به گزارش ایرنا رانندگان همراه شب و روز جاده ها هستند، كامیون ها در سوسوی سرمای زمستان زوزه كشان گردنه های پر پیچ و خم را می گذرانند تا چرخ صنعت حمل و نقل كشور بچرخد، این رانندگان شبهای زیادی را در جاده ها بیداری می كشند تا بازار اقتصاد كشور به خواب نرود.
بی تردید بر همگان روشن است كه اگر صنعت حمل و نقل كشور حتی برای ساعتی هم توقف كند جامعه دچار چه بحران هایی می شود.
مواد غذایی، سوخت ها، میوه و تره بار، مسافر، مصالح ساختمانی و سایر موارد اگر در كشور به طور صحیح و در زمان خود جا به جا نشود اختلال بزرگی در زندگی روزمره مردم رخ می دهد.
با همه این سختی ها قشر راننده صبورانه فعالیت می كند. اگر از سختی این شغل بگذاریم باید دانست كه یكنواختی شرایط راه، نبود استراحتگاه بین جادهای و محل امن به ویژه در راههای كویری باعث شده كه راننده حتی با خواب آلودگی مجبور شود شبانه روز رانندگی كند چه بسا كه این خستگی منجر به حوادثی هم می شود.
به عبارتی دیگر در این شغل، راننده جانش را كف دستش می گذارد و راهی جاده می شود و كمترین انتظار آنها توجه به امور معیشتی است.
چندی قبل شماری از كامیون داران خراسان جنوبی با تجمع در میدان شهدای عبادی بیرجند خواستار رسیدگی مسئولان به مشكلات صنفی خود شدند.
در این تجمع حدود 200 نفر از رانندگان و 100 دستگاه خودروی سنگین نسبت به وضعیت بیمه، پایانه ها، سوخت، كرایه خودروهای سنگین و ... اعتراض كردند.
یكی از كامیون داران معترض در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گلایه مندی از گرانی لوازم یدكی خودروهای سنگین گفت: با همه گرانی ها كرایه ماشین های سنگین از پنج سال گذشته تاكنون افزایش نیافته است.
زمانی ادامه داد: 2 برابر شدن بیمه رانندگان غیر قابل تحمل است، بیمه 230 هزار تومانی به 400 هزار تومان افزایش یافته است، مگر راننده ای كه یك میلیون تومان حقوق می گیرد و مستاجر هم هست می تواند این وجه را پرداخت كند.
كشتگر، یكی دیگر از رانندگان كامیون با بیان اینكه سوخت ماشین های سنگین عادلانه تقسیم نمی شود، اظهار داشت: با همه مشكلات مربوط به سوخت، از 300 لیتر اختصاص یافته هم 100 لیتر بیشتر دریافت نمی كنیم در صورتی كه اگر دست به جیب باشیم با هزار لیتر هم پمپ ها مشكلی ندارند.
آهنی راننده كامیون دیگری از فعال نبودن پمپ های بنزین از 11 شب به بعد گلایه كرد و گفت: مسئولان كمتر به راننده ها توجه می كنند روزی هزار تریلی در پایانه مرزی ماهیرود (میل 78) خراسان جنوبی تردد می كنند، كدام مسئول برای دلگرمی راننده ها هم كه شده بازدیدی از وضعیت حمل و نقل پایانه ها داشته است؟
فدایی یكی دیگر از رانندگان معترض هم از بی عدالتی در پایانه های باری گله مند بود و افزود: چرا باید راننده های بیرجندی ساعت ها در صف بار باشند درحالی كه راننده های غیر بومی با پرداخت 50 تا 100 هزار تومان زودتر از ما بار می گیرند.
وی ادامه داد: رانندگان واحد های شهری از وضعیت سختی كار برخوردارند آن وقت راننده كویر باید 30 سال حق بیمه پرداخت كند و از هیچ مزایایی برخوردار نباشد.
البته این تجمع ها به صورت سراسری در سایر نقاط كشور نیز اتفاق افتاد و پس از آن خواسته های برحق كامیون داران به رسمیت شناخته شد و مسئولان برای آن جلسات متعددی برگزار كردند تا این مشكلات را به نوعی حل كنند.
پس از گذشت مدتی از این تجمع دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی در خصوص آخرین انتظارات رانندگان كامیون به خبرنگار ایرنا گفت: اگر قانون مدون برای حمل و نقل در استان باشد و بار هر كامیون از طریق سامانه اعلام بار مشخص شود دلال بازی نیز از بین می رود.
علی اكبر ایزدپناهی با بیان اینكه برخی مشكلات رانندگان و كامیون داران كشوری است افزود: این مشكلات باید در سطح كلان تصمیم گیری شود.
وی اظهار داشت: رانندگان فرزندان وطن هستند و همین افراد سال 62 با یك فرمان امام خمینی (ره) بسیجی وار برای تخلیه تمام بنادری كه زیر بمباران بود، وارد عمل شدند لذا در شرایط فعلی انتظار می رود مسئولان حداقل حق رانندگان را ادا كنند.
دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی افزود: انتظار می رود وقتی مسئولان می خواهند تصمیمی در خصوص این قشر بگیرند حداقل از نظرات تشكل های صنفی در جلسات خود استفاده كنند تا چالشی در كشور ایجاد نشود.
وی با بیان اینكه رانندگان در شرایط فعلی برای فعال بودن شریان اقتصادی كشور از جان و مال خود سرمایه گذاری می كنند گفت: یك راننده در سال به اجبار باید چندین نوبت آزمایش عدم اعتیاد دهد لذا درخواست می شود این آزمایش ها زیر پوشش بیمه قرار گیرد.
ایزدپناهی به افزایش بی رویه قیمت لاستیك و قطعات یدكی اشاره كرد و افزود: با توجه به نرخ ثابت كرایه ها هزینه حمل و نقل كامیون با درآمد آن همخوانی ندارد و اگر اقتصاد راننده تامین نشود صنعت حمل و نقل می خوابد و دود آن به چشم همگان خواهد رفت.
وی با بیان اینكه لاستیك های داخلی كیفیت مطلوب برای خودروهای سنگین را ندارد گفت: لازم است حداقل برای تامین لاستیك های جلوی ماشین اجازه واردات لاستیك خارجی به صنف رانندگان داده شود چون استفاده از لاستیك بی كیفیت بازی با جان راننده است.
** بیشتر مسائل با كدخدامنشی حل می شود
وی خواستار این شد كه حق كمیسیون ها طبق قانون اخذ شود و افزود: در این خصوص نیز مسئولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قول داده اند با شركت های متخلف برخورد و به كمیسیون ماده 12 معرفی شوند.
ایزد پناهی با بیان اینكه بسیاری از مسایل با كدخدا منشی حل می شود گفت: وقتی مشكلی پیش می آید مسئولان نباید حالت تدافعی داشته باشند بلكه باید مشكلات را برادروار رفع نمود.
دبیر انجمن صنفی رانندگان استان با اشاره به روند توافق ها برای حل مشكلات كامیون داران یادآور شد: برابر دستور العمل ابلاغی از سازمان حمل و نقل جاده ای كشور طبق توافقی كه با سازمان صنایع داشته ایم مقرر شده نرخ كرایه حمل و نقل از صفر تا سقف 20 درصد به صورت توافقی اعلام شده كه امیدواریم این موضوع در بحث به روز رسانی نرخ كرایه اجرایی شود.
وی افزود: در بحث تامین لاستیك مورد نیاز نیز 100 حلقه برای كل استان در نظر گرفته شده اما رانندگان باید پیش از دریافت نرخ آن را با بازار مطابقت دهند.
ایزدپناهی از مسئولان خواست كه در خصوص مشكلات بیمه ای رانندگان از جمله بازنشستگی و از كارافتادگی نیز تدبیری بیندیشند چون به گفته وی این موضوع از دغدغه های مهم رانندگان است.
وی با بیان اینكه فرصت یك ماهه برای پرداخت حق بیمه رانندگان باید افزایش یابد اظهار داشت: در بسیاری از مواقع رانندگان برای ترخیص كالا باید مدت زیادی در پایانه های مرزی معطل بمانند و این در پرداخت به موقع حق بیمه اخلال ایجاد می كند كه مشمول جریمه 2 برابری می شوند.
یكی دیگر از موضوعاتی كه ایزدپناهی به آن تاكید كرد بحث هزینه كارت سلامت و پوشش بیمه ای آزمایش های رانندگان بود.
** 80 درصد خواسته های كامیون داران خارج از اختیارات استان است
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در آخرین گفت و گو با ایرنا گفت: عمده ترین مشكل كامیون داران نرخ گذاری جدید بود كه با هماهنگی صاحبان كالا توانستیم نرخ را 15 تا 20 درصد در استان افزایش دهیم.
جعفر شهامت اظهار داشت: رانندگان كامیون 20 تا 30 مورد خواسته مطرح كردند كه 80 درصد آن خارج از اختیارات استان و در سطح ملی بود و هنوز رایزنی ها برای حل مشكلات آنان ادامه دارد.
وی در خصوص لاستیك و هزینه های آن نیز افزود: برای این مشكل هنوز در سطح كشور رایزنی ها ادامه دارد اما توافق های خوبی شده است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ادامه داد: در این خصوص لینك كردن موضوع به انجمن های صنفی در دستور كار است تا با معرفی انجمن صنفی رانندگان بتوانند لاستیك مورد نیاز را دریافت كنند.
وی با بیان اینكه در بحث لاستیك نوسانات نرخ تا حدودی كنترل شده است گفت: به خاطر راه اندازی ترانزیت در مرز سهم تردد ناوگان تریلر در استان رو به افزایش بوده و برای این ناوگان هزینه لاستیك مهم است كه به عنوان یكی از مطالبات در حال پیگیری آن هستیم.
شهامت افزود: تلاش می كنیم برای عرضه مستقیم لاستیك انجمن صنفی با صنعت و معدن لینك شود تا بتوانیم در سطح كشور و استان مشكل را رفع كنیم.
وی در خصوص خواسته رانندگان برای استفاده از لاستیك خارجی نیز اظهار داشت: در بخش مسافربری چون رانندگان حساسیت دارند عمدتا تمایل به استفاده از لاستیك خارجی خصوصا در قسمت جلو دارند كه پیگیری انجام می شود ولی روی ناوگان باربری برندهای داخلی قابل استفاده بوده و با توجه به شعار امسال كه استفاده از كالای ایرانی است انتظار می رود این مهم مورد توجه واقع شود.
شهامت در خصوص مشكل سیستم های نوبت دهی نیز گفت: از آنجایی كه بخش خصوصی خارج از پایانه بار مجوز گرفته اند و حق و حقوقاتی دارند از طرفی نیز مطالبات رانندگان مورد قبول است اما با دستور نمی توان راهكار مشخص داد و نیاز است تعامل ایجاد شود.
وی ادامه داد: به دنبال این هسیتم تا از طریق راه اندازی سامانه نرم افزاری جدید بین پایانه بار و شركت های خصوصی بخشی از این مشكلات را حل كنیم.
** تذكر نمایندگان مجلس به دولت برای حل مشكل كامیون داران
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه نمایندگان تذكر بود كه كتبی و شفاهی به وزیر داده شد.
فرهاد فلاحتی با اشاره به تماس تلفنی كه با معاونان وزرا در این خصوص داشته است افزود: جلساتی هم در سطح كشور توسط اتحادیه كامیون داران برگزار شد كه مصوبات خوبی داشته و امیدواریم در نهایت بخش عمده ای از مطالبات رفع شود.
** بیمه تكمیلی رانندگان جاده تا آخر تیر ماه اجرایی می شود
دبیر كانون انجمن های صنفی كامیون داران كشور نیز به ایرنا گفت: توزیع لاستیك در برخی از استان ها به صورت محدود برای رانندگان حمل و نقل عمومی جاده ای آغاز شده و بیمه تكمیلی رانندگان نیز تا آخر تیرماه امسال عملیاتی خواهد شد.
احمد كریمی درباره جلسه اخیر نمایندگان تشكل های صنفی با محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: در این جلسه مشكلات رانندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاون رئیس جمهوری نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را یكی از برنامه های مهم دولت اعلام كرد.
وی جلسه نمایندگان تشكل های صنفی رانندگان را با معاون رئیس جمهوری مثبت ارزیابی كرد و گفت: در مجموع نوبخت در جریان اعتراض ها و مشكلات رانندگان حمل و نقل عمومی قرارگرفت.
اكنون حدود 6 هزار و 800 دستگاه كامیون و اتوبوس در خراسان جنوبی فعال هستند كه از این تعداد حدود 560 دستگاه مسافری و بقیه تریلر و ناوگان سبك تر است.
9766 *6054
بیرجند - ایرنا - كامیون داران خراسان جنوبی چندی پیش در اعتراض دسته جمعی مشكلات متعددی را به عنوان درخواست های خود مطرح كردند كه این خواسته ها با پیگیری های مسئولان در سطح استانی و ملی بر مدار تحقق قرار گرفته است.