به گزارش روز جمعه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، «حسين رضايي فر» مديركل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي كشوري اظهار داشت: گزارش دفتر بررسي سوانح هوايي كشور فرانسه، نظر كميته بررسي سانحه تهران- ياسوج مبني بر اينكه خطاي خلبان علت اصلي اين سانحه بوده را تاييد ميكند.
مديركل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي كشوري در حالي علت اصلي سانحه هواپيمايي تهران-ياسوج را خطاي خلبان اعلام مي كند كه «بهرام پارسايي» سخنگوي كميسيون اصل نود مجلس پيش از اين گفته بود «كارشناسان اين كميسيون، يخ زدگي را علت اصلي سقوط هواپيماي اِي.تي.آر (ATR) ميدانند».
وي در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت اضافه كرد: «شركت اِي.تي.آر پيش از اين امر، از شركت هاي خريدار از جمله آسمان درخواست كرده بود تا نقص موجود را با نصب سيستم هاي يخزدا اقدام كنند اما اين مهم انجام نشده بود».
مديركل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي كشوري در اين ارتباط مي گويد: سازمان هواپيمايي كشوري و كميسيون اصل 90 در مورد بسياري از موارد با هم توافق دارند؛ اما در مورد لحظه آخر سانحه، اين كميسيون معتقد است كه بال هواپيما دچار يخ زدگي شده و راندمان خود را از دست داده و به همين علت به كوه برخورد كرده است.
وي ادامه داد: به زعم سازمان هواپيمايي كشوري، درست است هواپيما در مسير پرواز يخ زدگي را تحمل كرده است، اما پرواز در ارتفاع غير مجاز باعث شده تا جريانات پر قدرت كوهستان باعث برخورد هواپيما با كوه شده و باعث شده هواپيما نتواند مسير خود را ادامه دهد.
رضايي فر اظهار داشت: به عقيده سازمان هواپيمايي كشوري، يخزدگي به تنهايي نميتواند علت سانحه باشد، اما ورود به محيط يخ زدگي و آب و هواي بد يكي از علل سانحه است. در اين مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نبايد وارد مرحله تقرب ميشده است.
مديركل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي كشوري در توضيح اختلاف اين كميته با كميسيون اصل 90 گفت: ما با اين كميسيون موافقيم كه هواپيما در مسير يخ زدگي بوده است، چراكه خلبان 2 دقيقه و 20 ثانيه از سيستم يخ زدا استفاده كرده است.
رضاييفر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنكه به زير ابر رسيده و فضاي غير يخ زدگي را تجربه كرده است، سيستم يخ زداي هواپيما را خاموش كرده است. كميسيون اصل 90 معتقد است كه پس از اين اقدام، يخ زدگي كماكان ادامه داشته به همين دليل به كوه برخورد كرده است و ما بر سر اين موضوع با اين كميسيون اختلاف داريم.
مديركل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي كشوري درباره انتشار گزارش نهايي اين سانحه نيز گفت: گزارش نهايي به فارسي منتشر شده و به تمام مراجع رسمي از جمله مجلس و قوه قضاييه ارسال شده است. اين گزارش مراحل قضايي را نيز گذرانده و افرادي كه بايد احضار ميشدند، فراخوانده شده اند.
به گزارش ايرنا، پرواز شماره 3704 هواپيماي آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازي ساعت 8 صبح يكشنبه بيست و نهم بهمن، تهران را به مقصد ياسوج ترك اما نزديك سميرم اصفهان سقوط كرد.
اين هواپيما پس از 55 دقيقه از صفحه رادار مركز كنترل خارج شد و در منطقه كوهستاني پادنا سقوط كرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پيدا شد.
اقتصام**9189**1553
اختلاف بر سر مهمترين عامل سانحه هواپيمايي تهران-ياسوج
سازمان هواپيمايي:علت اصلي سقوط هواپيماي آسمان خطاي خلبان بود
۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۶
کد خبر:
82990313
تهران- ايرنا- سخنگوي كميسيون اصل نود مجلس دو روز پيش علت اصلي سقوط هواپيماي تهران-ياسوج را «يخ زدگي» اعلام كرد اما امروز (جمعه) سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كردعلت اصلي اين سانحه «خطاي خلبان» بوده است.