۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82993980
T T
۰ نفر

صداقت مهم ترين مولفه خبرنگاري

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82993980
صداقت مهم ترين مولفه خبرنگاري

بندرعباس - ايرنا - خبرنگاري روايت صادقانه و بي غرض رويدادهاست و صداقت به قدري در اين حرفه مهم است كه مي توان گفت مسووليت اصلي خبرنگار بعد از انتشار خبر آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا، در تقويم، 17 مرداد سالروز شهادت شهيد محمود صارمي خبرنگار ايراني و مسوول دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) در مزار شريف به‎ عنوان روز «روز خبرنگار» نامگذاري شده است.
اين خبرنگار سال 77 در جريان حمله طالبان به كنسولگري ايران در مزار شريف شهيد شد.
هر چند با نامگذاري اين روز به عنوان روز خبرنگار، گراميداشت فعالان اين بخش ساماني به خود گرفت، اما به نظر مي رسد هنوز برخي متوليان، به ارزش كار خبرنگاران واقف نيستند.
از منظر قرآن كريم، خبر رسان فقط مسوول رساندن خبر به مخاطبان براي تامين حس كنجكاوي و رضايت آن ها نيست بلكه در قبال آثار خبر و مخاطبان خود نيز مسووليت دارد.
خبرنگاران به عنوان سربازان جنگ نرم با پذيرش رسالتي سنگين، حلقه ارتباط مردم و مسوولان هستند و با وجود دسترسي آسان به مديران ارشد و مياني، حتي اگر خود زير خط فقر زندگي كنند، حاضر به بهره برداري شخصي از اين دسترسي ها نيستند.
اصحاب رسانه با توجه به در اختيار داشتن ابزار قدرتمندي نظير قلم و رسانه، اما همواره خواسته هاي مردمي، پيگيري و انعكاس رويدادها و عملكردهاي نظام را بر بيان كاستي هاي خود ترجيح مي ‌دهند و اين فداكاري و از خود گذشتگي، نشان از ايمان، تعهد، ايثار و عشق به خدمت به ميهن و نظام است.
غلامعباس شمس الديني يكي از فعالان عرصه مطبوعات هرمزگان است كه از سال 74 وارد رسانه هاي اين استان شد.
وي درباره فعاليت خود گفت: بعد از فعاليت در رسانه هاي مختلف، سال 91 سردبيري نشريه سفير جنوب را بر عهده گرفتم و از سال قبل، سردبير نگين بندر نيز هستم.
اين فعال عرصه مطبوعات هرمزگان بيان داشت: در حقيقت اين حرفه را به خاطر ارتباط با مردم برگزيدم و صميمانه از مردم بخاطر تشويق و حمايت از قلم خود قدرداني مي كنم و هر چه دارم از مردم است.
شمس الديني افزود: به خبرنگاري عشق مي ورزم و تا آخر عمر، اگر محدوديتي نباشد با آن زندگي مي كنم.

** خبرنگار بودن جسارت مي خواهد
اعظم رام، خبرنگار و دبير صفحه حوادث روزنامه صبح ساحل كه خبرنگاري را از سال 79 در روزنامه نداي هرمزگان با قسمت هنري و حوادث و سپس در سال 80 در روزنامه صبح ساحل دنبال كرده معتقد است: خبرنگاري يعني روايتگري اتفاق هاي تلخ و شيرين به همراه مطالبه گري خواسته ها و نيازهاي مردم.
وي اضافه كرد: با مطبوعات بيگانه نبودم و در همان دوران كودكي، پدرم خواننده جدي مطبوعات آن زمان بود و حتي بعضي از نشريه ها مانند حوادث را آرشيو مي كرد.
رام اظهار داشت: براي پيگيري سوژه هاي خبري و انواع گزارش ها، خبرنگار بودن به اراده مستحكم و جسارت نياز دارد.
وي افزود: دنياي خبر سراسر هيجان است و براي خبرنگار همه چيز مي تواند خبر و سوژه باشد؛ سوژهايي كه گاهي تلخ و گاهي شيرين هستند.

** رضايت شغلي خبرنگار در حل مشكلات مردم است
خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) نيز در اين باره گفت: سالهاست از خبرنگاري به عنوان شغل سخت و زيان آور نام مي برند اما اين توصيف براي بيان ويژگي هاي اين هنر- حرفه كافي نيست.
هومن محمدكرمي كه از سال 81 در اين خبرگزاري در استان هرمزگان مشغول به كار است افزود: يكي از دلخوشي هايي كه مي تواند مايه احساس رضايت شغلي يك خبرنگار باشد، اثربخشي و پيگيري و حل مشكلات مطرح شده در رسانه است كه اين مشكل مي تواند انتشار درخواست آسفالت يك كوچه باريك توسط اهالي يا خواسته اي بزرگ باشد.

** خبرنگاري سختي و مشقت است
صديقه دشتي از ديگر فعالان رسانه اي هرمزگان است كه از ٢٢سالگي و از سال ٨٥ وارد حرفه خبرنگاري شد و كارش را از باشگاه خبرنگاران هرمزگان آغاز كرد و از سال ٨٦ نيز فعاليتش را با معاونت اطلاعات و اخبار صدا و سيماي مركز خليج فارس به عنوان خبرنگار ادامه داد.
وي دختر دوم مرحوم قاسمي دشتي، نخستين مسوول خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در هرمزگان است كه تيرماه سال 65، در 20 كيلومتري بندرلنگه بر اثر سانحه رانندگي حين ماموريت، جان خود را از دست داد.
او مي گويد: به دليل علاقه اي كه به خبرنگاري پيدا كردم، اين حرفه را انتخاب كردم.
دشتي اظهار داشت: با وجود علاقه زياد به خبرنگاري به دليل بي عدالتي ها و تبعيض و ناديده گرفتن حق و حقوقم، با وجود گذشت حدود ٩سال فعاليت، همكاري ام با برخي رسانه ها را قطع كردم.
وي ادامه داد: خبرنگاري هر لحظه اش سختي و مشقت است و شايد بتوان براي آن نام سخت ترين شغل دنيا را گذاشت، زيرا خبرنگاري شغلي ٢٤ساعتي است كه تنها با عشق مي توان اين حرفه را قبول كرد و ادامه داد.
به گفته دشتي، براي خبرنگاري آفتاب داغ تابستان و دريا و كوه و بيابان معنايي ندارد همه جا بايد حضور يابد؛ از حضور در كوره هاي داغ صنايع و كارخانه ها تا بر روي اقيانوس و كشتي ها همه اينها از سختي هاي شغل يك خبرنگاري است و بنابراين معتقدم براي شغل خبرنگاري بايد كفش آهنين پوشيد و به دنبال حقوق از دست رفته مردم تلاش كرد.

** انتظار مردم از شخص خبرنگار حل مشكلات جامعه است
آناهيتا رفيعي خبرنگار معاونت اطلاعات و اخبار صدا و سيماي مركز خليج فارس نيز ابزار داشت: گرماي هوا و شرايط سخت و بد آب و هوايي، از جمله مشكلات خبرنگاران استان هرمزگان است.
وي افزود: انتظار مردم از شخص خبرنگار، حل مشكلات جامعه با هر راهي است و گاهي تفهيم حدود مسووليت و امكانات خبرنگار، كاري بسيار سخت تر از گزارش گرفتن در شرايط بد آب و هوايي است.

** رفع مشكلات خبرنگاران در حد شعار باقي مانده است
مصيب رجايي، خبرنگار خبرگزاري شبستان در استان هرمزگان نيز بيان داشت: به دليل علاقه به كار اطلاع رساني و با توجه به جايگاه مهم اين حوزه وارد حرفه خبرنگاري شدم و پس از 14 سال فعاليت در اين عرصه، هيچ گاه نامهرباني ها نتوانسته از عشق و علاقه ام به كار خبر بكاهد.
وي گفت: اگر خبرنگار عاشق شغلش نباشد نمي تواند در اين عرصه دوام بياورد و چه بسا افراد زيادي كه ظاهر اين حرفه آنها را جذب مي كند و پس از مدتي كوتاه، به خاطر مشكلات فراوان اين حوزه، عطايش را به لقايش مي بخشند.
رجايي، برخورداري از دانش، جسارت و تجربه و سرعت عمل را از ويژگي هاي يك خبرنگار سختكوش دانست و افزود: خبرنگاران حلقه واسط بين مردم و مسوولان هستند كه يكي از وظايف مهم اين قشر انتقال نظرات مردم به مسوولان و تبيين نظرات مسوولان براي مردم است.
به گفته وي نبود امنيت شغلي، مشكلات معيشتي و رفاهي، سختي كار، مسووليت سنگين اجتماعي دغدغه بيمه، بازنشستگي و مسكن همه از ديگر مشكلات خبرنگاراني است كه با عشق و علاقه وارد اين حرفه شدند.
اين فعال رسانه اي استان هرمزگان ابراز داشت: هرچند خبرنگاري يكي از مشاغل سخت و زيان آور محسوب مي‌شود اما در عين حال اين قشر از بديهي ترين حقوق خود نيز بي بهره هستند و در واقع رفع مشكلات خبرنگاران طي ساليان گذشته در حد شعار باقي مانده است.

** فقط به موفقيت بيشتر فكر مي كنم
مليحه قاسمي از هفته نامه محلي درياي انديشه هرمزگان نيز خبرنگاري را علاقه، شور و هيجان مي داند و اين حرفه را از سال 87 با همين نشريه دنبال كرده و هم اكنون مديرعامل خانه مطبوعات اين استان است.
وي ادامه داد: چون هدفم را پيدا كرده ام، فقط به موفقيت بيشتر فكر مي كنم نه به جابجايي شغلي و براي همين هدف نيز اين حرفه را ادامه مي دهم و بدون شك هر روز با علاقه بيشتر به سمت حرفه اي شدن اين شغل پيش خواهم رفت.
وي ابزار داشت: روزنامه‌ نگاري به معناي تعهد، مقاومت و همه جا صداي مردم بودن است و از اين رو من اين حرفه را دوست دارم و آن را ادامه مي دهم.
9887/2094