سازمان هواپیمایی:علت اصلی سقوط هواپیمای آسمان خطای خلبان بود

تهران- ایرنا- سخنگوی كمیسیون اصل نود مجلس دو روز پیش علت اصلی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را «یخ زدگی» اعلام كرد اما امروز (جمعه) سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كردعلت اصلی این سانحه «خطای خلبان» بوده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، «حسین رضایی فر» مدیركل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: گزارش دفتر بررسی سوانح هوایی كشور فرانسه، نظر كمیته بررسی سانحه تهران- یاسوج مبنی بر اینكه خطای خلبان علت اصلی این سانحه بوده را تایید می‌كند.
مدیركل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی كشوری در حالی علت اصلی سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج را خطای خلبان اعلام می كند كه «بهرام پارسایی» سخنگوی كمیسیون اصل نود مجلس پیش از این گفته بود «كارشناسان این كمیسیون، یخ زدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) می‌دانند».
وی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت اضافه كرد: «شركت اِی.تی.آر پیش از این امر، از شركت های خریدار از جمله آسمان درخواست كرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستم های یخ‌زدا اقدام كنند اما این مهم انجام نشده بود».
مدیركل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی كشوری در این ارتباط می گوید: سازمان هواپیمایی كشوری و كمیسیون اصل 90 در مورد بسیاری از موارد با هم توافق دارند؛ اما در مورد لحظه آخر سانحه، این كمیسیون معتقد است كه بال هواپیما دچار یخ زدگی شده و راندمان خود را از دست داده و به همین علت به كوه برخورد كرده است.
وی ادامه داد: به زعم سازمان هواپیمایی كشوری، درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل كرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز باعث شده تا جریانات پر قدرت كوهستان باعث برخورد هواپیما با كوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد.
رضایی فر اظهار داشت: به عقیده سازمان هواپیمایی كشوری، یخ‌زدگی به تنهایی نمی‌تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یكی از علل سانحه است. در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می‌شده است.
مدیركل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی كشوری در توضیح اختلاف این كمیته با كمیسیون اصل 90 گفت: ما با این كمیسیون موافقیم كه هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چراكه خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده كرده است.
رضایی‌فر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنكه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه كرده است، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش كرده است. كمیسیون اصل 90 معتقد است كه پس از این اقدام، یخ زدگی كماكان ادامه داشته به همین دلیل به كوه برخورد كرده است و ما بر سر این موضوع با این كمیسیون اختلاف داریم.
مدیركل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی كشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه نیز گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی كه باید احضار می‌شدند، فراخوانده شده اند.
به گزارش ایرنا، پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یكشنبه بیست و نهم بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترك اما نزدیك سمیرم اصفهان سقوط كرد.
این هواپیما پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مركز كنترل خارج شد و در منطقه كوهستانی پادنا سقوط كرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پیدا شد.
اقتصام**9189**1553
۰ نفر