۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82976880
T T
۰ نفر

لبنان، یكصدا مصوبه 'كشور یهود' را محكوم كرد

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82976880
لبنان، یكصدا مصوبه 'كشور یهود' را محكوم كرد

بیروت-ایرنا-احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان از همه طیف های این كشور به طور یكپارچه، تایید مصوبه موسوم به «كشور یهود» را در كنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) محكوم كردند.

به گزارش ایرنا، كنیست بامداد پنجشنبه گذشته یك مصوبه جنجالی را تایید كرد كه مطابق آن دولت جعلی اسرائیل رسما به عنوان یك 'كشور یهودی' (دولت ملی خلق یهود) شناخته می‌شود.
در این مصوبه به صراحت رژیم صهیونیستی كشوری یهودی تلقی می شود و غیر از یهودی ها در آن جایی ندارند. این در حالی است كه 20 درصد از جمعیت سرزمین های اشغالی اعرابی هستند كه از سال 1948 به دنبال اشغال فلسطین، تابعیت اسرائیلی را پذیرفته و به عنوان شهروند درجه 2 در آن زندگی می كنند.
در این مصوبه زبان عربی، دیگر به رسمیت شناخته نمی شود و تنها زبان رسمی این رژیم، زبان عبری عنوان شده است.
مقام ها و شخصیت های سیاسی و دینی لبنان، یعنی همسایه شمالی فلسطین اشغالی به این تصمیم پارلمان رژیم صهیونیستی به شدت واكنش نشان دادند:
«میشل عون» رئیس جمهور لبنان، مصوبه موسوم به كشور یهود را نقض آشكار قطعنامه های سازمان ملل دانست كه بر حق بازگشت فلسطینیان تاكید می كند.
عون، از سكوت كشورهای عربی در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین و حقوق آنها انتقاد كرد و گفت: تاریخ سكوت اعراب را مساوی با تجاوز اسرائیل به سرزمین و ظلم به ملت فلسطین خواهد دانست.
«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، آن را فصل دیگری از تجاوزهای مستمر رژیم اسرائیل علیه فلسطین و حق ملت فلسطین در بازگشت به سرزمین خود و تشكیل دولتی مستقل به پایتختی قدس عنوان كرد.
بری همچنین خواستار نشست فوری اتحادیه های پارلمان های اسلامی و عربی شد.
شیخ «عبداللطیف دریان» مفتی جمهوری لبنان نیز تاكید كرد: تصویب دولت خلق یهود توسط كنیست اسرائیل، عین تروریسم، افراطی گری و نژادپرستی است.
دریان افزود: آنچه رژیم صهیونیستی به آن دست می زند، چالشی جدید در نوع خود است و نتایج آن نه تنها بر فلسطین، بلكه بر كل منطقه سایه می افكند و پیامدهای خطرناكی دارد.
شیخ «عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای شیعیان، مصوبه كشور یهود را «خصمانه» توصیف كرد و اقدامی دانست كه آوارگی جدید فلسطینیان را بنیان می گذارد و زمینه را برای پاكسازی نژادی علیه آنان آماده می كند و حق آنها در داشتن سرزمین خود زیر پا می گذارد.
«نقولا توینی» وزیر مشاور در امور مبارزه با فساد در توئیتی نوشت كه تفرقه و ضعف عربی به رژیم صهیونیستی اجازه داد كه مصوبه كشور یهود را قانونی كند. این مصوبه شبه نازی و نژادپرستانه است.
حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای كه عصر جمعه منتشر شد، ضمن محكومیت این اقدام، آن را در چارچوب گام های پی در پی برای یهودی سازی فلسطین اشغالی معرفی كرد و اعلام داشت كه كنیست با هدف محروم كردن فلسطینی های موجود در خارج از سرزمین های اشغالی از بازگشت به كشورشان و همچنین كوچاندن باقی مانده آنها از داخل فلسطین اشغالی این مصوبه را قانونی كرد.
دفتر سیاسی جنبش امل لبنان نیز طی بیانیه ای، آن را اعلام جنگ با ملت فلسطین عنوان كرد و افزود: این اقدام آمال و آرزوهای ملت فلسطین در بازگشت به سرزمین شان و رقم زدن سرنوشت خود را به باد می دهد.
حزب «جریان المستقبل» در بیانه ای اعلام كرد: این اقدام خطرناك به پرونده دشمن اسرائیلی كه مملو از مفاهیم نژادپرستانه، افراطی گری و جمود است، اضافه می شود و هیچ راهی برای مقابله با آن نیست مگر موضع یكپارچه و متحد فلسطینی و عربی در دفاع از كرامت امت عربی.
«میشل سلیمان» رئیس جمهوری پیشین لبنان در توئیتی اظهار داشت: تصویب دولت ملی خلق یهود، چراغ سبزی برای آواره كردن اعراب 1975 از حاكمیت این رژیم نژادپرست است.
«نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین و نماینده كنونی پارلمان لبنان، خاطرنشان كرد كه این اقدام پارلمان رژیم صهیونیستی، نقض قطعی حقوق فلسطینیان در داشتن سرزمین و كشور خود است، و كودتایی وقیحانه علیه همه قطعنامه ها و پیمان های بین المللی است.
«فؤاد السنیوره» نخست وزیر پیشین لبنان نیز این مصوبه را ناقض همه راه حل های مسالمت آمیز بر پایه تشكیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی در كنار هم توصیف كرد.
السنیوره علاوه بر این گفت: اسرائیل، منطقه و جهان را به سوی خشونت، درگیری و افراطی گری می برد.
«ولید جنبلاط» رهبر حزب دروزی «سوسیالیست ترقی خواه» در حساب توئیتری خود نوشت كه گویی ملت های منطقه برگه بازی در یك قمارخانه بزرگ هستند كه سرنوشت خود را قربانی بازی های بی نتیجه می كنند.
از نظر جنبلاط، امنیت اسرائیل از همه چیز برای برخی بااهمیت تر است.
حزب «ملی اجتماعی سوریه» هم مصوبه كنیست را امتداد قوانین نژادپرستانه رژیم صهیونیستی عنوان كرد و آن را نشانگر روش اشغالگران از ابتدا تا كنون دانست.
جنبش «توحید اسلامی» نیز تصویب 'كشور یهودی' را بر ملاكننده چهره حقیقی رژیم صهیونیستی معرفی كرد.
خاورم**م.ا**2054*1049