۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82979317
T T
۰ نفر

ترس بدتر از زلزله

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82979317
ترس بدتر از زلزله

كرمان - ايرنا - زلزله 5.8 ريشتري بامداد دوشنبه گرچه بطور هيچ مصدومي ناشي از اوار يا تخريب ديوار و يا ساختماني برجاي نگذاشت اما ترس به هنگام فرار 95 نفر كرماني را راهي مراكز درماني اين استان كرد.

به گزارش ايرنا، تعداد 95 نفر بر اثر ترس هنگام فرار از اين زمين لرزه به مراكز درماني استان كرمان مراجعه كردند كه تمامي اين افراد بطور غير مستقيم و اضطراب ناشي از اين زمين لرزه آسيب ديدند.
بدتر از زلزله هاي مكرر در استان كرمان اضطراب و ترسي است كه از ناايمن بودن محل زندگي حكايت دارد و حادثه آفرين مي شود لذا اين ترس با غلبه بر افراد قدرت تفكر را از آنها گرفته و ايجاد حادثه اي حتي بدتراز اثرات مستقيم زلزله را به دنبال دارد.
مدير مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي استان كرمان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: طي سال هاي اخير در زلزله هاي متعدد استان كرمان، افراد بسياري بدليل ترس ناشي از زلزله دچار حادثه شدند.
سيدمحمد صابري افزود: بر اثر زلزله 5.8 ريشتري بامداد دوشنبه با مركزيت روستاي سيرچ بخش شهداد در اين استان تاكنون 95 نفر كه بر اثر ترس دچار شكستگي اندام و يا مصدوم شدند به مراكز درماني شهر كرمان مراجعه كرده اند.
وي افزود: از اين ميزان هفت نفر دچار شكستگي عضو و بستري شدند و 15 نفر بدليل ترس و اضطراب ناشي از اين زلزله دچار ناراحتي قلبي و بصورت سرپايي مداوا و ترخيص شدند.
يكي از مصدومان ناشي از اين زلزله نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تصريح كرد: هنگام وقوع زلزله خواب بودم و بدليل ترس از فروريختن منزل مسكوني از راه پله طبقه دوم به سمت درب خروجي دويدم.
محسن حسني پور ادامه داد: تعادل خود را بدليل فشار روحي و ترس از طولاني بودن زمان زلزله از دست داده و از پلكان طبقه دوم اين ساختمان به سمت پايين سقوط كردم.
وي گفت: متاسفانه بدنم از ناحيه مچ پا دچار شكستگي شده است و در بيمارستان شهيد باهنر كرمان بستري شده ام و امروز بايد زير تيغ جراحي بروم.
يكي ديگر از مصدومان اين حادثه نيزبيان كرد: هنگام فرار و ترس ناشي از زلزله در محل درب خروجي آپارتمان، زير دست و پاي ديگر افراد ماندم.
وي كه از بردن نامش خوداري كرد ،افزود: پس از تصوير برداري متوجه شدم كه از ناحيه دست دچار شكستگي شدم و اكنون كه اين زمين لرزه هيچ آسيب جاني نداشته است بنده در بيمارستان بستري شده ام.
مردم بايد پس از زلزله در نخستين گام ضمن حفظ خونسردي، بر ترس خود غلبه و همچنين به نكات ايمني توجه كنند و به خارج از منازل مسكوني هجوم نياورند تا موجب حوادث بعدي و مصدوميت پس از زلزله نشوند.
هجوم و تجمع به خارج از منزل مسكوني در حوادث اينچنيني موجب كند شدن روند خدمات رساني توسط دستگاه هاي امدادرسان ازجمله هلال احمر و اورژانس نيز مي شود.
مسئولان نيز با فرهنگسازي و تخصيص تسهيلات براي ايمن سازي واحدهاي مسكوني در راستاي كاهش حوادث اينچنيني اقدام كنند.
زمين لرزه اي به بزرگي 5.8در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) بامداد دوشنبه حوالي سيرچ در كرمان را لرزاند.
بنا بر اعلام مركز لرزه نگاري كشوري اين زمين لرزه ساعت يك و 9دقيقه و 19 ثانيه روز دوشنبه در عمق 10 كيلومتري زمين روي داد.
موقعيت مركز اين زمين لرزه طول جغرافيايي 57.50و عرض جغرافيايي 30.37گزارش شده است .
همچنين ‎۶ مرداد سال 1360 زمين لرزه اي به بزرگي آن 7.3 در مقياس ريشتر روستاي سيرج از توابع شهرستان كرمان را لرزاند، كه حدود يكهزار و ۵۰۰ كشته و يكهزار نفر نيز مصدوم شدند .
سيرچ در فاصله 60 كيلومتري شرق كرمان قرار دارد.
7420/ 5054