۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۴
کد خبر: 82973811
T T
۰ نفر
افغانستان از رشد بي رويه جمعيت ابراز نگراني كرد

كابل - ايرنا - وزير اقتصاد افغانستان در مراسم روز جهاني جمعيت از رشد بي رويه نفوس و در عين حال ضعف اقتصادي در اين كشور ابراز نگراني كرد .

به گزارش ايرنا، «مصطفي مستور» روز سه شنبه اعلام كرد كه ، 50 سال پيش جمعيت افغانستان كه 10 ميليون و 500 هزار نفر بود با رشد 2.4 درصدي به 31 ميليون و 500 هزار نفر رسيده است.
وي پيش بيني كرد تا سال 2025 جمعيت افغانستان به 47 ميليون خواهد رسيد كه در صورت عدم مديريت درست كشور با مشكلات جدي مواجه خواهد شد زيرا رشد جمعيت با رشد اقتصادي در توازن قرار ندارد.
وزير اقتصاد گفت : رشد جمعيت 2.4 درصد و رشد اقتصادي حدود سه درصد است و اين باعث فقر در بلند مدت در افغانستان خواهد شد.
وي تصريح كرد: براي آنكه چنين مشكلي در آينده رخ ندهد بايد رشد اقتصادي هشت درصد باشد.
مستور گفت كه درآمدسرانه افغانستان چند سال پيش 603 دلار بود اما در حال حاضر 520 دلار است كه با افزايش 600 هزار نفر نفوس در هرسال نگران كننده است و درآمد هرسال كاهش خواهد يافت.
«حسيب الله موحد» معاون اداره نفوس شماري افغانستان گفت كه نيروي كار نيز رشد قابل ملاحظه دارد و اين موضوع نيز فقر را افزايش مي دهد زيرا در حال حاضر 15 ميليون نفر واجد شرايط كار هستند كه هفت ميليون نفرشان بيكار هستند.
موحد از كمبود نيروي فني كار اظهار نگراني كرد و گفت: اين موضوع باعث شده نيمي از جمعيت افغانستان مصونيت غذايي نداشته باشند و در حال حاضر افغانستان از نظر شاخص هاي توسعه بشري در رده 169 جهان قرار دارد.
«احمد خان نعيم» معاون اداره برنامه ريزي وزارت بهداشت نيز در اين مراسم گفت كه بي توجهي به تنظيم خانواده باعث شده است كه جمعيت و نفوس كشور بطور سرسام آور رشد داشته باشد و اين موضوع بطور جدي پيگيري شود.
نعيم عدم دسترسي به خدمات بهداشي و نبود آگاهي لازم را از جمله دليل رشد بي رويه جمعيت خواند و گفت كه فقط 20 درصد خانواده از شيوه هاي مدرن جلوگيري از بچه دار شدن استفاده مي كنند.
افغانستان كشوري است كه در حال حاضر بيش از نيمي از بودجه 5 ميليارد دلاري آن از محل كمك هاي جامعه جهاني تامين مي شود و بخش بزرگي از اين بودجه در بخش جنگ و تجهيز و تمويل نيروهاي افغان به مصرف مي رسد زيرا جنگ در اين كشور با گذشت هر سال رو به گسترش مي باشد.
آساق*291*1663**

سرخط اخبار جهان