۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82995284
T T
۰ نفر

استفاده از میدان مغناطیسی برای كنترل درد

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82995284
استفاده از میدان مغناطیسی برای كنترل درد

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه كالیفرنیا با استفاده از یك مایع ژل مانند حاوی ذرات مغناطیسی توانستند درد مزمن ناشی از جراحت و بیماری ها را كنترل كنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان از ذرات مغناطیسی موجود در ژل برای كنترل آن دسته از پروتئین های سلول ها كه نسبت به محرك های مكانیكی واكنش نشان می دهند، استفاده كردند. این سلول ها در غشای سلول قرار دارند و جریان یون های مشخصی را كنترل می كنند. علاوه بر این در احساس لامسه و درد نقش مهمی را ایفا می كنند.
محققان برای تولید ژل مغناطیسی، كار خود را با اسید هیالورونیك آغاز كردند كه یك تركیب شیمیایی آلی و ژل مانند است و به طور طبیعی در ستون فقرات و مغز وجود دارد. این ماده به طور مصنوعی نیز تولید می شود و در مواد آرایشی و بهداشتی به عنوان فیلتر و مانع رطوبت كاربرد دارد. محققان ذرات مغناطیسی را درون این ژل وارد كرده و سپس نوعی سلول عصبی اولیه را درون ژل رشد دادند.
در آزمایشات اولیه محققان سعی كردند با استفاده از میدان مغناطیسی نوعی نیروی فشار را روی ذرات اعمال كنند كه البته این فشار به سلول های عصبی درون ژل نیز منتقل شد. در نتیجه این آزمایش مشخص شد نیروهای مكانیكی حاصل از میدان مغناطیسی موجب افزایش میزان یون های كلسیم درون نورون ها می شود. افزایش یون ها نشان دهنده واكنش نورون ها به نیرو است. با افزایش مستمر میزان نیروی اعمال شده در طول زمان، نورون ها از طریق كاهش سیگنال های درد خود را با این تحریك مستمر سازگار كردند.
محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات روش های جدیدی را برای كنترل تغییرات درون سلولی با استفاده از نیروهای فیزیكی در مقیاس كوچك، توسعه دهند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
۰ نفر