۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82975806
T T
۰ نفر
كسري تجاري هند و چين سه برابر شد

دهلي نو-ايرنا- ارزش تجارت دوجانبه هند و چين در سال 2017-18 با يك افزايش سه برابري در مقايسه با سال 2008-2009 به 90 ميليارد دلار رسيده كه نشان مي دهد همانطور كه چين در حال تبديل شدن به بزرگ ترين شريك تجاري هند است، موازنه تجارت ميان دو كشور به نفع چين درحال تغيير است.

به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي هند در روز پنجشنبه، كسري تجاري هند با چين در سال 2017-18 با سه برابر افزايش نسبت به يك دهه گذشته به 63 ميليارد دلار رسيده است. اين كسري در سال 2008-9 حدود 23 ميليارد دلار بوده است.
درحالي كه كالاهاي هندي به سختي راه خود را در بازار هاي چين پيدا مي كنند اما دهلي نو به طور فزاينده به كالاهاي چيني به خصوص تجهيزات الكترونيكي و ماشين آلات، ديگ هاي بخار و كود وابسته شده است.
ديگر واردات بزرگ هند از چين شامل اقلام پلاستيكي، آهن، فولاد و عكاسي نوري است. از سوي ديگر، هند الماس، نخ پنبه، مس و روي در ميان كالاهاي ديگر به چين صادر مي كند.
هند هفتمين مقصد بزرگ صادرات چين است، اما در مقايسه با صادرات به چين، در رتبه 24 قرار دارد.
هند به طور مداوم به چين فشار وارد كرده است تا بازار خود را براي ورود محصولات فناوري اطلاعات و دارويي هند باز كند. هند اعلام كرده اين اقدام مي تواند به كاهش كسري تجاري بين دو كشور كمك كند.
هند اخيرا نگراني هاي خود را نسبت به افزايش كسري تجاري با چين در سازمان تجارت جهاني مطرح كرده است. دهلي نو همچنين مسائل مربوط به محدوديت هاي صدور رواديد چين براي متخصصان هندي و حتي چالش هايي كه در صادرات خدمات فناوري اطلاعات و محصولات مانند گوشت، برنج و دارو به چين وجود دارد را در سازمان تجارت جهاني مطرح كرده است.
با اين حال، هند و چين به تازگي پس از پايان ور چهارم مذاكرات موافقتنامه تجاري آسيا و اقيانوسيه كه شامل بنگلادش، لائوس، كره جنوبي و سريلانكا مي شد، براي كاهش تعرفه هاي واردات برخي از محصولات مبادله شده بين آنها به توافق رسيدند.
چين موافقت كرده است كه تعرفه هاي گمركي بيش از 8500 كالاي هندي كه عمدتا شامل مواد شيميايي و محصولات كشاورزي است را كاهش دهد. از سوي ديگر، هند موافقت كرده كه تعرفه هاي حدود 3000 محصول را براي چين كاهش دهد.
عمده صادرات هند به چين عبارتند از سنگ معدن، سرباره و خاكستر، پنبه، مواد شيميايي طبيعي، سوخت هاي معدني / روغن، مس و مقالات آن واردات شامل دستگاه هاي مخابراتي، قطعات الكترونيكي و ابزار، سخت افزار كامپيوتر، مواد شيميايي طبيعي، پلاستيك و اقلام پلاستيكي است.
سنگ آهن، كه از مواد معدني مورد استفاده براي استخراج فلزات و يا توليد تركيبات شيميايي فلزات است در سال 2016-17 عمده محصول صادراتي هند به چين به ارزش 1.7 ميليارد دلار بود. اين مقدار يك كاهش 73 درصدي از ارزش صادرات همين محصول در سال 2007-2008 را نشان مي دهد.
پنبه دومين كالاي بزرگ صادراتي هند به چين از نظر ارزش است. پنبه هند به ارزش 1.3 ميليارد دلار در سال 2016-17 به چين صادر شد كه در مقايسه با سال 2007-2008 ، 18 درصد افزايش ارزش تجاري را از خود نشان داد. در سال 2007-2008 ارزش صادرات پنبه هند به چين 1.1 ميليارد دلار بوده است. اما در شش سال گذشته صادرات اين محصول به چين بيش از 67 درصد كاهش داشته است.
چين بزرگترين بازار براي نخ پنبه اي هند است، با اين حال صادرات از2.2 ميليارد دلار در سال 2013 به 1.1 ميليارد دلار در سال 2016 كاهش يافته است. اين كاهش به دليل افزايش واردات نخ پنبه ويتنام توسط چين است كه طي يك دوره مشابه 88 درصد افزايش داشته است.
هند و چين در سال 2014 در اقدامي كه به منظور ترغيب صادرات هند و كاهش كسري تجاري با چين انجام شد يك برنامه توسعه پنج ساله براي همكاري هاي تجاري و اقتصادي در نظر گرفتند. هدف اين برنامه تقويت همكاري و دستيابي به توازن تجاري طي پنج سال آينده با تمركز بر خدمات، به ويژه در فناوري اطلاعات و خدمات مرتبط است.
شبد**267**1424*9122

سرخط اخبار جهان