به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از روزنامه اينديپندنت، يك گروه بين المللي از محققان اروپايي و آمريكايي كه اين مطالعه را انجام داده اند مي گويند، يافته هاي اين مطالعه اطلاعات جديدي در مورد تاثير ژنتيك بر رفتار انسان ارائه مي دهد.
برخي از اين محققان از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي، در اين مطالعه تركيب ژنتيكي و سابقه تحصيلي بيش از 1.1 ميليون فرد 30 ساله و بالاتر را از 15 كشور اروپايي بررسي كردند و متوجه شدند كه هزار و 271 واريان ژنتيكي با مدت زمان تحصيل در مدرسه يا دانشگاه ارتباط دارند.
محققان پس از بررسي عملكرد افراد در چند آزمون از جمله توانايي آنها در رياضيات و نيز با لحاظ بالاترين سطح تحصيلي كه در زمينه رياضي گذارنده بودند، صدها ارتباط ژنتيكي براي اين ويژگي ها پيدا كردند.
به گفته محققان، بسياري از اين واريان ها روي ژن هايي تاثير دارند كه در مغز جنين ها و نوزادان فعال هستند و بر توليد سلول هاي مغزي و نحوه واكنش به اطلاعات جديد تاثير دارند.
از سوي ديگر، چندين دهه مطالعه روي دوقلوها و خانواده نشان داده است كه يكي از دلايل تفاوت افراد در پيشرفت تحصيلي، تفاوت آنها از لحاظ ژنتيكي است.
اين مطالعه كه در مجله Nature Genetics منتشر شده است، نشان مي دهد كه اين هزار و 271 واريان كشف شده، حدود 4 درصد علت تفاوت افراد را در پيشرفت تحصيلي توضيح مي دهد.
محققان خاطرنشان مي كنند كه اين واريان هاي ژنتيكي نمي توانند ميزان موفقيت فرد را در مدرسه يا دانشگاه پيش بيني كنند اما اين نتايج مي تواند در مطالعات علوم اجتماعي كه بر متوسط رفتار در جمعيت تمركز دارد، مفيد باشد.
با اين حال، محققان علوم اجتماعي و پزشكي مي توانند از اين يافته ها براي كشف رابطه ميان ژنتيك و محيط در پيشرفت تحصيلي استفاده كنند.
محققان مي گويند برخي از اين واريان هاي ژنتيكي شناسايي شده ممكن است با پيشرفت تحصيلي ارتباط داشته باشد زيرا بر سلامت فرد تاثير دارند.
آنها افزودند: تجزيه و تحليل ما از همپوشاني ژنتيكي نشان مي دهد كه برخي از ژن هاي مهم در پيشرفت تحصيلي، از جهت ابتلا به بيماري آلزايمر، اختلال دو قطبي و شيزوفرني نيز حائز اهميت هستند.
علمي**2038**2017
تهران- ايرنا- محققان موفق به شناسايي بيش از هزار و 200 واريان ژنتيكي شده اند كه به پيشرفت تحصيلي افراد كمك مي كنند.