۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۲۳
کد خبر: 82993580
T T
۰ نفر
پله برقی قاطی كرد و باقی ماجرا

تهران- ایرنا- «مثل همیشه مسافران پشت سر هم ایستاده بودند و جلو می رفتند كه یك دفعه پله برقی قاطی كرد، تغییر جهت داد و حركتش برعكس شد؛ مسافران روی سر هم كله شدند، یكی پایین افتاد، دیگری روی بقیه؛ خدا رحم كرد كسی كشته نشد».

به گزارش ایرنا اینها بخشی از روایت یكی از مسافران مترو است كه صبح دیروز(دوشنبه) در ایستگاه میرداماد پایتخت شاهد حادثه نقص فنی پله برقی بوده است.
حادثه ای كه به گفته یكی از تكنسین های پله برقی به علت كیفیت پایین تجهیزاتی كه قبلا نصب شده رخ می دهد و ضرورت مراقبت بیشتر و مداوم تر آنها نمایان تر از همیشه به نظر می رسد.

**جزییات حادثه
براساس تازه ترین آمارها به نقل از اورژانس تهران حادثه نقص فنی پله برقی ایستگاه مترو میرداماد 5 مصدوم برجاگذاشت.
گرچه برخی منابع خبری ابتدا اعلام كردند كه این حادثه فوتی نیز داشته اما مسئولان مترو و اورژانس گفتند كه حادثه ختم به خیر شده و تنها سه مصدوم به مراكز درمانی انتقال یافتند و دو تن دیگر نیز سرپایی مداوا شدند.
بروز نقص فنی و تغییر جهت حركت پله برقی علت این حادثه اعلام شد.

** روایت مسافران مترو
یكی از شهروندان كه می گوید روزانه سه تا چهار بار از مترو استفاده می كند و خود شاهد حادثه ایستگاه میرداماد بوده توضیح داد: حدود ساعت 10صبح تازه قطار از راه رسیده بود و تعداد مسافران روی پله برقی زیاد بود كه یكباره شاهد سقوط چند نفر از شهروندان بودیم.
محمد ابراهیمیان ادامه داد: به نظرم یكی از زنجیره های حفاظتی و سیستم ریلی پله برقی از جا كنده شد و به گفته برخی مصدومان حركت پله برقی برعكس شده بود.
یكی دیگر از مسافران مترو نیز تاكید كرد: اگر مدیران همزمان با افتتاح سریع ایستگاههای مترو به فكر كیفیت تجهیزات وسایل این مكان ها هم بودند جان مردم به خطر نمی افتاد.
این مسافر مترو گفت: كمترین انتظار این است كه تجهیزات مترو براساس استانداردهای موجود در زمان مقرر مراقبت و نگهداری شود.

** تجهیزات بی كیفیت
یكی از تكنسین های پله برقی فعال در ایستگاههای مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بیشترین دلایل سقوط شهروندان از روی پله برقی برخورداری از قطعات بی كیفیت این وسایل است.
وی كه خواست نامش در گزارش قید نشود ادامه داد: پارگی در تسمه پله برقی ها بسیار در ایستگاه های مترو روی می دهد كه این عامل سبب برعكس حركت كردن پله برقی و سقوط شهروندان می شود.
این تكنسین پله برقی در ایستگاههای مترو خاطرنشان كرد: باید تعمیرات و به روز كردن قطعات پله برقی ها در مدت زمان تعیین شده انجام شود كه با توجه به فعالیت زیاد پله برقی ها این امكان گاه ممكن است با تاخیر روی دهد.

**آمار پله برقی های مترو
آنطور كه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه به خبرنگار ایرنا گفت: 798 دستگاه پله برقی در خطوط مختلف ناوگان مترو تهران فعال است كه بیشتر در خطوط یك، 2 و 5 قراردارند.
وی به فعالیت آسانسورها در ایستگاه های مترو تهران نیز اشاره و بیان كرد: این آسانسورها در خطوط یك، 2 و 5 فعالیت دارند كه در خط یك 50 آسانسور و در خطوط 2 و 5 نیز به ترتیب 44 و 49 دستگاه آسانسور نصب است.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران تاكید كرد: مراحل تعمیر، تعویض قطعات و نگهداری این حجم از آسانسور و پله برقی ها براساس یك برنامه زمانی تعیین شده انجام می شود.

** پله برقی های چینی و اروپایی
مدیرعامل شركت قطار شهری تهران و حومه البته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نقطه نظر تكنسین پله برقی ها را مبنی بر كیفیت پایین پله برقی ها تایید نمی كند و معتقد است كه تجهیزات این شركت باكیفیت هستند.
وی می گوید: عملیات نصب پله برقی كه توسط مدیران شهری مختلف طی چند دهه اخیر انجام شده دارای كیفیت مناسب و از برندهای كشورهای مطرح چینی و اروپایی بوده است.
علی امام تصریح كرد: در هیچ دوره ای از مدیریت شهری تهران بنا نبوده از جنس بی كیفیت برای پله برقی ایستگاه های مترو استفاده شود اما باید در زمینه تعمیر و نگهداری این تجهیزات اقدامات بیشتری انجام داد.
وی ادامه داد: عمده مشكلات روی داده در پله برقی ایستگاههای مترو تهران نقص فنی است و در برخی مواقع نیز خارج از اراده و پیش بینی تكنسین های شركت مترو این اتفاقات روی می دهد.
به گفته مدیرعامل شركت مترو تهران، تكنسین های فنی شركت بهره برداری مترو طبق برنامه زمانبندی مشخص برای تعمیرات فنی و تجهیز قطعات پله برقی ها اقدام می كنند.
امام یادآور شد: تاكنون شركت مترو تهران بیش از 100 ایستگاه را تجهیز و راه اندازی كرده و تمامی این ایستگاه ها از پله برقی های استاندارد و با كیفیت برخوردارند.
به گفته وی در آینده قرار است ایستگاه های جدیدی در خطوط 6 و 7 تجهیز و راه اندازی شوند كه به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان هیچ ایستگاهی بدون نصب پله برقی افتتاح نخواهدشد.

**نحوه استفاده مسافران از پله برقی
مراقبت و سرویس پله برقی ها كه باید براساس استانداردهای لازم انجام شود یك طرف، نحوه استفاده شهروندان از این تجهیزات نیز موضوع دیگر است كه به گفته مسئولان مترو در بروز نقص فنی تاثیر می گذارد.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران معتقد است: برخی مواقع به دلیل رعایت نكردن شهروندان و استفاده ناصحیح و نابجا از پله برقی ها شاهد بروز برخی مشكلات هستیم.
محمدیان ادامه داد: دویدن روی پله برقی ها از سوی برخی مسافران به یك عادت تبدیل شده و برای رسیدن به قطار یا دلایل دیگر برخی شهروندان دوان دوان از این وسیله استفاده می كنند.
وی گفت: به تشخیص تكنسین های پله برقی عمده مشكلات فنی این وسایل به علت دویدن و جابه جا كردن بار زیاد از سوی مسافران است.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران از مسافران خواست به منظور جلوگیری از بروز نقص فنی در آسانسورها و پله برقی ها حتما با ظرفیت تعیین شده از این وسایل استفاده كنند و از راه رفتن و دویدن بر روی پله برقی ها بپرهیزند.

به گزارش ایرنا براساس آمارها به طور میانگین روزانه سه میلیون نفر از شهروندان تهرانی از طریق ناوگان مترو جابه جا می شوند.
مترو تهران كه فعالیت آن نخستین بار از سال 1377 شروع شده در 6 خط اصلی با 204 كیلومتر و 116 ایستگاه فعال است.

گزارش از سید جواد آل داود
تهرام/7243/ 1008
۰ نفر