۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۸
کد خبر: 82973820
T T
۰ نفر
آستارا؛ شهرستاني با ظرفيت هاي ملي - عيسي پاشاپور **

آستارا - ايرنا - شهرستان مرزي بندر آستارا در منتهي اليه غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان كانون ارتباط زميني، دريايي و ريلي ايران و اوراسيا و گذرگاه حمل و نقل منطقه اي است و روز به روز توجه و علاقه كشورهاي حوزه قفقاز و روسيه به استفاده از آن افزايش مي يابد.

وجود بندر چند منظوره با 60 هكتار وسعت به عنوان نخستين بندر بخش خصوصي كشور، 38 كيلومتر مرز خاكي و 16 كيلومتر مرز دريايي با جمهوري آذربايجان، راه آهن بين المللي آستارا - آستارا و محور ارتباطي اردبيل - آستارا به عنوان يكي از شاهراه هاي ارتباطي شمال كشور، آستارا را به كانون تجارت، حمل و نقل و صادرات و واردات شمال ايران و منطقه تبديل كرده است.
راه آهن آستارا - آستارا بين ايران و جمهوري آذربايجان كه در فروردين ماه امسال به طور رسمي افتتاح شد، آهنگ صادرات، واردات و حمل و نقل كالا را در گيلان و به خارج از كشور تسريع كرده و در 2 ماه گذشته 30 هزار تن كالا با 489 واگن قطار از كشورمان به جمهوري آذربايجان صادر و 43 هزار تن كالا به ايران وارد شده است و با اتصال اين پايانه ريلي به خط آهن رشت - قزوين و تكميل كريدور شمال - جنوب، تحول بزرگي در حمل و نقل و تجارت منطقه اي روي خواهد داد.
به دليل نزديكي بندر آستارا به بندرگاه هاي كشورهاي حوزه درياي خزر، در سال گذشته در اين بندر 192 هزار تن كالا تخليه و بارگيري شد و اگرچه كريدور ريلي شمال - جنوب ايران براي حمل كالاهاي وارداتي و صادراتي تكميل نشده، اما حمل و نقل تركيبي در بارانداز راه آهن آستارا به سرعت در حال رونق است و كالاهاي وارد يا صادر شده از راه آهن آستارا - آستارا، در بارانداز به وسيله كاميون ها جابجا و به مقاصد خود منتقل مي شود.
در آينده نزديك با اتصال بارانداز راه آهن آستارا به بندر و منطقه ويژه اقتصادي اين شهرستان، صنعت حمل و نقل شتاب و توسعه بيشتري خواهد يافت و با شكل گيري مشاغل مستقيم و غيرمستقيم، بستر اشتغال و درآمد بخش خصوصي، بيش از پيش فراهم خواهد شد.
استانداري گيلان گردشگري، تجارت و كشاورزي را به عنوان محورهاي توسعه اين استان تعريف كرده است و گذرگاه دريايي، زميني و ريلي آستارا در احيا و رونق آن محورها نقش بسزايي دارد و قابليت هاي مرزي، جغرافيايي، اقتصادي و منطقه اي آستارا در استان گيلان و شمال غرب ايران، به تدريج خود را همچون خورشيدي درخشان نشان مي دهد.
در سه ماه نخست امسال از پايانه مرزي آستارا 33 هزار و 167 تن كالا وارد و 165 هزار و 922 تن كالا صادر شده و ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، 37 درصد افزايش و ميزان واردات 32 درصد كاهش داشته است و 243 هزار و 63 تبعه ايراني و خارجي از پايانه مرزي تردد كرده و اين ميزان نيز در مقايسه با سه ماه نخست سال گذشته، حدود 30 درصد افزايش يافته است.
آمارها گوياي اقتصاد در حال رشد و پوياي بندر مرزي آستارا است و امكان حمل و نقل تركيبي و درآمدهاي سرشار از آن، بستر گسترده اي براي ورود با انگيزه بخش خصوصي را فراهم آورده است و با تاثير صنعت حمل و نقل كالا و مسافر، زيرساخت هاي گردشگر درماني و گردشگري ورزشي نيز براي پذيرش مسافران داخلي و خارجي تامين خواهد شد و دامنه اقتصاد اين شهرستان فراتر از مرزهاي استان گيلان خواهد بود.
شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در منتهي اليه غرب استان گيلان قرار دارد.
*خبرنگار ايرنا
7124/1772