۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82973450
T T
۰ نفر

آیین های سال نو مندایی در اهواز آغاز شد

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82973450
آیین های سال نو مندایی در اهواز آغاز شد

اهواز - ایرنا - آیین های دینی صابئین مندایی 'پیروان حضرت یحیی(ع)' به مناسبت فرارسیدن سال نو مندایی از صبح روز سه شنبه در اهواز آغاز شد.

پرویز عجیل زاده پژوهشگر مندایی و نویسنده كتاب یحیی تعمید دهنده و صابئین مندایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این آیین گفت: این روز به عنوان روز تولد حضرت آدم(ع) مقدس ترین روز صابئین مندایی بوده و هر ساله در چنین روزی گرامی داشته می شود.
وی افزود: صابئین مندایی در صبح این روز به مدت 12 ساعت در كنار رودخانه به غسل تعمید پرداخته و از ساعت 18 این روز آیین كنشو زهلی آغاز می شود.
وی توضیح داد: منداییان به مدت 36 ساعت در خانه ها اعتكاف كرده و برای سلامتی مردم و رهبرشان و نیز خوب شدن بیماران دعا می كنند.
وی افزود: كنشو به معنای جارو كردن، خانه تكانی و پاك كردن است كه با تعمید به معنای پاك كردن روح و روان و جسم بوده و كلمه زهل یا زهلی به معنای جلوه گر شدن است.
عید سال نو مندایی ها با عنوان عید بزرگ یا دهوا ربا، 2 روز دیگر (28 تیر) آغاز می شود.
به گزارش ایرنا منداییان اعتقاد دارند كه پس از ساخته شدن جسم حضرت آدم و حوا، تعدادی از فرشتگان از سوی خداوند، مامور حلول روان(نشمتا) به جسم آنها شدند كه وقتی به زمین رسیدند، 36 ساعت طول كشید تا روان را وارد جسم آدم و حوا كردند.
منداییان كه در خوزستان با نام صابئین نیز شناخته می‌شوند، پیروان یحیای تعمید دهنده و یكی از اقلیت‌های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند.
پیروان مندایی در كنار رودخانه‌های دجله، فرات و كارون زندگی می‌كنند و كتاب مقدس آنها «گنزا ربّا» یا گنج عظیم نام دارد كه كه آموزه های حضرت آدم و فرزندش شیتل (= شیث در فرهنگ اسلامی) را دربرداشته و حاوی روش ها و قوانین آیین مندایی است.
همه مناسك صابئین مندایی وابسته به آب جاری و اصلی‌ترین ركن دینی آن‌ها غسل تعمید در روزهای یكشنبه در آب روان بوده و شغل بیشتر آنها زرگری، طلاسازی، میناكاری و قایق سازی است.
جمعیت منداییان در عراق70 هزار نفر و در ایران 25 هزار نفر برآورد شده است. جنگ های داخلی و حضور داعش در عراق و سوریه باعث شد بسیاری از منداییان به كشورهای دیگر مهاجرت كنند. در ایران نیز، آلودگی كارون و كرخه و همچنین خشك شدن آنها بر مناسك پیروان این آیین تاثیر گذاشته ، به طوری كه جمعیت آنها در دو دهه گذشته به دلیل مهاجرت به شدت كاهش پیدا كرده است.
واژه ی صابئین به عنوان یك دین، سه بار در قرآن (سوره ی 'بقره' آیه ی 62، سوره ی 'انعام' آیه ی 69 و سوره ی 'حج' آیه ی 17)، در كنار 'یهودیت'، 'مسیحیت' و ' زرتشت' آمده است.
به اعتقاد آنها آدم، شیتل(شیث)، نوح، سام و یحیی، پیامبران پنجگانه ی مندائیان بوده و یحیی(ع) ، واپسین پیامبر آنها، كسی بود كه خاله زاده خود حضرت عیسی(ع) پیامبر مسیحیان را در رود اردن 'تعمید' داد.
آنها معتقدند پس از عروج حضرت یحیی(ع) در سن 64 سالگی به آسمان، یهودیان به كشتار پیروان آن حضرت پرداختند و مهاجرت این قوم آرامی، آغاز و بیش از 1800 سال پیش، در كناره رودهای 'فرات'، 'دجله'عراق و 'كرخه' و 'كارون' و 'جرّاحی' ایران ساكن شدند.
امروزه مركزیت و رهبری معنوی صابئین دنیا در شهر اهواز است.
9770 / 6037