۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 82971955
T T
۰ نفر
توسعه بازار سرمایه، تنها راه نجات از سفته بازی در اقتصاد

تهران- ایرنا- كارشناسان معتقدند مهمترین راه نجات اقتصاد كشور توجه به توسعه بازار سرمایه و خروج از سفته بازی در بازارهای رقیب است و در صورت فرهنگ سازی و اتخاذ یك رویكرد منطقی نسبت به بورس، این بازار می تواند بهترین مكان برای جذب نقدینگی سرگردان باشد.

به گزارش ایرنا، در روزهایی كه اقتصاد كشور بر اثر اقدامات سفته بازانه در بازارهای ارز، طلا و خودرو دچار التهاب و بی ثباتی شده بار دیگر توجه به بورس و بازار سرمایه به عنوان ابزاری برای بازگرداندن آرامش به اقتصاد معطوف شده است.
با وجود اینكه شاخص بورس در روزهای اخیر روندی نزولی داشته و به كانال 108 هزار واحد عقب نشینی كرده است اما چشم انداز حركت بلندمدت آن از نگاه كارشناسان، مثبت و رو به بالاست.
بورس از خردادماه امسال جهشی بزرگ را آغاز كرد و توانست ركورد 50 سال عمر فعالیت خود رابشكند و از مرز 100 هزار واحد عبور كند.
حركت بزرگ شاخص بورس باعث شد كه همه توجهات به سوی این بازار جلب شده و مسوولان دولتی نیز در اظهارات خود بر لزوم حمایت از بازار سرمایه تاكید كردند.
كارشناسان معتقدند با توجه به نوسان های شدید قیمت ارز و طلا در ماه های اخیر كه بی ثباثی اقتصادی را به دنبال داشته، بازار سرمایه و بورس می تواند محلی امن برای جذب سرمایه های سرگردان در جامعه باشد و با خروج از سفته بازی، ثبات را به اقتصاد بازگرداند.

** هدایت درست نقدینگی از طریق بورس
«علی جبل عاملی» كارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت بازار سرمایه و افزایش جذابیت بورس در عرصه اقتصاد، بیان داشت: اكنون بازار پول و بانك با مشكلات و تهدیدهای از جمله فشارهای فرامرزی مواجه است، بنابراین بازار سرمایه می تواند محل جذب نقدینگی های سرگردان باشد كه علاوه بر جمع آوری نقدینگی به رشد اقتصادی نیز كمك كند.
وی، بازار سرمایه را موتور رشد اقتصادی كشور دانست و افزود: این بازار با تامین مالی شركت ها نقدینگی را به سوی مسیر درست هدایت می كند.

** بورس، رقیب بازار ارز و طلا
این كارشناس درباره ظرفیت بازار سرمایه برای جذب نقدینگی از بازارهای موازی مانند ارز و طلا نیز گفت: در صورتی وجود یك رویكرد منطقی نسبت به بازار سرمایه، این بازار می تواند بهترین مكان برای جذب نقدینگی باشد.
وی با بیان اینكه مهممترین راه نجات اقتصاد كشور، توجه به توسعه بازار سرمایه است، افزود: بازار سرمایه در بخش هایی مانند سهام، بازار بدهی و تامین مالی می تواند به رشد اقتصادی كشور كمك كند.
جبل عاملی، به تفاوت های بورس و بازارهای موازی اشاره كرد و گفت: بازارهای موازی تحت تاثیر اخبار و سفته بازی ها قرار می گیرد و رشد می كند اما بر بازار سرمایه نظارت می شود و هدف مشخصی را دنبال می كند.

** لزوم فرهنگ سازی برای توسعه بازار سرمایه
این كارشناس بازار سرمایه به لزوم فرهنگ سازی درباره كاركردهای بازار سرمایه تاكید كرد و افزود: نهادهای مالی و سازمان های ذیربط وظیفه دارند تا در این زمینه فرهنگ سازی كنند.
جبل عاملی، به لزوم آشنایی دانشجویان و جوانان با بازار سرمایه اشاره كرد و ادامه داد: مهمترین راه نجات اقتصاد كشور توجه به توسعه بازار سرمایه است.
وی خاطرنشان ساخت: دانشجویان امروز، مدیران فردا هستند كه می توانند در آینده سكان هدایت نهادهای مالی و بازار سرمایه كشور را در اختیار بگیرند؛ بنابراین آشنایی آنها با روش های درست و شفاف معاملات، برآینده اقتصاد كشور تاثیرگذار خواهد بود.
شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز پیش از این با یادآوری جایگاه بازار سرمایه در جذب نقدینگی و علت توجه مردم به بورس گفته بود: چشم انداز سودآوری بالای صنایع از دلایل مهم اقبال جامعه به این بخش مهم اقتصادی است.
وی با یادآوری جذب نقدینگی از سایر بازارها در بورس اظهار داشت: افزایش سودآوری شركت ها، انتقال نقدینگی از سایر بازارها به بورس و پایداری، تنوع و شفافیت، عوامل ورود منابع جدید به بازار سرمایه است.
به گزارش ایرنا، شاخص بورس دیروز (یكشنبه) 844 پله كاهش یافت و در جایگاه 108 هزار و 72 واحدی قرار گرفت.
در معاملات دیروز 868 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یك هزار و 764 میلیارد ریال در 62 هزار و 733 نوبت دادوستد شد.
اقتصام**2022** 2023
۰ نفر