۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 82991434
T T
۰ نفر
خروج 6 حلقه چاه آب از مدار، چالشي براي فضاي سبز ملاير

همدان- ايرنا- تنش آبي امروز ملاير به نقطه اي رسيده است كه خطر كم آبي و خشك شدن چاه هاي آب را گوشزد مي كند و چالشي جدي پيش روي فضاي سبز شهري قرار داده است.

به گزارش ايرنا در حاليكه به اذعان كارشناسان، ملاير در وضعيت خشكسالي شديد قرار دارد، آبياري سه ميليون و 200 هزار مترمربع فضاي سبز و پارك هاي اين شهر شايد براي حفظ، نگهداري و توسعه دست اندركاران آن چالش جدي ايجاد كرده است.
در گذشته اين ميزان فضاي سبز ملاير با 11 حلقه آبياري مي شد، در حاليكه امروز با وجود تنش آبي، 6 حلقه چاه در اين شهر خشك و از مدار تامين آب خارج شده است و در حال حاضر فضاي سبز شهري تنها با پنج حلقه چاه و 12 تانكر آبياري مي شود، مشكلي كه فضاي سبز شهري ملاير را با چالش مواجه كرده است.
بدون شك خشكسالي و كم آبي يك واقعيت اقليمي است و سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهر ملاير بايد به دنبال خروج از اين بحران باشد.
اين در حاليست كه با توجه به افزايش جمعيت، نياز به افزايش سطح زير پوشش فضاي سبز در عرصه هاي شهري مشهود است و اين امر در گام نخست، منوط به در اختيار داشتن منابع آب بيشتر و در عين حال صرفه جويي در مصرف آب از منابع موجود است.
كاهش سرانه فضاي سبز شهري ملاير از 19.8 به 18.8 مترمربع در حال حاضر رسيده است، اين كاهش به منزله افزايش جمعيت شهري ملاير با بيش از 170 هزار شهروند طبق سرشماري سال 95 است.
در نخستين گام براي كاهش و مصرف بهينه آب در آبياري فضاي سبز شهري، سازمان، سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري ملاير طرح مكانيزه كردن آبياري را در دستور كار خود داد و تاكنون بيش از 800 مترمربع طرح آبياري نوين در بلوار آيت الله ميرشاهولد را اجرا كرده كه ميزان مصرف آب را به يك سوم كاهش داده است.
جداسازي آب شرب از آب آبياري فضاي سبز شهر ملاير شايد مهمترين اقدام اين سازمان است كه به گفته مديرعامل سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري ملاير اين طرح به طور 100 درصد اجرا شده است و در هيچ نقطه اي از شهر براي آبياري فضاي سبز از آب شرب استفاده نمي شود.
بهبود و اصلاح سامانه هاي آبياري موجود، كاهش هدر رفت آب در مسيرهاي انتقال آب، لوله گذاري يك هزار متر از مسيرهاي درختكاري شده براي جلوگيري از هدر رفت آب، جلوگيري از استفاده غير مجاز آب، تامين منابع آبي پايدار در هر منطقه و مديريت مصرف آب در ساير بخش ها از جمله اقدامات اثرگذار براي مصرف بهينه آب در حوزه فضاي سبز ملاير بود كه مهدي بهرامي به آن اشاره كرد.
وي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: تمامي انشعاب هاي غيرمجاز در سطح شهر شناسايي و قطع شده است كه در مجموع 12 انشعاب غيرمجاز قطع شد.
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري ملاير بيان كرد: در راستاي طرح جداسازي آب شرب از آب فضاي سبز، پنج هزار مترمربع لوله گذاري و حفاري در مسيرهاي مختلف شهر انجام شد.
بهرامي سهميه بندي آب بين نقاط مختلف شهر براي تامين بهتر آب مورد نياز فضاي سبز شهري را از ديگر اقدامات در راستاي مصرف بهينه آب برشمرد و جمع آوري و استفاده از آب رودخانه هاي دائمي و فصلي و نزولات جوي با احداث مخزن ذخيره آب هاي جاري و سطحي براي آبياري درختان اقدامي ديگر در اين زمينه برشمرد.
اين نكته قابل ذكر است كه امروز با ورود به هر شهري نوع استفاده از گل هاي زينتي در بستر فضاي سبز بسيار متنوع تر از گذشته است كه شهر ملاير نيز اين امر مستثنا نيست و با توجه به محدوديت منابع آبي، گياهان كم آب بر و مقاوم به كم آبي را جايگزين كرده است.
در اين زمينه بهرامي اظهار داشت: براي مصرف بهينه آب، حذف چمن در نقاط ضروري، استفاده از گياهان پوششي و كشت درختان و درختچه هاي مقاوم به كم آبي در دستور كار قرار گرفت.
استفاده از گياهان دارويي همچون رزماري و گل هميشه بهار در فضاي سبز ملاير و استفاده از درخت، درختچه و گل هاي دائمي و فصلي به جاي چمن در پارك هاي جديد گلستان و شقايق از جمله اقدامات مهم فضاي سبز شهرداري ملاير است كه قابل تقدير است.
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري ملاير همچنين به نصب كنتورهاي هوشمند بر روي چاه هاي آب اشاره و بيان كرد: هم اكنون در حال عقد قرارداد نصب كنتور هوشمند به مبلغ 560 ميليون ريال براي بهره برداري بهتر آب هستيم.
بهرامي گفت: هم اكنون تمامي چاه هاي آب شهر ملاير با دبي 2.3 نسبت به سال هاي گذشته قابل بهره برداري است.
وي ادامه داد: خاموشي هاي روزانه برق در عين حال موجب اختلال در آبياري فضاي سبز شده است كه اميدواريم اين مشكل حل شود.
**خزان زودرس شهر چنارها
بررسي دلايل خزان زودرس درختان چنار ملاير كه طي سال هاي اخير نگراني هايي را نيز براي شهروندان و دوستداران محيط زيست بويژه در پارك تاريخي سيفيه به وجود آورده است، نويد خوشي براي نجات درختان سر به فلك كشيده چنار است.
نمونه برداري و انجام آزمايش خاك در منطقه، نمونه برداري از برگ هاي درختان و انجام آزمايش هاي تجزيه برگ، تنظيم برنامه آبياري و نظارت بيشتر بر آبياري، انجام مطالعات گياه پزشكي و دعوت از كارشناسان و اساتيد دانشگاه بوعلي سيناي همدان براي بررسي آفات و بيماري هاي درختان چنار از جمله اقدامات براي نجات درختان چنار است كه بهرامي به آن اشاره كرد.
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري ملاير در اين رابطه گفت: با توجه به مشاهده علائم كمبود آهن در گياهان، نسبت به محلول پاشي برگي و تغذيه هيوميك اسيد همراه با آبياري درختان چنار اقدام شد.
بهرامي ادامه داد: همچنين براي نجات درختان چنار در حال رايزني با شهر شيراز هستيم و تا زمان خروج از اين بحران چند نمونه گياهي را براي جايگزين درختان چنار خريداري كرده ايم.
وي اضافه كرد: فضاي سبز شهرداري ملاير همچنين در راستاي نصب تابلوهاي راهنماي شهري، تصاوير شهدا، طراحي و اجراي المان هاي مناسبتي، نصب استندهاي فانتزي، نصب ايستگاه دوچرخه، رنگ آميزي 30 هزار متر در سطح شهر و 10 هزار متر ديوار نويسي اقدامات خوبي انجام داده است.
وي گفت: علاوه بر اين چند المان جديد تونل نوري، سنگ معلق، بالن و المان مبل منبت نيز در دست ساخت است كه هنوز جانمايي نشده است.
بهرامي با اشاره به اينكه مكان هاي مجازي در سطح شهر براي تبليغ و نصب تراكت در نظر گرفته شده است، خطاب به شهروندان تاكيد كرد: از نصب هرگونه تراكت و آگهي در سطح شهر خودداري كنند، چراكه به شدت برخورد و جريمه هاي سنگيني اعمال مي شود.
وي در عين حال كمبود اعتبارات و منابع مالي را چالش پيش روي حفظ و نگهداري فضاي سبز دانست و افزود: بودجه سازمان در سال جاري 92 ميليارد و 400 ميليون ريال است كه در چند آيتم بايد اين اعتبار هزينه شود.
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري ملاير بيان كرد: از اين رقم 52 ميليارد ريال آن بايد براي حفظ و نگهداري فضاي سبز شهر ملاير هزينه شود.
حال با توجه به اينكه فضاي سبز شهري امروزه يكي از شاخص هاي مهم براي جذب گردشگر و رونق اقتصادي و گردشگري به شمار مي رود، توسعه، حفظ و نگهداري اين فضاها در شهرها يكي از راهكارهاي مهم پيش رو است كه نيازمند اعتبارات كافي و در عين حال منابع آبي كافي است.
به گزارش ايرنا، شهر ملاير با مساحت سه ميليون و 200 هزار مترمربع فضاي سبز و 55 پارك، يكي از شهرهاي پيشتاز در زمينه توسعه، حفظ و نگهداري فضاي سبز است، اما با وجود محدوديت منابع آبي از سال 92 تاكنون تنها 21 هزار مترمربع فضاي سبز خود را افزايش داده است.
1181/7528