۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82973670
T T
۰ نفر

6 پرنده شكاری در زیستگاه های گلپایگان رها شدند

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82973670
6 پرنده شكاری در زیستگاه های  گلپایگان رها شدند

اصفهان-ایرنا-رئیس اداره حفاظت محیط زیست گلپایگان گفت: از ابتدای امسال تاكنون شش پرنده شكاری توسط محیط بانان در زیستگاه های این شهرستان رها شدند.

قاسم حسومی روز سه شنبه افزود: در سه ماه نیم اول سالجاری شش پرنده شكاری و آبزی توسط دوستداران محیط زیست، كشف و به محیط بانان این اداره تحویل شدند.
وی گفت: این پرندگان شامل یك بوتیمار، یك سارگپه، دو دلیجه و دو عقاب صحرایی، پس از تیمار و بررسی وضعیت جسمی در زیستگاه های طبیعی گلپایگان و پناهگاه حیات وحش موته واقع در این شهرستان رها شدند.
بوتیمار یا غم خورك، گونه ای پرنده آبچر از راسته سقامرغ سانان، خانواده حواصیلان است، ویژگی اصلی این پرنده كه آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می كند، گردن كوتاه تر آن است.
بوتیمار، آهسته و به دشواری و در ارتفاعی كم پرواز می كند و گردن خود را هنگام پرواز جمع می كند و هنگام خطر بی حركت می ایستد و منقارش را به شكلی ویژه عمودی نگاه می دارد و به شكلی گوژپشتانه حركت می كند.
سارگپه، پرنده‌ای شكاری كوچك‌تر از عقاب، با جثه‌ای متوسط و تو پُر است كه سری كوچك و گرد روی گردنی كلفت، بال‌های پهن و دُم كوتاه، رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد.
سارگپه اغلب در ارتفاع سه هزار و 600 متری زندگی می كند و لانه اش را روی درختان بلند، در صخره ها و غیره می سازد.
دلیجه پرنده ای شكاری از خانواده شاهینیان با پرهای قهوه ای و خال های تیره، بال های نوك تیز و دُم باریك است.
زیستگاه دلیجه بیشتر باغ های قدیمی و دره های سنگی است و به صورت گروهی در سوراخ دیوارها و شكاف صخره ها، همراه با كبوتر و گنجشك ها آشیانه سازی می كند.
عقاب صحرایی، پرنده ای شكاری و تا حدودی بزرگ با سینه پهن و پر و بالی به رنگ قهوه ای است و از پستانداران كوچك مانند خرگوش ها، پرندگان و جوندگان و مردارهای تازه تغذیه می كند و در استپ های باز، نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، كوهپایه ها، نزدیك تالاب ها و حوالی شهرهای بیابانی زندگی می كند.
شكار و صید، حمل و نگهداری حیوانات وحشی زنده یا غیرزنده، بدون مجوز سازمان محیط زیست ممنوع و تخلف است.
شهرستان گلپایگان در 180 كیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
6027/8114