۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82974876
T T
۰ نفر
170 هزار هكتار از اراضی كشور به آبیاری نوین مجهز می شود

گنبدكاووس - ایرنا - معاون آب و خاك وزیر جهاد كشاورزی گفت: با هدف افزایش بهره وری آب در بخش كشاورزی، تا پایان امسال 170 هزار هكتار از اراضی زراعی كشور به شیوه های نوین آبیاری مجهز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مراد اكبری عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از اجرای طرح 10 هزار هكتاری زهكشی اراضی كشاورزی دهستان «آق آباد» گنبدكاووس به خبرنگاران افزود: برای مجهز كردن این مقدار اراضی زراعی به شیوه های نوین آبیاری، مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی افزود: از اعتبارات پیش بینی شده 250 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و هشت هزار میلیارد ریال از منابع داخلی دولت تامین می شود.
اكبری اضافه كرد: از ابتدای امسال تاكنون 40 هزار هكتار از اراضی زراعی كشور به شیوه های آبیاری نوین مجهز شده و 130 هزار هكتار باقی مانده نیز تا پایان امسال اجرایی می شود.
وی تصریح كرد: سهم اعتبارات استان گلستان برای اجرای طرح های آبیاری نوین در سال جاری 500 میلیارد ریال است ضمن اینكه در این استان طی سال گذشته مقدار هشت هزار و 500 هكتار اراضی زراعی به سیستم های آبیاری نوین مجهز شدند.
به گفته وی، در سال گذشته در مجموع یك هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آب و خاك از جمله توسعه آبیاری های نوین، زهكشی اراضی و تجهیز قنوات به استان گلستان اعتبار داده شده است.

** زهكشی 280 هزار هكتار اراضی گلستان به 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
معاون آب و خاك وزیر جهادكشاورزی به طرح زهكشی 280 هزار هكتاری اراضی كم بازده و شوره زار مناطق شمالی استان گلستان اشاره كرد و گفت: از دو سال پیش تاكنون عملیات زهكشی در سطح 33 هزار هكتار از این اراضی آغاز شده است .
اكبری با بیان اینكه تاكنون زهكشی 12 هزار هكتار پایان یافته و بقیه نیز بین 40 تا 80 درصد پیشرفت فیزیكی دارد، افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این طرح در دو سال اخیر مبلغ 700 میلیارد ریال بوده است.
وی، اعتبار مورد نیاز برای زهكشی كل 280 هزار هكتار اراضی كم بازده مناطق شمالی گلستان را 15 هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: برای تامین این اعتبار كه قرار است از محل فاینانس داخلی تامین شود، رایزنی هایی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
اكبری همچنین از انجام مطالعات 100 هزار هكتار دیگر از اراضی كم بازده مناطق شمالی گلستان خبر داد و اضافه كرد: عملكرد تولید در اراضی كه زهكشی شده از 800 تا 900 كیلوگرم در هكتار به حدود سه تن در هكتار افزایش یافته است.
وی به اجرای طرح زهكشی 550 هزار هكتاری استان خوزستان نیز اشاره كرد و گفت: دراین طرح كه بزرگترین طرح زهكشی كشور است، تاكنون 300 هزار هكتار آن به دو روش زهكشی سطحی و زیرزمینی انجام شده است.
معاون آب و خاك وزیر جهادكشاورزی ادامه داد: امروز ایران از كشورهای پیشرو در انجام زهكشی اراضی كم بازده و شوره زار به روش زیرزمینی در جهان به شمار می رود.
شهرستان گنبدكاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است كه با افزون بر 160 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی از مراكز مهم تولیدات كشاورزی این استان به شمار می رود؛ 60 درصد از اراضی زراعی این شهرستان دیم است.
/3039/1860
۰ نفر