۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82994172
T T
۰ نفر
پهلوگيري 9 كشتي حامل كالاهاي افغانستان در بندر چابهار

چابهار- ايرنا- راه اندازي مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در سال گذشته زمينه را براي ورود كشتي هاي بزرگ فراهم كرده بطوريكه تاكنون هشت كشتي حامل بار گندم ترانزيتي و يك كشتي حامل حبوبات به مقصد افغانستان در اين بندر پهلو گيري كرده است.

به گزارش ايرنا، بندر چابهار به دليل موقعيت استراتژيك و دستيابي به آبهاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات ايران با ساير كشورهاي حوزه خليج فارس، حاشيه اقيانوس هند، كشورهاي عضو آيورا و جابجايي كالا و مسافر به كشورهايي نظير آسياي ميانه و افغانستان دارد.
اين بندر همچنين زمينه مناسبي براي توسعه روابط با كشورهاي همجوار از جمله پاكستان، افغانستان و كشوري هاي آسياي ميانه دارد.
افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي با ظرفيت سالانه هشت و نيم ميليون تن تخليه و بارگيري كلا نويد دهنده توسعه تجارت، ترانزيت و حمل ونقل در اين منطقه است و چابهار به عنوان يك چهارراه براي توسعه ايران اسلامي محسوب مي شود و نقش بين المللي براي پيشرفت و آباداني دارد.
امضاي توافقنامه بين كشورهاي ايران، هند و افغانستان بهترين موقعيت را براي بندر چابهار ايجاد كرده است و هند را قادر مي كند كه بدون نياز به عبور از پاكستان به راحتي كالاهايش را از طريق راه آهن و جاده به افغانستان منتقل كند.
در همين راستا نخستين محموله ترانزيتي گندم اهدايي كشور هند به افغانستان در نيمه اول آبان سال گذشته (1396) از بندر كاندلاي هند وارد بندر چابهار شد.
نخستين محموله ترانزيتي گندم اهدايي كشور هند به افغانستان شامل 640 دستگاه كانتينر به ميزان 15 هزار تن بود كه پس از ورود از طريق جاده ترانزيتي چابهار- ميلك به افغانستان ارسال شد.
از آن زمان تاكنون هشت كشتي حامل كالاهاي افغانستان وارد بندر چابهار شده است كه نشان مي دهد تجار و سرمايه گذاران مكان جديدي را براي صادرات و واردات كالا انتخاب كرده اند.
علاقه مندي و استقبال دولت و مردم كشور دوست و همسايه افغانستان براي استفاده حداكثري از امكانات و فرصت هاي تجاري فراهم شده در بندر چابهار مي تواند به توسعه روابط تجاري و اقتصادي با ايران منجر شود.
ترانزيت گندم از بندر چابهار به خاك افغانستان يكي از مشوق هاي ارائه شده در بندر چابهار براي فعالان تجاري بود كه بخوبي در حال انجام است.

مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: آيين استقبال رسمي از نخستين محموله گندم ترانزيتي افغانستان در بندر با حضور هياتي شامل معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي، معاون امور بندري و مناطق ويژه اقتصادي و عضو هيأت عامل سازمان بنادر و دريانوردي، نصير احمد نور سفير كشور افغانستان، جابر انصار رايزن بازرگاني افغانستان، سائوراب كومار سفير كشور هند و دووش اوتام معاون سفير افغانستان و شماري از مسئولان كشوري و استاني در محل اجراي طرح توسعه اسكله بندر شهيد بهشتي چابهار برگزار شد.
بهروز آقايي با ابراز خرسندي از ورود هشت كشتي حامل كالاهاي كشور افغانستان از طريق بندر چابهار افزود: بندر چابهار در سواحل زيباي مَكُّران بعنوان يكي از بنادر مهم كشور و تنها بندر اقيانوسي ايران در خارج از تنگه هرمز از موقعيت بسيار خوب راهبردي در يك چهار راه جهاني برخوردار است كه مي تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق كشور شود.
وي با بيان اينكه بندر چابهار يك فرصت طلايي براي كشور افغانستان در زمينه صادرات و ترانزيت كالا محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: يكي از اهداف افتتاح بندر شهيد بهشتي چابهار و هزينه بيش از يك ميليارد دلاري دولت توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاري، اقتصادي و بازرگاني ميان ملت هاست.
وي ادامه داد: با توجه به مشكلات موجود در مرزهاي مشترك افغانستان و پاكستان (تورخم و چمن) و تمايل تجار افغان به ارسال محموله هاي صادراتي خود (شامل تره بار، خشكبار و مواد معدني) به ساير كشورها از طريق بندر چابهار، راه اندازي مسير ترانزيتي چابهار - ميلك فرصت بسيار مغتنمي براي سيستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفيت هاي ترانزيتي مسير چابهار - ميلك خواهد بود.
وي بر سرمايه گذاري بيشتر بخش خصوصي كشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد چابهار تاكيد كرد و افزود: بندر چابهار به عنوان با صرفه ترين و نزديكترين مسير براي ترانزيت كالاهاي افغانستان است.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان وبلوچستان ادامه داد: چابهار با توجه به تخفيف هاي در نظر گرفته شده، ارزانترين و با صرفه ترين بندر در بين بنادر حوزه خليج فارس و درياي عمان براي ترانزيت و صادرات كالا محسوب مي شود.
آقايي گفت: مشوق هاي ويژه اي براي بندر چابهار در نظر گرفته شده است تا اين منطقه به يكي از قطب هاي مهم تجاري و اقتصادي تبديل شود.
وي از جمله مشوق هاي در نظر گرفته شده را تخفيف 80 درصدي براي حقوق و عوارض وارد بر كشتي ها، 80 درصد هزينه توقف وارد بر كشتي ها، 60 درصد هزينه هاي راهنمايي، يدك كشي و لايروبي وارد بر كشتي ها، تخفيف 85 درصدي در انبارداري كانتينرهاي صادراتي وترانزيت خارجي و تخفيف 75 درصدي براي انبارداري كانتينر خالي عنوان كرد.
وي همچنين از جمله مشوق هاي غير تعرفه اي را تخصيص تسهيلات از محل وجوه اداره شده به بخش هاي غير دولتي جهت خريد و تأمين شناورهاي حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتي، انبار، سيلو و ساير محوطه هاي نگهداري كالا در بندر شهيد بهشتي چابهار عنوان كرد.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان وبلوچستان اعمال نشدن رشد اجاره بهاي ثابت قرارداد اجاره اراضي به مدت پنج سال در مدل هاي مالي، احتساب نرخ بازگشت داخلي 30 درصد براي قراردادهاي سرمايه گذاري در بندر شهيد بهشتي چابهار در مدل هاي مالي، اعطاي معافيت پرداخت سهم درآمدي سازمان در كليه قراردادهاي سرمايه گذاري شامل اجاره بهاي متغير، سهم باربري، انبارداري و خن كاري و THC در خصوص كالاهاي مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداري از ديگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.
آقايي ادامه داد: الحاق بنادر شهيد بهشتي و كلانتري به منطقه آزاد چابهار و تسري قانون مناطق آزاد نظير معافيت هاي مالياتي و گمركي مي تواند فصل جديدي از رونق و توسعه و استقبال سرمايه گذاران را بدنبال داشته باشد.
وي گفت: بندر چابهار موقعيت مناسبي براي حمل و نقل، ترانزيت و ترانشيپ(حمل و نقل دريايي) كالا دارد و بهترين و كم هزينه ترين مسير ترانزيت به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان است.
3043 **6081