۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82978961
T T
۰ نفر

زني كه هيچ كس را قبول نداشت

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82978961
زني كه هيچ كس را قبول نداشت

ظهر روز گذشته بعد از اينكه اولين جلسه علني مجلس بعد از دو هفته تعطيلي به پايان رسيد، زنان نماينده با عجله خود را به محل فراكسيون زنان رساندند چرا كه قرار بود سومين انتخابات هيات رئيسه فراكسيون زنان مجلس دهم برگزار شود.

انتخاباتي كه از مدتها پيش درخصوص چگونگي برگزاري آن حرف و حديث زيادي مطرح شده بود و دو سال رياست انتخابي پروانه سلحشوري، ظاهرا به مذاق برخي اعضا خوش نيامده بود. به همين دليل برخي با نقدهاي تندي نسبت به اينكه از اول قرار بوده است رياست فراكسيون چرخشي باشد، به برگزاري انتخابات سال دوم با جدا شدن از فراكسيون زنان و تشكيل فراكسيون زنان و خانواده به بهانه اينكه بتوانند در فراكسيون از ظرفيت مردان مجلس نيز استفاده كنند؛ جدا شدند.

گفتني است انتخابات هيات رئيسه فراكسيون زنان در حالي برگزار شد كه پروانه سلحشوري، رئيس دو ساله فراكسيون پيش از اين اعلام كرده بود كه با هدف چرخشي شدن و استفاده از ظرفيت ساير اعضا در هيات رئيسه، براي سال سوم نامزد نمي‌شود. البته پيش از برگزاري جلسه شنيده شد كه فريده اولادقباد، معصومه آقاپور و طيبه سياوشي سه نامزد رياست فراكسيون هستند، ولي با رسمي شدن جلسه، طيبه سياوشي اعلام كرد كه قصد كانديداتوري رياست فراكسيون را ندارد و تنها آقاپور، نماينده مردم شبستر و اولاد قباد، نماينده مردم تهران در مجلس براي كانديداتوري رياست اعلام آمادگي كردند.

در اين انتخابات كه با حضور برخي رسانه‌ها و ناظر هيات رئيسه مجلس برگزار شد؛ سكينه الماسي تنها غايب جلسه بود و از فراكسيون 17 نفره زنان، 16 نماينده زن در جلسه حاضر شدند. 16 نفري كه در روند راي‌گيري‌ها و اعلام آرا پس از شمارش نشان مي‌داد كه همچنان يك نفر با وجود حضور در جلسه به هيچ يك از گزينه‌هاي هيات رئيسه سال سوم فراكسيون راي نداده است و صرفا حضوري تزئيني داشته است.

**ايران تنها تهران نيست
جلسه فراكسيون زنان با تلاوت آياتي از قرآن كريم با صداي زهرا سعيدي، نماينده مباركه آغاز شد و پروانه سلحشوري، رئيس فراكسيون زنان بعد از آغاز جلسه فراكسيون متبوعش؛ دستور جلسه فراكسيون را برگزاري انتخابات هيات رئيسه اعلام كرد. او با بيان اينكه روز يكشنبه زمان برگزاري كميسيون‌ها است و بايد زودتر بعد از جلسه نمايندگان به جلسات كميسيون هاي تخصصي خود بروند از نامزدهاي رياست فراكسيون خواست خيلي كوتاه به معرفي برنامه هاي خود براي يك سال آينده فراكسيون بپردازند.

ابتدا آقاپور صحبت‌هايش را بيان كرد و به عنوان اولويت برنامه‌هايش گفت كه بايد به دغدغه و مشكلات زنان شهرستان‌ها هم به طور جدي در فراكسيون زنان پرداخته شود؛ چرا كه مشكلات آنها با مشكلات زنان تهراني متفاوت است. نماينده مردم شبستر همچنين تاكيد كرد كه حتي مشكلات زنان حاشيه‌نشين تهران هم با زنان تهران متفاوت است و ايران صرفا تهران نيست.

**فراكسيون زنان را شورايي اداره مي‌كنيم
پس از او؛ فريده اولاد قباد ديگر نامزد رياست فراكسيون زنان به بيان برنامه‌هاي اولويت دار خود در خصوص زنان پرداخت. او با بيان اينكه «مطالبات صنفي و سياسي را مدنظر خواهيم داشت»؛ تاكيد كرد: «17 خانم عضو فراكسيون زنان پيگير مطالبات به حق زناني هستند كه نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند. اين اميد و انتظار را داريم كه بتوانيم در مجلس هم مطالبات صنفي و هم مطالبات سياسي آنها را پيگيري كنيم. همچنين با كمك همه شما قصد داريم فراكسيون را شورايي اداره كنيم.»

اين جلسه حاشيه‌هايي هم به همراه داشت. در زمان ارائه برنامه از سوي اولاد قباد؛ نمايندگان مي گفتند كه به شما راي مي دهيم و از توضيحات و برنامه‌هاي شما قانع شديم. برخي هم با شوخي عدد چهار را به نشانه موافقت نشان مي دادند و مي گفتند كه نظرشان نسبت به او مثبت است و با چهار-چهار گفتن فضاي جلسه را از حالت جدي به فضاي توام با شوخي تبديل مي كردند. بعد از توضيحات اولادقباد نسبت به برنامه هايش كه بر سه محور برنامه ريزي براي زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و زنان آسيب ديده بود اولويت ديگر برنامه هايش را به دختران اختصاص داد.

**يك نفري كه در انتخابات شركت نكرد!
پس از اظهارات اولاد قباد، آقاپور كه به عنوان رقيب او در انتخابات ثبت نام كرده بود، اعلام كرد كه به نفع اولاد قباد از انتخابات كناره گيري مي‌كند و با انصراف از اين رقابت، فضايي از همدلي را به نمايش گذاشت. پس از راي‌گيري؛ فريده اولاد قباد با 15 راي رئيس فراكسيون زنان شد.

بنابراين پس از پايان انتخابات رياست فراكسيون نوبت به انتخاب نواب رئيس رسيد. نمايندگان زن اصرار داشتند كه آقاپور با توجه به كناره‌گيري از رياست فراكسيون؛ نايب رئيس اول شود. سميه محمودي، نماينده شهرضا هم به عنوان نامزد ديگر نايب رئيسي ثبت نام كرد كه آقاپور با 15 راي و محمودي با 13 راي به عنوان نواب رئيس فراكسيون انتخاب شدند. در ادامه راي گيري؛ براي كرسي سخنگويي فراكسيون نيز حميده زرآبادي و زهرا ساعي كانديدا شدند كه زرآبادي با اختلاف يك راي و كسب 8 راي به عنوان سخنگوي فراكسيون زنان انتخاب شد. خديجه ربيعي و زهرا سعيدي نيز در انتها به عنوان دبيران فراكسيون انتخاب شدند.

بنابراين پس از پايان جلسه پروانه سلحشوري، رئيس پيشين فراكسيون زنان با اشاره به برنامه هاي فراكسيون زنان طي دو سال گذشته و طرح هاي مهمي كه در اولويت كاري آنها بوده است پرداخت. او در اين راستا به «ابتكار» گفت: «به عنوان كسي كه همه اقشار زنان را در نظر مي گيرد، در فراكسيون زنان نه تنها يك گروه از زنان را مدنظر قرار داديم، بلكه اين انعكاس را درباره موضوعات مربوط به زنان سرپرست خانوار، جوانان، ورزشكاران، دختران و دانشجويان لحاظ كرديم. همچنين به دنبال مطالبه امور زنان در ابعاد مديريتي بوديم و سعي كرديم با جريان‌سازي يك گفتمان در جامعه راه بيندازيم تا مطالبات و خواست زنان در جامعه جدي‌تر خودش را نشان دهد.»

**اقليت 17 نفره مجلس ولي يكصدا و منسجم
سلحشوري همچنين تاكيد كرد: «درخواست زنان اين است كه جامه بداند مجلس صرفا گروهي از مردان نيستند و زنان هم به عنوان يك اقليت 17 نفره اما يكصدا در مجلس حضور دارند و اين صدا مي تواند فعال باشد.» او افزود: «اين فعاليت نه تنها در حوزه زنان بلكه در حوزه هاي مختلف خود را نشان داده است و مثلا در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري براي وزارت‌خانه شدن آن با قدرت ورود كرديم تا دوباره به مجلس برگردد. همچنين در زمينه لايحه حمايت از معلولان زنان مجلس خيلي فعال عمل كردند.» رئيس سال هاي اول و دوم فراكسيون زنان با طرح اين موضوع كه «ممكن است اختلاف سليقه و تفاوت رويكردي دربين زنان وجود داشته باشد ولي در دوسال گذشته در بزنگاه‏هاي حساس زنان با يكديگر تعامل خوبي داشته اند»، تاكيد كرد: «همگي با هر طيف فكري سياسي و جناحي به خوبي در كنار يكديگر براي حل مشكلات تا حد توان همكاري داشته و كمك كرده‌اند.»

او همچنين با اشاره به انتقادي كه نسبت به او در ورود به موضوعات از طرف اعضا بيان مي شد، به «ابتكار» گفت: «البته شايد يكي از مواردي كه زياد به من به عنوان رئيس فراكسيون زنان خرده مي گرفتند، اين ايراد است كه خيلي محوري عمل مي كردم در حالي كه خانم اولاد قباد رئيس جديد فراكسيون تاكيد داشت كه در اداره فراكسيون شورايي عمل خواهد كرد.» سلحشوري ادامه داد: «نكته‌اي كه نياز به صحبت دارد اين است كه هرگاه موضوعي نياز به همدلي و همراهي همه خانم‌ها داشت همراهي مي كردند و مواردي را كه استارت مي زديم تا حد امكان پيش مي بردند.» او با اشاره به طرح هايي كه در حال نهايي شدن هستند گفت: «در حال حاضر هم به مرور در حال به نتيجه رسيدن بحث برابري ديه زن و مرد هستيم كه براي من به شخصه مسئله بسيار مهمي است و پيگير هستيم تا آن را به سرانجام برسانيم. همچنين بحث ديگر موضوع حضانت و ولايت فرزندان بعد از فوت پدر به مادر است كه پيگيري كرده‏ايم و همچنان دنبال تحقق آن هستيم.»

اين نماينده مردم تهران در مجلس با تاكيد بر بحث «تبعيض مثبت» كه از سوي فاطمه حسيني ارائه شده است، گفت: «البته اين طرح ناقص است و به قرار شده دولت در اين باره لايحه بدهد. ما نيز نظرات تكميلي خود را در اين باره در لايحه فوق اصلاح خواهيم كرد تا تكميل شود.»

عضو فراكسيون زنان مجلس با اشاره به چند طرح مهمي كه در دوسال گذشته توسط فراكسيون زنان مطرح شده و به سرانجام رسيده است؛ تصريح كرد: «افزايش حداقل سن ازدواج را به طور جدي پيگيري كرده و دنبال مصوب شدن آن در مجلس هستيم. همچنين در به نتيجه رسيدن مواردي در برنامه ششم توسعه دستاوردها و موفقيت هاي زيادي داشته ايم كه همه آنها به نتيجه رسيده اند. درباره بحث هاي نظارتي در مديريت زنان و بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم كه در مراحل نهايي است و به اتمام رسيده است. از جمله مواردي است كه به اتمام رسيده اند.»

سلحشوري همچنين به 3 طرح مهم فراكسيون زنان اشاره كرد و به «ابتكار» گفت: «3 طرح مهم شامل افزايش حداقل سن ازدواج ، تابعيت، خروج زنان از كشوربدون اذن شوهر، 3 طرح مهم فراكسيون زنان در دو سال گذشته هستند كه پيگيري هاي زيادي در اين باره شده است ولي هنوز به صحن نيامده اند و پيگير به نتيجه رسيدن آنها هستيم.» نماينده مردم تهران در مجلس دهم همچنين با تاكيد بر اين موضوع كه «اگر چه براي سال سوم ديگر در جايگاه رياست فراكسيون زنان قرار ندارم ولي به اين معني نيست كه مطالبات زنان را پيگيري نخواهم كرد»، به «ابتكار» گفت: «من همچنان در حوزه زنان فعال خواهم بود و تعامل خود را با رسانه‌ها حفظ خواهم كرد.»

**اعلام اولويت‌هاي فراكسيون به زودي با حضور رسانه‌ها
در ادامه فريده اولاد قباد، رئيس جديد فراكسيون زنان نيز در گفت وگو با «ابتكار» به اولويت و برنامه هاي يك سال جديد خود در فراكسيون اشاره كرد و گفت: « به زودي برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت خود براي فراكسيون زنان مطرح خواهم كرد و قرار است اقدامات اساسي در حوزه زنان سرپرست خانوار، زنان آسيب ديده و زنان بد سرپرست اعمال كنيم. همچنين برنامه هايي را در حوزه دختران با حضوررسانه ها ارائه خواهم داد.»

اولاد قباد افزود: «با توجه به اينكه از 25 سال خدمت من در آموزش و پرورش 5 سال مسئوليت بانوان و زنان آموزش و پرورش را بر عهده داشتم؛ در حمايت از زنان بي سرپرست و بد سرپرست و آسيب ديده اجتماعي فعاليت هايي انجام داده‌ام و تاكيد مي‌كنم در فراكسيون زنان نبايد دختران جامعه را فراموش كنيم.»

*منبع: روزنامه ابتكار؛ 1397،5،1
**گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر