۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 82977689
T T
۰ نفر

منشی هایی كه زیرمیزی می گیرند

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 82977689
منشی هایی كه زیرمیزی می گیرند

مشهد- ایرنا- فرآیند نوبت دهی به بیماران در برخی مراكز درمانی دولتی و خصوصی به ویژه در كلانشهرها با دریافت زیرمیزی همراه شده كه چالشی پر اهمیت در حوزه سلامت به شمار می رود.

به گزارش ایرنا این روزها گرفتن نوبت از پزشكان متخصص به ویژه پزشكانی كه شهرت یافته اند، یكی از مشكلات و دغدغه های بیماران و خانواده آنان می باشد و مراجعان را به سوی پیدا كردن آشنا، پارتی و سایر راههای غیر قانونی سوق می دهد.
رواج پدیده هایی مانند گرفتن زیرمیزی توسط برخی منشی های پزشكان معروف در مطب ها از واقعیت هایی است كه مسئولان حوزه بهداشت و درمان نیز بر آن اذعان دارند.
بر اساس آمار سازمان نظام پزشكی مشهد تعداد مطب های فعال در این شهر بیش از سه هزار مطب پزشكان متخصص و عمومی است.
یكی از شهروندان مشهد در این زمینه گفت: برای وقت گرفتن از پزشكان مشهور كه نوبت های چند ماهه دارند، به منشی های آنها پول می پردازم و بدین ترتیب سریع نوبت می گیرم.
وی كه خواست نامش ذكر نشود، افزود: در این شرایط گاهی بیشتر از مبلغ ویزیت دكتر پول لای دفترچه می گذارم و آن را روی میز منشی قرار می دهم و منشی خود متوجه منظورم شده و كارم را راه می اندازد.

* تخلفات منشی ها به علت نبود سیستم ارجاع پزشكی است
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی مشهد در این باره گفت: حدود هفت هزار و 500 پزشك در شهر مشهد فعالیت دارند كه 2 هزار و 600 نفر از این تعداد پزشكان متخصص بوده و بقیه پزشك عمومی هستند.
دكتر سروش احمدی افزود: بیش از سه هزار نفر از پزشكان مزبور در شهر مشهد مطب دارند و بقیه در مراكز درمانی و بیمارستان ها فعالیت می كنند.
وی اظهار داشت: تاكنون گزارش هایی از تخلفات مربوط به پرداخت پول به منشی های پزشكان برای نوبت گیری به نظام پزشكی مشهد واصل شده كه بیشتر مرتبط با پزشكان متخصص است.
وی گفت: در این راستا پزشكان مزبور دعوت شده اند و تخلفات مورد رسیدگی قرار گرفته است اما باید به دنبال چاره اساسی بود.
احمدی افزود: تخلفات منشی ها در مشهد اغلب در كمتر از 200 مطب پزشكان معروف است كه دارای بیمار بسیار می باشند.
وی اظهار داشت: راهكار اصلی رفع تخلفاتی مانند زیرمیزی منشی ها، عملیاتی شدن سیستم ارجاع پزشكی و همچنین اصلاح فرهنگ مردم در مراجعه به پزشك است.
وی گفت: بسیاری از مردم برای یك بیماری كوچك ترجیح می دهند به پزشكان متخصص و معروف مراجعه كنند كه این امر علاوه بر سرگردانی خودشان، مشكلاتی برای سایر بیماران كه نیازمند خدمات تخصصی هستند نیز به دنبال دارد.

* طرح ضربتی نظارت بر مطب های پزشكی
مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم گفت: منشی های برخی مطب ها به ویژه مطب پزشكان متخصص در این شهر اقدام به برقراری ارتباطات نامناسب مالی با بیماران كرده اند.
دكتر علی اصغر انجیدنی افزود: آنان در مقابل دریافت پول از بیمار نوبت اورژانسی به مریض می دهند كه گاهی مبلغ دریافتی از مبلغ ویزیت پزشك هم بیشتر است.
وی اظهار كرد: از سوی دیگر برخی منشی ها با داروخانه ها، آزمایشگاه ها و رادیولوژیست ها نیز قراردادهای غیرقانونی می بندند و بیماران را هدفمندانه به این مراكز ارجاع می دهند و از مراكز مزبور پورسانت دریافت می كنند.
وی با اشاره به اقداماتی كه برای مقابله با تخلفات منشی ها انجام شده، گفت: در هفته های اخیر از طریق مكاتبه با سازمان نظام پزشكی به تمام پزشكان اعلام شده است كه طبق ماده 13 قانون نظام پزشكی، مسئولیت و نظارت بر كار منشی ها بر عهده پزشكان است و اگر تخلف محرز شود، برخورد قانونی خواهد شد.
انجیدنی، از اجرای طرح ضربتی نظارت بر فعالیت مطب های پزشكی خبر داد و افزود: از هفته آینده بازرسان به طور نامحسوس در مطب ها حضور می یابند و با دریافت پول اضافی توسط منشی ها و انعقاد قرارداد مالی آنان با داروخانه ها، آزمایشگاهها و مراكز رادیولوژی رخورد می كنند.
وی اظهار داشت: نوبت دهی كلینیك های ویژه در بیمارستان های دولتی خراسان رضوی از چند سال گذشته به صورت اینترتی و تلفنی انجام می شود كه نواقص مربوطه در این زمینه نیز رفع خواهد شد.
وی گفت: با اجرای طرح نظام ارجاع پزشكی كه در سال جاری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه محقق خواهد شد، بسیاری از مشكلات بیماران در زمینه نوبت دهی برطرف می شود.
انجیدنی افزود: در ماههای اخیر تلاش شده است كه سیستم نوبت دهی در كلینیك های خصوصی و مطب های پزشكان از طریق نرم افزارهای مربوطه مانند 'سلام دكتر' یا 'سلام پزشك' راه اندازی شود كه اكنون مشكلاتی در این زمینه وجود دارد اما هدف اصلی ما ساماندهی و پیاده سازی سیستم نوبت دهی یكپارچه است.

* علاوه بر منشی با پزشك نیز برخورد خواهد شد
معاون حقوق عامه دادسرای استان خراسان رضوی نیز گفت: امسال با تخلفات مربوط به منشی های شاغل در مطب های پزشكان به طور جدی برخورد می شود.
محمد بخشی محبی افزود: این تخلفات در چارچوب قانون و آیین نامه رسیدگی به تخلفات صنفی شاغلان و حرف پزشكی مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت محرز شدن تخلف، پزشك و منشی هر دو به مجازات محكوم خواهند شد.
وی اظهار داشت: در ماده 12 و 13 آیین نامه مزبور به صراحت مجازات این تخلفات بیان شده است و در ماده 28 قانون نظام پزشكی برای این تخلفات مجازات توبیخ كتبی با درج در پرونده نظام پزشكی، الصاق رای در تابلو نظام پزشكی و محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشكی از سه ماه تا یكسال پیش بینی شده است.
وی گفت: برخی از تخلفات صنفی در این حوزه ممكن است جنبه مدنی، كیفری و حقوقی داشته باشد كه در این صورت مجازات های سنگین تر برای متخلفان در نظر گرفته می شود.
نماینده دادسرای استان در كمیته سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی افزود: توقع ما از جامعه پزشكی شامل جراحان، پزشكان، پرستاران و افرادی كه در مطب ها و مراكز درمانی مشغول كار هستند، این است كه شان حرفه پزشكی را رعایت كنند.
3027 / 6053