۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82977863
T T
۰ نفر

بافت تاريخ شهري سنندج حفظ مي شود

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82977863
بافت تاريخ شهري سنندج حفظ مي شود

سنندج - ايرنا - رئيس اداره عمران و بهسازي اداره كل راه و شهرسازي كردستان گفت: بافت تاريخ شهري سنندج در قالب اجراي طرح هاي باز آفريني شهري حفظ و مرمت مي شود.

مصطفي رضايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه 2 مورد از 11 پروژه در حال اجراي طرح باز آفريني شهري سنندج مربوط به حوزه تاريخ شهري است، اظهار داشت: اين طرح ها شامل مرمت خانه تاريخي عمارت رشيدي و ساماندهي محله آغه زمان است كه براي حفظ اصالت تاريخ شهري اجرا مي شود.
وي افزود: حفظ اصالت تاريخي شهري يكي از اولويت هاي طرح بازآفريني شهري است كه در اين راستا ساماندهي پياده راه خيابان فردوسي نيز در دست مطالعه است و پيش بيني مي شود تا نوروز 98 بتوان از آن بهره برداري كرد.
رضايي با بيان اينكه عمارت رشيدي سنندج با 2 ميليارد و 200 ميليون ريال اعتبار و 70 درصد پيشرفت فيزيكي در حال مرمت است، گفت: اين خانه از املاك در اختيار راه و شهرسازي است كه پس از اجراي طرح پياده راه سازي و اتصال اين محله به سراي وليدي براي انجام فعاليت هاي فرهنگي تغيير كاربري داده مي شود.
رئيس اداره عمران و بهسازي كردستان اداره كل راه و شهرسازي كردستان تاكيد كرد: طرح پياده راه تاريخي و فرهنگي محله آغه زمان سنندج به عنوان اولين طرح بازآفريني شهري در محله هاي تاريخي استان كردستان به طول 350 متر در دو مرحله در حال اجراست كه براي مرحله اول آن حدود 18 ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است.
وي يادآور شد: محله آغه زمان از محله هايي است كه از نظر تاريخ و فرهنگ جز پنج محله اصلي شهر سنندج محسوب مي شود و در طرح بهسازي و پياده راه سازي اين محله سعي داريم خيابان شهيد نمكي به سراي تاريخي وليدي وصل شود.
رضايي اضافه كرد: همچنين يك مورد از منازل تاريخي اين مسير پس از تملك به عنوان رستوران سنتي، سه باب به عنوان خانه بومگردي و يك باب به عنوان موزه معماري شهري سنندج مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي اظهار داشتد: اين طرح هم اكنون 25 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و در آن سنگ فرش معابر، بهسازي برخي ميادين و اتصال خيابان نمكي به كاروانسراي عزيزي در دستور كار قرار دارد.

** 2 پروژه اجراي طرح بازآفريني شهري ديگر در سنندج در حال تدوين است
وي با بيان اينكه اجراي طرح بازآفريني شهري در سنندج در محله ها و اماكن مختلف توسعه مي يابد، گفت: هم اكنون 2 طرح ساماندهي پياده راه فردوسي و محله سرتپوله نيز در مرحله تدوين است.
رضايي يادآور شد: براي اجراي طرح پياده راه خيابان فردوسي 80 ميليارد ريال اعتبار تصويب شده كه 60 ميليارد ريال به صورت فروش اراضي تحت مالكيت راه و شهرسازي و 20 ميليارد ريال نيز به صورت نقدي تامين و هزينه مي شود.
رئيس اداره عمران و بهسازي اداره كل راه و شهرسازي كردستان افزود: انتظار مي رود با توجه به برنامه ريزي هاي انجام گرفته طرح پياده راه خيابان فردوسي در عيد سال 98 به بهره برداري برسد.
وي تاكيد كرد: طرح ساماندهي محله سرتپوله سنندج نيز همانند طرح ساماندهي آغه زمان نيز در حال تدوين است.
به گزارش ايرنا، طرح بازآفريني شهري در سنندج در قالب 11 طرح با 176 ميليارد و 750 ميليون ريال اعتبار در چهار نواحيه منفصل نايسر، فرجه، تقتقان، حسن آباد و يك محله تاريخي آغه زمان در حال اجراست.
سالانه 250 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اجراي برنامه ملي بازآفريني شهري در كشور هزينه مي شود كه 100 هزار ميليارد ريال از اين ميزان اعتبار از سوي بخش خصوصي، 70 هزار ميليارد ريال از سوي شهرداري ها و 80 هزار ميليارد ريال نيز از سوي دولت هزينه مي شود كه اعتبار تمام طرح هاي اجرا شده در كردستان از محل منابع دولتي تامين شده است.
هم اكنون 30 درصد جمعيت شهري كشور شامل 19 ميليون نفر از 56 ميليون نفر جمعيت شهري در مناطق و محلاتي با بافت فرسوده، تاريخي و ناكارآمد زندگي مي كنند و اين ميزان در استان كردستان حدود 50 درصد از جمعيت يك ميليون و 600 هزار نفري است.
در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستاي بزرگ كردستان به شهر تبديل شد كه كارشناسان حوزه عمران شهري معتقدند اين موضوع بدون مطالعه و كار كارشناسي صورت گرفت و تبعات بدي داشته و به گسترش پديده حاشيه نشيني و روي آوري مردم به سمت حاشيه شهرها كمك شاياني كرده است.
نايسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرك امام خميني (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفيني در مريوان از جمله مناطق استان است كه در قالب طرح بازآفريني شهري ساماندهي مي شوند.
در استان كردستان مي توان از سنندج و مريوان به عنوان 2 شهري كه بيشترين ميزان حاشيه نشيني را دارند، نام برد اگر چه در ديگر شهرهاي استان هم اين پديده در حال افزايش است.
3034/9102