۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 82993654
T T
۰ نفر

نظارت بر خدمات شالي كوبي هاي گيلان آغاز شد

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 82993654
نظارت بر خدمات شالي كوبي هاي گيلان آغاز شد

رشت - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان از آغاز نظارت بر دريافت نرخ بابت خدمات شالي كوبي هاي استان خبر داد.

فرهاد دلق پوش روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به پتانسيل استان در بخش كشاورزي و اهميت موضوع نرخ گذاري جديد براي خدمات كارخانجات شاليكوبي افزود: با توجه به فصل ارائه خدمات اين محصول، نرخ آن به همه كارخانجات ارائه شده كه رعايت آن براي تمامي واحدها لازم است.
وي اظهار كرد: امسال نرخ خدمات شاليكوبي بابت خشك كردن و تبديل هر كيلوگرم شلتوك به برنج سفيد مبلغ دو هزار و 750 ريال (نقدي) مصوب شده و كشاورزان مي توانند در صورت تمايل، براي تبديل هر يكصد كيلوگرم شلتوك به برنج سفيد ، سه كيلو و يكصد گرم برنج پرداخت كنند.
به گفته دلق پوش ، با هماهنگي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان نرخنامه فوق به تمامي دهياران و كارخانه هاي شاليكوبي استان اعلام شده و مديران كارخانجات، بايد بنر حاوي اطلاعات مربوط به نرخ نامه را در ورودي كارخانه نصب كنند.
وي با اشاره به اينكه سازمان صنعت، معدن و تجارت ، جهاد كشاورزي و تعزيرات باهم هماهنگ هستند، گفت: اجراي دستورالعمل طرح نظارتي ويژه واحدهاي شاليكوبي گيلان تا دهم آبان ماه امسال ادامه دارد و تمامي واحدهاي صنفي شاليكوبي موظف به رعايت نرخ هاي مصوب و نصب بنرهاي مشخص با درج قيمت هاي مصوب بر روي آن و در معرض ديد مشتريان هستند.
دلق پوش همچنين صدور فاكتورهاي دو برگي را در قبال ارائه خدمات به مشتريان و ارائه نسخه دوم به بازرسان در مواقع مورد نياز را امري لازم و ضروري براي واحدهاي ياد شده ذكر و اضافه كرد: در راستاي نظارت بر نرخ هاي مصوب نيز برنامه ريزي هاي لازم انجام شده تا در فصل برداشت و ارائه خدمات اين گونه واحدها، گشت هاي مشترك و نظارت با همكاري عوامل نظارتي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحاديه صنف شاليكوبي داران استان با هدف حمايت از حقوق مصرف كنندگان انجام شود.
وي از تمامي كشاورزان و مصرف كنندگان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين خصوص و دريافت مبالغي مغاير با نرخ نامه مصوب توسط كارخانه هاي شاليكوبي استان، موضوع را سريعاً از طريق سامانه ستاد خبري 124 اطلاع دهند.
بيش از 300 واحد شاليكوبي در گيلان وجود دارد.
استان گيلان 238 هزار هكتار اراضي شاليكاري دارد كه سالانه يك ميليون و 160 تن شلتوك از آن استحصال مي شود و از اين ميزان حدود 750 تن برنج سفيد با كيفيت بدست مي آيد.
بيش از 317 هزار بهره بردار بخش شاليكاري گيلان فعال هستند.
استان گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است و رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليدكننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر، سپيدرود و خزر جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296/2007