از راهپیمایی های بازگشت

بیروت - ایرنا - رژیم صهیونیستی پس از آنكه نتوانست راهپیمایی های مسالمت آمیز «بازگشت» در غزه را تاب بیاورد، حملات خود را علیه این منطقه شدت داده است.

به گزارش ایرنا، دیروز (شنبه) باریكه غزه شاهد سنگین ترین حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی از زمان جنگ چهار سال پیش بود.
نظامیان رژیم صهیونیستی بیش از 40 بار مناطق مختلف غزه را هدف حملات هوایی قرار دادند.
صهیونیست ها گرچه مدعی شدند، مقرهای 'جنبش حماس' را هدف قرار می دهند، اما بر اساس اعلام مقام‌ های وزارت بهداشت غزه 2 نوجوان شهید و 15 تن نیز زخمی شدند.
این دور از تنش ها، پس از راهپیمایی روز جمعه فلسطینیان در مرز غزه با فلسطین اشغالی كه طی آن یك فلسطینی به شهادت رسید، آغاز شد.

** تهدیدات صهیونیست ها
دیروز ساعاتی پس از آغاز حملات هوایی علیه غزه، مقام های رژیم صهیونیستی آن را بزرگترین عملیات هوایی این رژیم علیه جنبش حماس از زمان جنگ سال 2014 خواندند و تهدید كردند كه این حملات تشدید خواهد شد.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی حملات هوایی علیه غزه را به حملات موشكی فلسطینیان به مناطق اشغالی گره زد و گفت كه در صورت ادامه این حملات، ارتش اسرائیل بر شدت حملات خود خواهد افزود.

** موشك های مقاومت
گروه های مقاومت فلسطینی در غزه در مقابل حملات هوایی رژیم صهیونیستی دست بسته نیستند.
آنطور كه رژیم صهیونیستی ادعا كرد، بیش از 100 موشك از غزه به مناطق اشغالی فلسطین شلیك شده است.
گرچه صهیونیست ها مدعی هستند، بسیاری از این موشك ها بوسیله سامانه پدافندی هدف قرار گرفته اند، اما در همین حال آنها اعتراف كرده اند كه سه صهیونیست در شهرك «سدیروت» در نزدیكی غزه مجروح شده اند.
گروه های مقاومت فلسطین همواره اعلام كرده اند كه شلیك موشك از سوی آنها واكنشی به اقدامات تجاوزكارانه رژیم صهیونیستی است.

** آتش بس شكننده
در همین حال آخرین گزارش ها حاكی از آن است كه با میانجی گری مصر، آتش بسی بین دو طرف شكل گرفته است. هرچند رژیم صهیونیستی با ادامه حملات خود عملا پایبند نبودن به این آتش بس را نشان داده است.
«فوزی برهوم» سخنگوی حماس با اشاره به تلاش های مصر برای میانجی گری برای بازگرداندن آرامش و پایان دادن به تنش گفت كه این تلاش ها نتیجه داده و آتش بس صورت گرفته است.
در همین حال، «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» نیز به صورت جداگانه با انتشار بیانیه ‌ای توافق بر سر آتش ‌بس را تایید كرده است.
این در حالی است كه هیچ یك از مقام های رژیم صهیونیستی تاكنون آتش بس را تایید نكرده اند.
در رویدادی كه آن را می توان نقض آتش بس توصیف كرد، صهیونیست ها صبح امروز (یكشنبه) به غزه حمله كردند كه بر اثر آن 4 فلسطینی زخمی شدند.

** انتقام از راهپیمایی ها
تشدید حملات علیه غزه پس از آن صورت می گیرد كه فلسطینیان از حدود 4 ماه پیش یك رشته راهپیمایی اعتراضی موسوم به «بازگشت» را در مرزهای سرزمینهای اشغالی ترتیب داده اند.
در این مدت روزهای جمعه ساكنان غزه با تجمع در محدوده مرزهای شرقی این منطقه با فلسطین اشغالی به صورت مدنی و مسالمت آمیز به ادامه محاصره غزه اعتراض كرده اند.
راهپیمایی های بازگشت و تداوم آن نقش مهمی در رساندن پیام فلسطینیان تحت محاصره در غزه دارد.
از حدود یازده سال پیش و پس از قدرت گرفتن جنبش حماس در غزه رژیم صهیونیستی به این بهانه، این منطقه را تحت محاصره قرار داد و رفت و آمدها و روند انتقال كالا و خدمات به غزه یا محدود و یا كاملا متوقف بوده است.
پخش تصاویر فلسطینیان معترض در رسانه ها طی چهار ماه اخیر افكار عمومی دنیا را بیش از پیش متوجه تحولات فلسطین كرده است.
نظامیان صهیونیست تاكنون 130 فلسطینی را در جریان این راهپیمایی ها به شهادت رسانده و صدها تن دیگر را زخمی كرده اند.
به نظر می رسد، ادامه راهپیمایی بازگشت به «پاشنه آشیلی» برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده و هدف از تشدید حملات هوایی، بازداشتن فلسطینیان از ادامه اعتراض ها باشد.
از سوی دیگر برخی از ناظران تشدید فشارها علیه فلسطینیان را بی ارتباط با طرح سازش آمریكا موسوم به «معامله قرن» نمی دانند.
گفته می شود این طرح بر پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی، مخالفت بر بازگشت آوارگان و تشكیل كشور فلسطین بدون داشتن نیروی نظامی تاكید شده است.
گروه های مختلف فلسطینی به صورت یكپارچه با این طرح مخالفت كرده اند. از آنجایی كه این مخالفت می تواند به شكست كامل معامله قرن بیانجامد، فشارهای سیاسی و نظامی به فلسطینیان برای قبول آن در حال افزایش است.
به نظر می رسد، در سایه ادامه سیاست های تجاوزكارانه رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریكا، تنش ها همچنان در سراسر فلسطین بویژه باریكه غزه ادامه یابد.
خاورم**2054**1651