به گزارش بامداد شنبه ایرنا، مذهب یكی از عوامل مهمی است كه در مولفه های مختلف اقتصادی تاثیر می گذارد و می تواند موجب گرایش مردم به استفاده از یك كالا و یا استفاده نكردن از آن شود؛ نمونه روشن این مطلب را می توان در اعلام حلال و یا حرام بودن برخی كالاها از سوی شریعت، مشاهده كرد.
رعایت انصاف در فرآیند تولید و توزیع كالا، یكی دیگر از مولفه هایی است كه گرایش های مذهبی می تواند در آن تاثیر به سزایی داشته باشد.
استان قم از گذشته های دور به عنوان مهد دینداری و پایگاه مذهب تشیع شناخته شده است و به همین دلیل مسلمانان جهان، نگاه خاصی به این شهر و آنچه با نام آن معرفی می شود، دارند.
بنابرآنچه گفته شد، مسلمانان جهان به كالای تولید شده در استان قم با چشم دیگری نگاه می كنند و از آن انتظار بالاترین حد كیفیت را دارند.
گرایش مسلمانان به استفاده از كالاهای تولیدی قم، نشان می دهد، مذهب خود می تواند به عنوان یك نماد مهم تجاری در اعتماد سازی میان عرضه كنندگان و مصرف كنندگان كالا در بازارهای بین المللی، نقش ایفا كند.
بنابراین فعالان اقتصادی استان با شناخت این ظرفیت و تلاش برای پویایی هرچه بیشتر آن، نباید اجازه دهند برخی سواستفاده ها، كالای تولید شده در قم را در چشم مشتریان بین المللی، بی اعتبار سازد كه این مطلب آسیب جدی به هویت كالای ایرانی در بازارهای جهانی، وارد می كند.
در همین رابطه معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، گفت: تجربه برگزاری نمایشگاه های بین المللی نشان داده است، كالاهای تولیدی قم به دلیل موقعیت مذهبی این شهر مورد استقبال مسلمانان جهان قرار می گیرد كه باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده كرد.
یونس عالی پور افزود: كالاهای تولید شده در واحدهای صنعتی قم در نگاه مصرف كنندگان مسلمان به عنوان نماد شناخته می شود، بنابراین كیفیت این كالاها باید در بالاترین سطح ممكن باشد.
وی بیان كرد: كاسب، بازاری و فعال اقتصادی كه در قم فعالیت می كند باید خود ناظر كیفیت اجناسی كه تولید و عرضه می كند باشد، چراكه این شهر، متعلق به اهل بیت (ع) است و مسلمانان با دید معنوی به آن نگاه می كنند و توقع ارائه جنس نامرغوب از فروشندگان این شهر را ندارند.
وی ادامه داد: یكی از بهترین راهكارها برای افزایش اعتماد مشتریان جهانی به كالاهای تولید شده در قم، اجرای فرآیند كامل تولید این محصولات در نمایشگاه های بین المللی و مقابل دیدگان مشتریان است.
عالی پور گفت: برای حضور موفق كالاهای استان در بازارهای بین المللی باید ذائقه مردم منطقه هدف را به خوبی بشناسیم و در این زمینه كشورهای اسلامی به دلیل علایق مشترك دینی، موقعیت ممتازی برای عرضه محصولات تولیدی قم دارند.
وی بیان كرد: برگزاری جلسات هم اندیشی میان فعالان اقتصادی استان، قبل از حضور در نمایشگاه های بین المللی فرصت تبادل نظر و ارائه راهكارهای فروش بهتر را فراهم می آورد و در همین راستا تمهیدات لازم برای افزایش سطح ارتباط تجار و تولیدكنندگان بایكدیگر اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: استفاده عملی از ظرفیت دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی تحصیل كرده در قم برای شناخت بازار كشورهای هدف و ارائه راهكارهای حضور موفق كالاهای استان در آن، از جمله برنامه هایی است كه قبل از برپایی نمایشگاه بین المللی دنبال می شود.
عالی پور همچنین با اشاره به لزوم برگزاری برنامه های جانبی در محیط نمایشگاه ها، بیان كرد: نمایشگاه های اقتصادی معرفی محصولات تولیدی قم باید فرصت انجام فعالیت های فرهنگی را نیز فراهم كند و در این زمینه هنرمندان قمی از توانایی های خوبی برای حضور در نمایشگاه بین المللی و اجرای برنامه های فرهنگی متنوع برخوردار هستند.
** قم در بازار كشورهای اسلامی حضور جدی دارد
مدیركل گمركات استان قم نیز در رابطه با وضعیت صادارت كالاهای ساخت قم به بازارهای جهانی، گفت: درسالجاری شاهد حضور جدی قم در بازارهای كشورهای اسلامی از جمله عراق، افغانستان، پاكستان و عمان هستیم.
محمد خلیلی افزود: طی ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری، انواع كالاهای تولید شده در قم به ارزش 34 میلیون دلار به كشورهای هدف، صادر شد كه این میزان به نسبت مدت مشابه سال قبل، 29 درصد رشد داشته است.
وی بیان كرد: همچنین در این مدت میزان اظهار نامه های گمركی استان با ثبت 711 فقره، نسبت به سال قبل، 12 درصد رشد داشته كه بیانگر توسعه فعالیت های صادراتی استان به كشورهای اسلامی است.
وی ادامه داد: همچنین برای آسان شدن فرآیند جابه جایی كالاهای ساخت قم در گمركات، میزان متوسط توقف خودروهای حمل كالا در گمركات استان به سه و نیم ساعت رسیده است و برای بیش از 70 درصد كالاها، بررسی ها از طریق اظهار نامه متقاضی و بدون مراجعه به گمركات انجام می گیرد.
خلیلی گفت: از هر 100 خودرو متقاضی انجام فرآیند نقل و انتقال كالا در گمركات، به طور میانگین تنها 25 خودرو جهت بررسی های قانونی به گمركات استان وارد می شود و بقیه خودروها به منظور تسریع در فرآیند صادارت كالاهای داخلی به مرزهای خروجی راهنمایی می شود.
** صادرات استان 20 درصد افزایش می یابد
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم پیرامون این موضوع گفت: میزان صادرات دوماهه سال جاری نسبت به سال قبل، هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش مالی رشد دارد و بر اساس هدفگذاری های صورت گرفته میزان صادارت استان باید 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.
محمود سیجانی، افزود: میزان صادرات قم در سال گذشته تنها از طریق گمركات استان 210 میلیون دلار بوده است كه این رقم با احتساب كالاهایی كه در قم تولید اما از گمركات سایر استان های كشور، صادر شدند و یا حجم صادرات آنها در سامانه های گمركی به ثبت نرسیده است در حدود 400 میلیون دلار برآورد می شود.
وی همچنین با اشاره به كمك های دولت برای ایجاد نمایشگاه های كالای ایرانی در بازار كشورهای اسلامی و هدف صادراتی گفت: برای این منظور در زمینه ساخت نمایشگاه 50 درصد و در زمینه برگزاری نمایشگاه های صادراتی در این كشورها 30 درصد كل هزینه ها از سوی حمایت های دولتی تامین می شود.
وی بیان كرد: مشوق های درنظر گرفته شده برای توسعه صادرات كالاهای تولید شده تنها در این زمینه هزینه خواهد شد و صادركنندگان می توانند از جوایز و مشوق های صادراتی درنظر گرفته شده برای حضور جدی در بازار كشورهای اسلامی استفاده كنند.
سیجانی بیان كرد: كشورهای اسلامی همچون عراق، افغانستان، امارات، پاكستان، تركیه و ازبكستان عمده كشورهای هدف صادراتی كالای های تولید شده در استان قم هستند.
2 هزار و 394 واحد صنعتی كوچك، متوسط و بزرگ در استان قم وجود دارد كه از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع كوچك، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می كنند.
قم دارای هفت شهرك صنعتی شكوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
شبد**7405/ 6133/1379
قم - ایرنا - آمارهای اقتصادی در سال های اخیر نشان می دهد كه كالاهای تولید شده در استان قم به دلیل نماد مذهبی آن با استقبال مطلوب مسلمانان در بازار بسیاری از كشورهای اسلامی روبرو شده است.