۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82988103
T T
۰ نفر

روزهای سرنوشت ساز برای كردهای سوریه

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82988103
روزهای سرنوشت ساز برای كردهای سوریه

تهران - ایرنا - پیروزی های اخیر ارتش سوریه و آزادسازی بخش های زیادی از این كشور از دست تروریست های تكفیری، كردهای سوری را وادار كرده تا برای تعیین سرنوشت خود با دولت دمشق به گفت وگو بنشینند.

سوریه این روزها پس از گذشت بیش از هفت سال بحران به سمت ثبات و امنیت حركت می كند، امنیتی كه با رشادت ها و تقدیم خون شمار زیادی از نیروهای سوری و جبهه مقاومت اسلامی حاصل شده است.
امنیت این روزهای سوریه در هفت سال گذشته كم نظیر است؛ طی دو سال گذشته بخش های زیادی همچون شرق حلب، استان های الرقه، دیرالزور، حمص، ریف دمشق و در روزهای اخیر نیز استان های سویدا، درعا و قنیطره از دست تروریست های تكفیری آزاد شده اند و مردم این بخش های سوریه طعم امنیت را پس از دوره ای نسبتا طولانی چشیده اند.
كردهای سوریه در 24 اسفند ماه سال 1389 (2011) كه بحران این كشور آغاز شد، در حدود 13 درصد از خاك این كشور یعنی استان الحسكه در شمال شرق و بخشی از شمال غرب سوریه ساكن بودند، اما با ضعیف شدن حاكمیت دمشق به دلیل یورش همه جانبه تروریست های تكفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی، كردهای سوری كه حمایت آمریكا را پشت سر خود داشتند، به دیگر مناطق اطراف خود یعنی استان های الرقه و دیر الزور چشم طمع دوختند.
در یك سال گذشته كردهای سوریه با تصرف بخش های زیادی از دو استان الرقه و دیرالزور بر حدود 25 درصد خاك سوریه احاطه یافتند؛ در عین حال نباید تلاش ها و زحمات نیروهای دموكراتیك سوریه (كردها /عرب ها) برای نبرد با گروه تروریستی داعش و آزادسازی بخش های زیادی از دو استان الرقه و دیرالزور را نادیده كرد.
با شكست اخیر تروریست ها در جنوب سوریه یعنی استان های درعا و قنیطره و آمادگی ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب در شمال غرب این كشور از دست تروریست ها به عنوان آخرین قلعه تكفیری ها در سوریه، كردهای این كشور با اعلام آمادگی برای آزادسازی استان ادلب در كنار ارتش سوریه به دنبال حل اختلافات خود با دولت مركزی دمشق برآمده اند.
'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه تقریبا دو ماه پیش در مصاحبه تلویزیونی با شبكه 'روسیا الیوم' تاكید كرد كه با توجه به بازپس گیری مساحت های وسیعی از خاك این كشور توسط ارتش سوریه، نیروهای دمكراتیك سوریه تنها مشكل باقیمانده در این كشور محسوب می شود.
اسد از وجود دو گزینه برای تعامل با این مشكل سخن به میان آورده و گفت: گزینه نخست اینكه ما هم اكنون درها را برای مذاكره گشودیم، اما اگر این امر تحقق نیابد برای آزادسازی مناطق یاد شده متوسل به زور خواهیم شد و در این میان حضور و یا عدم حضور آمریكایی ها در مناطق یاد شده برای ما تفاوتی نخواهد داشت.
پس از سخنان اسد، هیاتی از كردهای سوریه به ریاست 'الهام احمد' رئیس دفتر اجرایی 'شورای دموكراتیك سوریه' با همراهی 'ابراهیم قفطان'، رئیس حزب المستقبل و شماری دیگر از شخصیت ها كُرد سوریه هفته گذشته برای گفت وگو با سران سوریه به دمشق سفر كرد.
این هیات پس از برگزاری دور نخست مذاكرات علنی و غیرمشروط خود با دولت سوریه در دمشق روز جمعه به قامشلی بازگشت.
بنا بر اعلام برخی رسانه های سوری، جزئیات اندك منتشر شده از مذاكره اخیر میان دولت سوریه و كُردهای این كشور نشان می‌دهد كه دولت دمشق شروطی را برای پذیرش خواسته‌های آنها مطرح كرده است.
'الهام احمد'، پنجشنبه گذشته (چهارم تیرماه) قبل از آغاز مذاكرات با مقامات دمشق تصریح كرده بود كه هیات شورای دموكراتیك سوریه برای بررسی مسائل سیاسی و نظامی به دمشق سفر كرده است.
این شورا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد، به دعوت دولت سوریه یك نشست بین هیاتی از شورای دموكراتیك سوریه و دولت دمشق برگزار شد كه هدف از آن فراهم كردن اصول و زمینه گفت ‌وگوهای گسترده و جامع برای حل همه مشكلات و اختلافات موجود و حل بحران سوریه در سطوح مختلف است.
طبق این بیانیه، پیش از این دیدارها، گفت ‌وگوهای مقدماتی در شهر الطبقه (در استان الرقه) بین كمیته‌های فرعی از دو طرف برگزار و در آن به مسائل مختلف پرداخته شده بود.
این بیانیه همچنین خبر داد، در نشست دمشق تصمیم‌هایی برای تشكیل كمیته‌هایی در سطوح مختلف و به منظور پیشرفت گفت‌ وگوها و مذاكرات اتخاذ شد تا از یك طرف به خشونت و جنگی كه ملت و جامعه سوریه را خسته كرده، پایان دهد و از طرف دیگر نقشه راهی به سمت تشكیل سوریه دموكراتیك و نه مركزگرا ترسیم كند.
بر اساس اخباری كه به بیرون درز كرده، تصور شد جزئیات دور نخست مذاكرات توسط شورای دموكراتیك سوریه احتمالا مربوط به شروط دولت دمشق باشد كه از مهم‌ترین این شروط تهدیدهای پیشین حكومت سوریه درباره مخالفت با باقیماندن سلاح در دست نیروهای دموكراتیك سوریه و مخالفت با تشكیل دولت خودمختار كُردها در ساختار كنونی آن بود، البته همچنین گفته شد كه پیشنهادهایی (از جانب دمشق) برای افزایش اختیارات كُردها مطرح شده، اما بیانیه شورای دموكراتیك سوریه خیلی كلی بود و هیچ جزئیات واقعی از جریان مذاكرات را منتشر نكرد.
اما خبرها نشان می‌دهد كه دولت سوریه شروطی را به نیروهای دموكراتیك این كشور در ازای مشاركت آنها در نبرد ادلب مطرح كرده است.
'آلدار خلیل'، رئیس مشترك جنبش جامعه دموكراتیك سوریه یك هفته پیش (قبل از سفر هیات كردی به دمشق) گفته بود، ما معتقدیم كه می‌توانیم بیش‌ترین تاثیر را در ادلب با كمك به ریشه‌كنی تروریسم داشته باشیم؛ همچنین در مقابله با دخالت‌های تركیه سهیم بوده و نقشه‌های رئیس جمهور این كشور را در طولانی كردن دوره جنگ به منظور رسیدن به اهدافش در عفرین ناكام بگذاریم.
مذاكرات میان دولت دمشق و شورای دموكراتیك سوریه بر روی دو محور بوده است، نخست اینكه شرط دولت دمشق برای ارائه خدمات به مناطق تحت كنترل كردهای سوریه در ازای حضور امنیتی ارتش این كشور در آنجا صورت خواهد گرفت.
موضوع دوم، باقیماندن سلاح در اختیار كردهای سوریه مشروط به همپیمانی نظامی آنها با دولت سوریه در عملیات آتی یعنی ادلب است، قضیه ای كه دارای پیچیدگی خاص خود می باشد، چون این نیروها سلاح‌های آمریكایی در اختیار داشته و عملا مدافع منافع آمریكا در سوریه هستند.
شرایط در شمال سوریه به ویژه شهر منبج (در شمال استان حلب و در نزدیكی مرز تركیه) كه یكی از مناطق حضور كردهای این كشور می باشد، باعث شده تا كردها به دنبال توافق با دولت دمشق باشند، چرا كه آنها نمی خواهند قضیه اشغال عفرین توسط نظامیان تركیه در منبج تكرار شود، از این رو كردها خواستار ورود ارتش سوریه به شهر منبج و اداره آن توسط حكومت دمشق هستند.
شورای نظامی عفرین وابسته به كردهای سوریه روز دوشنبه (دو روز پیش) از تمایل تحویل اداره شهر منبج به دولت دمشق خبر داد.
رسانه های سوری اعلام كردند كه یكی از فرماندهان شورای نظامی منبج تاكید كرده كه كردها و دولت دمشق با كنترل شهر منبج توسط تركیه مخالفند.
این مسئول كردی كه نام وی اعلام نشده، گفت: بیشتر ساكنان شهر منبج، تركیه را اشغالگر می دانند كه قصد آواره كردن كردهای سوریه از سرزمین خود را دارد، همانند كاری كه با ساكنان عفرین كرده است.
وی یادآورشد: ساكنان منبج خواستار بازگشت نهادهای حاكمیتی سوریه به عفرین و حمایت از همه اقشار در آن هستند.
كردهای سوریه با آغاز بحران این كشور با تروریست ها همكاری نكردند، ولی برای تحقق اهداف خود پای متجاوزان آمریكایی را به شمال سوریه بازكردند، اقدامی كه با مخالفت و اعتراض شدید حكومت دمشق روبه رو گردید.
هم اكنون كه نفس های تروریست های مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی در سوریه به شماره افتاده، كردها نیز كه از حمایت غربی ها به ویژه آمریكا منفعتی كسب نكرده اند، سرنوشت خود را بر وحدت ملی و نزدیكی به حكومت مركزی دمشق یافته اند از این رو سران كردی به دنبال توافق با حكومت دمشق می باشند.
'عمر اوسی' نماینده كرد مجلس سوریه در این باره می گوید، مساله كردها قابل حل و فصل است و ما غیر از توافق و كنار آمدن با حكومت (سوریه) راهی نداریم.
اوسی روز یكشنبه در گفت وگو با روزنامه الوطن سوریه، افزود: نشست شورای دمكراتیك با دولت سوریه، یك گام مثبت در مسیر صحیح است.
وی اضافه كرد: این نخستین باری است كه شورای دمكراتیك سوریه با دولت دمشق گفت وگوهای جدی دارد.
اوسی اظهار داشت: فضا برای گفت وگو و توافق برسر تمام جزییات فراهم است، به ویژه اینكه یك عامل خارجی كه با دست كشیدن آمریكا از حمایت كردها مانند آنچه در عفرین و منبج اتفاق افتاد به صحنه میدانی اضافه شده است.
وی ادامه داد: اكنون نوبت شرق فرات است و برخی گروه های كرد هم پیمان آمریكا از جمله یگان های مدافع خلق و نیروهای دمكراتیك سوریه احساس كرده اند كه آمریكایی ها در چند هفته یا چند ماه آینده از شرق رود فرات عقب نشینی می كنند و این موضوع ضرورت گفت وگو با دولت سوریه را دوچندان كرده كه مثبت است.
خاورم*1275**1144
۰ نفر