۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82987108
T T
۰ نفر
هر جنگلبان ایلامی از پنج هزار هكتار جنگل محافظت می كند

ایلام - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: به ازای پنج هزار هكتار جنگل در این استان تنها یك جنگلبان برای حراست از این مواهب خدادادی وجود دارد.

سرهنگ غلامرضا فتحی روز سه شنبه به مناسبت روز ملی جنگلبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسعت اراضی جنگلی استان ایلام با تعداد جنگلبانان آن تناسب ندارد و حفاظت از این عرصه های ملی نیازمند عزم و مشاركت عمومی همه اقشار مردم است.
وی با یادآوری اینكه به ازای گستره 642 هزار هكتاری جنگل های این استان تنها 130 جنگلبان وجود دارد، افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام برای جبران كمبود نیروهای جنگلبانی همواره تعدادی از افراد آزاد را به عنوان نیروهای فصلی دیده بان و قُرُق بان بكارگیری و حقوق این افراد را در قالب اعتبارات طرح هایی چون گشت و مراقبت تامین و پرداخت می كند.
فتحی كمبود تجهیزات و خودرو را از جمله مهمترین معضلات جامعه جنگلبانان استان ایلام برشمرد و گفت: در ماه های اخیر 18 دستگاه خودرو یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به علت فرسوده بودن از رده خارج شده اما هنوز هیچ خودرویی در ازای آنها دریافت نكرده ایم.
وی مشكلات مالی و پرداختی را از دیگر مواردی دانست كه قرق بانان استان ایلام با آن مواجه هستند چرا كه پرداخت حقوق این افراد در قالب طرح های مختلف نظارتی است كه پرداخت اعتبار این طرح ها معمولا با تعویق همراه است و قرق بانان به موقع حقوق خود را دریافت نمی كنند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با بیان اینكه یكی از مشكلات موجود در استان ایلام حضور مردم در عرصه های جنگلی در ایام عید نوروز و روزهای تعطیل است، تاكید كرد: با ایجاد تفرجگاه هایی همانند پارك جنگلی بلوط واقع در چغاسبز از حجم مراجعه گردشگران به مناطق جنگلی كاسته خواهد شد.
فتحی رویكرد اصلی جنگلبانان با مردم را فرهنگ سازی و آموزش افكار عمومی در خصوص حفظ و نگهداری از انفال طبیعی دانست و اضافه كرد: میزان آگاهی مردم در حراست از عرصه های طبیعی و اهمیت پاسداشت آنها بیشتر از گذشته شده است.
وی جلوگیری از دخل و تصرف اراضی ملی، برخورد با كسانی كه اقدام به برداشت بی رویه گیاهان و یا قطع درختان و یا خروج چوب از عرصه های جنگلی می كنند، گشت و پایش مناطق برای جلوگیری یا مهار سریع آتش سوزی، حضور مداوم در مناطق جنگلی و مرتعی و ... را از جمله وظایف جنگلبانان در حفاظت از عرصه های ملی برشمرد.
به گزارش ایرنا، امروز و به مناسبت روز ملی جنگلبان سه نفر از جنگلبانان استان ایلام به اسامی آقایان فرهادی از شهرستان دهلران بخش میمه، صالحی از ملكشاهی و سنجابی از ایلام به عنوان جنگلبان نمونه در آیین ملی تقدیر از جنگلبانان برتر كشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
9 مرداد ماه هرسال به روز ملی جنگلبان نامگذاری شده است.
7172/6119