۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۰
کد خبر: 82974250
T T
۰ نفر

مصالحه یا فرار تنها گزینه تروریستها در سوریه

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۰
کد خبر: 82974250
مصالحه یا فرار تنها گزینه تروریستها در سوریه

دمشق - ایرنا - ارتش و نیروهای مسلح سوریه در مقابله با گروه های مسلح تروریستی در این كشور دو گزینه 'عملیات جنگی و آشتی ملی' را در پیش گرفتند كه بیشتر این گروه ها خواهان مصالحه شده اند.

به گزارش ایرنا، ارتش و نیروهای مسلح سوریه از ششم اسفند سال گذشته كه عملیات نظامی خود را از 'غوطه شرقی' در استان 'ریف دمشق' آغاز كردند، تمامی معادلات تروریست ها در این كشور به هم بخورد.
تروریست ها در غوطه شرقی ابتدا مبنای خود را بر مقاومت پایه ریزی كرده بودند، اما در برابر جدیت ارتش سوریه و نیروهای هم پیمانان توان مقابله را نداشتند.
گروه های تروریستی در غوطه شرقی در آخر به این نتیجه رسیدند كه با هیچ شیوه ای از جمله سناریوی حمله شیمیایی كه غربی ها برای آنان طراحی كردند، نمی توانند مقاومت كنند و راه مصالحه و خروج از این منطقه را در پیش گرفتند.
پس از خروج كامل تروریست‌ها از جمله گروهك 'جیش الاسلام' در فروردین سال جاری از شهر 'دوما' در غوطه شرقی، نیروهای مقاومت پرچم سوریه را در آن به اهتزاز درآوردند.
دولت سوریه بارها در سال های قبل با گروه های تروریستی توافقنامه آشتی و پایان درگیری امضا كرده بود، اما به دلیل اینكه این مصالحه با چاشنی قدرت همراه نبود، هر بار با شكست مواجه شد.
نظام سوریه با همراهی هم پیمانان خود روند مصالحه با تروریست ها را در سال جاری شتاب بخشید و این امر نتایج مثبت و تاثیرگذاری به همراه داشته است.

** اثرات مثبت مصالحه تروریست ها با دولت سوریه
روندی كه در مصالحه گروه های تروریستی با دولت سوریه در حال انجام است، سبب شده كشتار افراد بیگانه توسط گروههای تروریستی به بهانه مقابله با ارتش این كشور گرفته شود.
تروریستها بارها غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی در تقابل با نیروهای مسلح سوریه قرار داده اند .
نمونه ای از این اقدام اسفند سال گذشته بود كه تروریست های مورد حمایت غرب كه سرنوشت خود را در غوطه شرقی منوط به حضور غیر نظامیان در این مناطق می دانستند، مردم بی گناه را سپر انسانی قرار دادند.
با این وجود ارتش سوریه برای نجات غیرنظامیان و اسرایی كه در قفس‌های آهنین تروریست‌ها در مناطق مختلف در این كشور گرفتار شدند، با احتیاط رفتار كرده است.

**پخش اعلامیه برای خروج غیر نظامیان
بالگردهای ارتش سوریه قبل از هر عملیاتی با پخش برگه هایی برفراز مناطقی كه تروریست ها در آن مستقر هستند، خواستار خروج غیر نظامیان همراه با خانواده هایشان شدند.
بالگردهای ارتش به صورت روزانه و با هدف رساندن تمامی این اعلامیه ها به دست شهروندان ساكن در مناطق درگیری، آنها را بر فراز تمامی روستاها و شهرك ها پخش می كنند.
آخرین بار نیز بالگردهای ارتش سوریه اعلامیه ها را بر فراز استان 'درعا' ریختند تا ساكنان آن بتوانند از گذرگاه های امن خارج شوند.

** تعیین گذرگاه امن برای خروج غیر نظامیان
ارتش سوریه برای در امان ماندن ساكنان در مناطق تحت تسلط تروریست ها قبل از هر عملیاتی گذرگاه های امنی را مشخص می كند.
بارها گروه های تروریستی از خروج غیرنظامیان از مناطقی كه ارتش سوریه قرار است، عملیاتی را آغاز كنند، جلوگیری كرده كه نمونه آن در غوطه شرقی بود .
دولت سوریه برای خروج غیرنظامیان از مناطق تحت تسلط تروریست ها در شرق و غرب استان درعا نیز سه گذرگاه امن اختصاص داده است.
یك گذرگاه در بخش شرقی به طرف 'خربه غزاله'، گذرگاه دوم در منطقه غربی به سوی 'داعل خربه غزاله' و محل امن سوم در 'كفرشمس' و 'دیرالبخت' تعیین شده است.
دو مركز اسكان موقت نیز در شهر 'ازرع' و شهرك 'جباب' در استان درعا برای پناه داده به غیرنظامیان تجهیز شده است
هر مكانی كه برای تعیین گذرگاه امن مشخص شده، واحدهای امدادی به همراه تعدادی اتوبوس و آمبولانس برای انتقال شهروندان مستقر می شوند تا غیرنظامیان را به مكانهای امن منتقل كنند.

** خروج گروهی شهروندان از مناطق تحت تسلط ترروریست ها
در عملیات ارتش و نیروهای مسلح سوریه در استانهای ریف دمشق و درعا شمار زیادی از شهروندان سوری به صورت انفرادی و یا گروهی از مكانهای تحت تسلط تروریست ها خارج شدند.
در دو روز گذشته نیز نخستین گروه از تروریست های استان درعا كه از پیوستن به آشتی ملی خودداری كردند، به سمت استان های شمالی سوریه حركت كردند.
انتقال این تروریست ها بر اساس توافق با نیروهای روسیه به عنوان ضمانت توافق پس از تحویل دادن تمامی سلاح های سنگین خود انجام شده است.
این تروریست كه با 15 دستگاه اتوبوس از منطقه گمرك شهر درعا به سمت منطقه 'قلعه المضیق' در شمال استان 'حماه' حركت كردند و وارد استان 'حلب' یا 'ادلب' خواهند شد.

** استقبال مردم جنوب سوریه از ارتش
ساكنان مناطق مختلف استان های درعا و 'قنیطره' با برافراشتن پرچم كشورشان بر خانه های خود، خواستار ورود ارتش و نیروهای مسلح سوریه به شهرها و روستاهای این استانها شدند.
ساكنان شهرك ها و روستاهای 'سویسه، زبیده شرقی و غربی، عین التینه، الدوایه الكبیره، قرقس القصیبه و الهجه' پرچم سوریه را بر خانه های خود برافراشتند.
پس از تسلط بر شهرك 'مسحره' و 'تله مسحره'، ارتش سوریه توانست تقریبا بر ضلع 'مثلث مرگ' در استان درعا در جنوب این كشور به طور كامل مسلط شود.
بر اساس برخی آمارها بیش از 360 هزار تروریست از 120 كشور جهان در قالب بیش از 100 گروه تروریستی در بحران سازی در سوریه از هشت سال پیش حضور داشتند كه شمار زیادی از آنان در جریان درگیری ها كشته، زخمی و یا به كشورهای خود فرار كرده اند.
گروه های تروریستی كه از سوی كشورهای مختلف از جمله عربستان، امارات ، آمریكا و رژیم صهیونیستی تامین مالی و نظامی می شوند، به دلیل اهداف مختلف كشورهای حامی خود در بیشتر مواقع با یكدیگر درگیر شده و غیرنظامیان را هدف قرار می دهند.
خاورم**8005**1651