۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82973372
T T
۰ نفر

شناسایی عنكبوت های فصلی روی سطح مریخ

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82973372
شناسایی عنكبوت های فصلی روی سطح مریخ

تهران – ایرنا - محققان ناسا یك پدیده زمین شناختی فصلی موسوم به عنكبوت های فصلی را در سطح مریخ شناسایی كردند كه در اثر تابش مجدد پرتوهای خورشید به قطب جنوب این سیاره رخ می دهد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این پدیده حاصل گرمایش سطح مریخ در اثر تابش نور خورشید و تصعید دی اكسید كربن جامد موجود در زیر سطح این سیاره است.
در تصویری كه در ماه می سال جاری میلادی توسط مدارگرد شناسایی مریخ از فصل زمستان در قطب جنوب این سیاره گرفته شد، محققان یك كوه یخی را شناسایی كردند كه در فصل بهار و با تابش مجدد خورشید، عنكبوت های فصلی روی آن پدیدار شدند.
تصعید دی اكسید كربن جامد موجود در یخ موجب تشكیل حباب های گازی و افزایش فشار منطقه ای در كوه یخی می شود. هنگامی كه این فشار منطقه ای در كوه یخی افزایش می یابد، حباب های گاز منفجر شده و فشار را به سمت بالا منتقل می كنند. این رخداد موجب خروج گاز از زیر سطح و پخش شدن غبار در تمام جهات می شود.
این پدیده، اثری شبیه به عنكبوت روی سطح سیاره باقی می گذارد و به همین علت محققان این پدیده را با عنوان عنكبوت های فصلی می شناسند. نام علمی این پدیده عجیب، Araneiform terrain است و یك پدیده زمین شناختی منحصر به قطب جنوب مریخ محسوب می شود. تا كنون هرگز در سطح زمین پدیده ای مشابه آن دیده نشده است.
علمی (6)**9259**1440
۰ نفر