به گزارش ايرنا از انجمن موسيقي ايران، سيامك جهانگيري، آهنگساز، نوازنده ني و مدرس دانشگاه در مورد اين اثر گفت: مجموعه حاضر به عنوان كتاب دوم شامل دستگاه همايون، نوا و آواز بيات اصفهان است. پيش از اين در جلد اول، دستگاه شور و متعلقات آن در دو سي دي به چاپ رسيده بود و بقيه دستگاهها نيز در مجلد بعدي به چاپ خواهد رسيد.
وي افزود: ني يكي از نزديكترين سازها به حنجره انسان است و شايد از اين بابت اجراي آواز يا رديف آوازي براي اين ساز مناسب تر باشد. به همين خاطر، اين مجموعه براي ساز ني آوانويسي و اجرا شده است.
اين آهنگساز در مورد آوانويسي و اجراي اين رديف اظهار داشت: آنچه در آوانويسيها براي اين ساز مدنظر بوده، اجراي چپ كوكِ دستگاه همايون، نوا و آواز بيات اصفهان است، زيرا در اجراي چپ كوك با اين ساز، توالي حركت نغمگي از گستره صوتي بم به زير است و نسبت به اجراي راست كوكها، در اين ساز بهتر قابل اجرا است.
جهانگيري، نوازنده ني، آهنگساز و مدرس دانشگاه، نزد عبدالنقي افشارنيا فراگيري اين ساز را آغاز كرد و پس از ورود به دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران نوازندگي ني را نزد محمدعلي كيانينژاد دنبال كرد. اين هنرمند در زمينه تاليف كتاب و سيدي براي آموزش ساز ني فعاليتهاي بسياري كرده است.
آلبومهايي چون «ميرسد باران»، «ترنمي براي صبح»، «24 چهارمضراب از ابوالحسن صبا»، «بدرقه ماه»، «در رگ تاك» و اجراي «رديف استاد عبدالله دوامي» بخشي از فعاليتهاي جهانگيري در زمينه موسيقي است.
استاد محمود كريمي متولد سال 1306 تهران بود و از اساتيد بي بديل سه تار كشور به شمار مي رفت از وي كه در كار موسيقي به پژوهش نيز پرداخت، رديف آوازي به جا ماندهاست كه آن را در سالهاي ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ تهيه و تنظيم كرد.
اين رديف، از جمله نمونههاي اصيل و بينقص موسيقي ايراني به شمار ميرود و بهترين رديف براي آموزش آواز مرجع خوانندگان است.
فراهنگ**9012 ** 1418
تهران- ايرنا- دفتر دوم «رديف آوازي به روايت استاد محمود كريمي» به همراه يك سي دي شامل دستگاه همايون، نوا و آواز بيات اصفهان با آوانويسي و اجراي ني سيامك جهانگيري منتشر شد.