۲ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۷
کد خبر: 82979999
T T
۰ نفر
ناكامی سامانه ضدموشك رژیم صهیونیستی در اولین تجربه

بیروت- ایرنا - رسانه های رژیم صهیونیستی از ناكامی سامانه جدید ضد موشك «مقلاع داوود» در اولین تجربه عملی اش خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه تارنمای «المیادین» به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی، این سامانه نتوانست موشك «توشكا» را كه از سوریه شلیك شده بود، رهگیری كند.
به گفته تحلیلگر مسائل نظامی در كانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی دو موشك شلیك شده از سامانه مقلاع داوود به هدف اصابت نكرد. وی هزینه هر یك از این موشك ها را یك میلیون دلار برآورد كرد.
به گفته این تحلیلگر مسائل نظامی، یكی از موشك های شلیك شده از این سامانه، بدون برخورد با هدف، در آسمان «جولان» منفجر شد و موشك دوم نیز بدون اینكه كسی از مقام های نیروی هوایی از سرنوشت آن اطلاع داشته باشند، به هدف برخورد نكرد.
ارتش رژیم صهیونیستی صبح دیروز آژیرهای هشدار را در مناطق «الجلیل» و برخی از روستاهای جولان اشغالی به صدا درآورد. رسانه های رژیم صهیونیستی مدعی شدند كه دیروز موشكی از سمت سوریه به مناطق اشغالی شلیك شده است .
این درحالی است كه كارشناسان منطقه ای اعلام كردند، در طول روز گذشته تا امروز هیچ شلیكی به سمت سرزمین اشغالی صورت نگرفته و حتی پهپاد یا جنگنده‌ای نیز در مرزهای فلسطین اشغالی به پرواز درنیامده است. صهیونیست ها كه گرفتار جنگ الكترونیك متحدین در سوریه شده اند، برای آنكه سرپوشی بر اشتباه خود و شلیك های بیهوده سامانه‌های پدافندی شان بگذارند می‌گویند این سامانه ها پس از شلیك موشك در خاك سوریه فعال شده و به سمت آنها شلیك كردند در حالی كه موشك‌های شلیك شده در خاك سوریه اصابت كرده است.
به گفته آنان ، در طول روز گذشته تا امروز هیچ موشك زمین به زمین و یا بزرگی به سمت اهداف تروریست ها در حوض یرموك شلیك نشده است بلكه چند روز پیش بود كه یك فروند موشك زمین به زمین توچكا در منطقه تحت اشغال گروهك خالد بن ولید وابسته به داعش در جنوب غرب سوریه اصابت كرد و جالب آنكه سامانه های پدافندی رژیم صهیونیستی هیچ واكنشی به آن نشان ندادند حالا چگونه است كه شلیك موشك‌های گراد و یا هر موشك تاكتیكی كوتاه برد دیگر باعث فعال شدن سامانه های پدافندی این رژیم شده است.
كارشناسان اعتقاد دارند كه رژیم صهیونیستی عملا در دام جنگ الكترونیك و جنگ مقاومت گرفتار شده و با این شلیك ها نشان داد برخلاف آنچه كه تصور می شود در حوزه پدافندی براحتی دچار مشكل می شود. شاید در وهله اول به نظر برسد آنها با موفقیت اهدافی را در خاك سوریه هدف قرار داده و می‌دهند در مقابل مقاومت نیز اگر بخواهد و اراده كند كه پاسخ این تجاوزات را بدهد هر هدفی را به همان آسانی به سادگی مورد اصابت قرار داده و می‌دهد، كافی است برای این منظور به صورت همزمان بیش از ۳۰ فروند راكت یا موشك به سمت یك هدف شلیك شود خاطرتان جمع باشد كه همه آنها به اهداف خود اصابت خواهند كرد.
این اولین بار نیست كه اسرائیل از سامانه های سپر موشكی صهیونیستی استفاده می كند و ناكام می ماند.
ناكامی پیاپی سیستم های گران قیمت دفاع ضد موشك اسرائیل در این جنگ و به دنباله آن شكست در جنگ 22روزه غزه و عدم اطمینان كامل مسئولین اسرائیل به سامانه های ضد موشكی ختس و پاتریوت، عاملی بود كه فرماندهان نظامی این رژیم را به سمت سامانه ضد موشكی كارآمدتری سوق داد؛ سامانه موسوم به «گنبد آهنین» كه تبلیغات گسترده ای برای آن شد اما نتیجه استفاده از آن باز هم ناكامی بود.
گنبد آهنین یك سامانهٔ دفاع زمین به هوای توسعه‌داده‌شده توسط اسرائیل است كه در اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شد و چندین میلیارد دلار برای برپایی آن هزینه شد.
آمریكایی ها بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به اسرائیل كمك مالی كردند؛ سامانه ای كه گفته می شد قادر است با موشك‌های كوتاه‌برد (تا ۴۰ كیلومتر) در هر شرایط آب‌وهوایی درگیر شود. هزینه ساخت هریك از موشك های رهگیر به نام تامیر، حدودا ۶۰ هزار دلار است. این سیستم برای مقابله با موشك‌های شلیك‌شده از لبنان و فلسطین توسعه داده شد و در كنار آن، سامانه دفاع موشكی ختس (پیكان) برای تهدیدهای موشكی میان‌برد (مانند موشك‌های شهاب) استفاده شد.
در سال 2012 یك رخداد بسیار مهم، امیدها را درباره سامانه گنبد آهنین و اسطوره نفوذناپذیری آن به باد داد.
حزب‌الله لبنان توانست با پروازی چند ساعته بر فراز آسمان فلسطین اشغالی از مهمترین پایگاه هسته‌ای صهیونیست‌ها تصویر برداری كند. مدتی بعد سید‌حسن نصرالله در سخنرانی خود با اعلام اینكه این پهپاد ساخت ایران بود، گفت: این عملیات برای حزب‌الله موفقیت بزرگی بود. پس از سخنرانی سید‌حسن نصرالله، مقامات صهیونیست در واكنش به این سخنرانی اعلام كردند كه هدف اصلی این پهپاد رصد فعالیت‌های اكتشاف گاز اسراییل بود.
برای تخریب این پهپاد، جنگنده ای اسرائیلی اعزام شد در حالی كه پهپاد حزب الله 60كیلومتر در خاك سرزمین های اشغالی نفوذ كرد. پهپاد به فاصله ۴۰ كیلومتری دیمونا نیز رسیده و توانسته بود از این تاسیسات اتمی تصویربرداری كند.
تبلیغات گسترده درباره كارآیی سیستم میلیارد دلاری رنگ باخت و به تدریج واكنش‌ها نسبت به ‌ناكارآمدی سیستم گنبد آهنین صهیونیست‌ها شدت گرفت. اسرائیل دیگر قادر به پنهان كردن این رسوایی نبود. ‌یكی از درجه‌داران ارشد صهیونیست از مقام خود خلع و سیستم پدافندی پاتریوت در حیفا مستقر شد تا از این شهر بندری در برابر موشك‌ها و پهپادها محافظت كند.
جنگ سوم غزه اما اعتباری برای سامانه ضد موشكی اسرائیلی ها باقی نگذاشت. بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام كرد كه از مجموع ۳ هزار و ۲۵۶ موشكی كه به سمت سرزمینهای اشغالی پرتاب شده گنبد آهنین فقط مانع از اصابت ۵۵۸ موشك شده است. بر اساس این گزارش ۱۱۲ موشك به سمت تل آویو پرتاب شده و گنبد آهنین تقریبا نیمی از این موشك ها یعنی 60 فروند را رهگیری كرد.
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام كرد كه طی این جنگ از 700 فروند موشك برای هدف قرار دادن موشك‌های مقاومت استفاده كرد كه هزینه ای بالغ بر 350 میلیون دلار روی دست صهیونیستها گذاشت.
خاورم**2054**1651