۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82994279
T T
۰ نفر

دام ها يسبك آذربايجان غربي عليه تب برفكي ايمن شدند

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82994279
دام ها يسبك آذربايجان غربي عليه تب برفكي ايمن شدند

اروميه- ايرنا- مديركل اداره دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: با اجراي طرح مايه كوبي 95 درصد جمعيت دام سبك و بخشي از جمعيت دام سنگين استان عليه بيماري تب برفكي ايمن شدند.

كاميار داهيم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در فاز بهاره اين طرح تعداد 193 هزار و 973 راس دام سنگين و تعداد سه ميليون و 805 هزار و 201 راس دام سبك عليه بيماري تب برفكي مايه كوبي شده اند.
مديركل اداره دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: بيش از 80 درصد از دام ها اعم از گاو و گوساله، با واكسن نيمه يارانه اي مايه كوبي شدند و هزينه واكسن و مايه كوبي دامداران بي بضاعت تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي نيز رايگان دريافت نشد.
داهيم ادامه داد: فاز دوم مايه كوبي تب برفكي دام سبك و سنگين با كمك 84 اكيپ بخش خصوص و نظارت 20 اكيپ دولتي نيز اجرا شده است.
وي اضافه كرد: پس از اين مايه كوبي كانون هاي تب برفكي گاوي در استان در ماه هاي ارديبهشت و فروردين نسبت به تير و خرداد كاهش چشمگير يافته است.
وي با بيان اينكه اين بيماري در استان مهار شده، بيان كرد: بيشتر تمركز كانون هاي بيماري تب برفكي مربوط به شهرستان هاي جنوبي استان بود.
داهيم، علت اين امر را حمل و نقل گسترده دام و وجود ميادين دواب سنتي در اين مناطق بيان كرد.
مديركل اداره دامپزشكي آذربايجان غربي اضافه كرد: ادامه روند موجود در گرو همكاري دامداران با اكيپ هاي مايه كوبي براي واكسيناسيون دام هاست.
وي با اشاره به عوامل موثر در كنترل بيماري تب برفكي اضافه كرد: همكاري در زمينه واكسيناسيون در فازهاي مايه كوبي، خريد دام از منابع معتبر و داراي سوابق بهداشتي مشخص و مايه كوبي شده مي تواند در كنترل اين بيماري مفيد باشد.
به گزارش ايرنا بيماري تب برفكي يكي از بيماري‌هاي ويروسي مسري دام است كه در صورت شيوع، خسارت هاي اقتصادي فراواني را به واحدهاي پرورش دام وارد مي‌ كند.
آذربايجان غربي داراي 9 ميليون راس دام اعم از سبك و سنگين و انواع طيور و ماكيان است و مرزي بودن استان و واقع شدن در كريدور مهاجرتي پرندگان باعث شده است تا دام ها و طيور استان بيشتر در معرض خطر قرار بگيرند و به نمونه برداري مستمر نيازمند باشد.
همه ساله جمعيت دام هاي سنگين در چهار نوبت و دام هاي سبك در يك نوبت عليه بيماري تب برفكي در استان مايه كوبي و ايمن سازي مي شوند.
تب برفكي بيماري ويروسي و بسيار واگيردار دام هاي زوج سم است و در دام هاي اهلي و حيات وحش ديده مي شود؛ تلفات اين بيماري در دام هاي بالغ كم تر اتفاق مي افتد ولي در دام هاي جوان تلفات قابل توجهي دارد.
7125/3072