۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82979475
T T
۰ نفر
هدف جشنواره تدریس برتر، ارتقای مهارت حرفه ای معلمان است

اصفهان- ایرنا- مسئول برنامه‌ریزی گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: تمركز بر مهارت حرفه ای و ارتقای شایستگی معلمان از اهداف برگزاری جشنواره تدریس برتر است.

به گزارش ایرنا، اكبر شیرزادی روز دوشنبه در آیین افتتاح «چهاردهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر ریاضی سراسر كشور» در اصفهان افزود: برگزاری این جشنواره باید به ارتقای شایستگی، صلاحیت و مهارت حرفه ای معلمان منجر شود.
وی گفت: با روش های سنتی نمی توان كلاس های درس را تغییر داد لذا باید در راستای نوین سازی شیوه های ارائه درس كوشید.
مسئول برنامه‌ریزی گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری چهاردهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر می تواند به ارائه شیوه های نوین تدریس كمك كند.
وی با بیان اینكه در 13 دوره برگزار شده این جشنواره، بیشتر روی ارائه دروس تاكید شده بود، تصریح كرد: در این دوره بر مهارت معلم قبل از ارائه درس تاكید شده است.
شیرزادی افزود: در این دوره فقط روی ارائه درس تاكید صورت نگرفته بلكه به ملاحظات قبل، حین و بعد از تدریس نیز توجه شده است.
مسئول برنامه‌ریزی گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه این جشنواره فقط به بخش حضوری خلاصه نمی شود، ارائه تجارب تدریس دبیران، تجارب موفق مدیران و ارائه مقالات را از دیگر بخش های غیرحضوری جشنواره الگوهای تدریس برتر اعلام كرد.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان هم در این مراسم گفت: فرآیند تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ما، «دانش آموز محور» است.
رحیم محمدی افزود: در دنیای امروز باید تعلیم و تربیت را از روش سنتی به شیوه جدید تغییر و گرایش به جستجوگیری را در دانش آموزان افزایش دهیم تا آنها بر اساس نیازهای امروز جامعه تربیت شوند.
وی با بیان اینكه سه ركن محتوا، كنجكاوی و رابطه در فرآیند آموزش و تدریس وجود دارد، گفت: در نظام آموزشی قدیم حدود 80 درصد از فرآیند تدریس به منبع یادگیری یا محتوا، 10 درصد به كنجكاوی و 10 درصد به پیوند معلم با دانش آموز اختصاص داشت اما این فرآیند در دنیای امروز تغییر زیادی كرده است.
وی افزود: در دنیای امروز 50 درصد از فرآیند آموزشی و تدریس به كنجكاوی، 25 درصد به رابطه معلم و دانش آموز و 25 درصد به محتوا اختصاص دارد.
به گفته محمدی، امروز با دانش آموزانی مواجهیم كه هر كدام نیازهای متفاوتی دارند و برای هر یك باید الگوی تدریس مجزایی ایجاد كنیم و این امر نیاز به ایجاد رابطه عاطفی درگیرانه تری بین معلم و دانش آموز دارد.
چهاردهمین جشنواره الگوی برتر تدریس در قسمت حضوری برای درس «ریاضی یك» پایه دهم رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیك با تاكید بر مهارت حرفه ای معلمان برگزار می شود.
مرحله ملی این جشنواره شامل پنج گام با عنوان های طراحی فعالیت، برگزاری آزمون از برنامه درس ملی و برنامه درس ریاضی، نوشتن طرح درس و تولید محتوا، آزمون سازی و ارائه تدریس است كه هر یك از شركت كنندگان باید به مدت 25 دقیقه موضوع درس تعیین شده را در حضور داوران تدریس كند.
این جشنواره در سه مرحله منطقه ای، استانی و كشوری اجرا می شود و دبیران علاقمند دارای ابلاغ رسمی از آموزش و پرورش می توانند در آن شركت كنند.
معلمان منتخب در این جشنواره در كلاس های آموزشی شركت و در امتحانات مختلف با هم رقابت می كنند.
چهاردهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس با حضور معلمان منتخب پایه متوسط نظری سراسر كشور از اول تا چهارم مرداد سالجاری در اصفهان برگزار می شود.
ت 7150 /6027
۰ نفر