۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82997634
T T
۰ نفر
120 پروانه فعالیت پزشكی طی سال جاری در قم صادر شد

قم - ایرنا - رئیس سازمان نظام پزشكی قم با اشاره به صدور 470 پروانه پزشكی در سال گذشته، گفت: از ابتدای سال جاری تا نیمه نخست مردادماه، 120پروانه فعالیت پزشكی این سازمان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، سید حسن عادلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این كه نظام پزشكی بزرگترین سازمان مردم نهاد كشور است، اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش این سازمان در قم، سه هزار تن اعم از كارشناسان شامل فیزیوتراپیست ها و شنوایی سنج ها و همچنین 700 ماما، یك هزار و 100 پزشك عمومی و بیش از 600 متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف است.
وی با بیان این كه شهروندان قمی سالهاست برای درمان و معالجه های پیشرفته نیازی به رفتن به تهران ندارند و در این شهر همه فعالیت های درمانی خود را انجام می دهند، افزود: بسیاری از ساكنان شهرهای همجوار و استان های مختلف و حتی كشورهایی از جمله افغانستان، عراق، آذربایجان، بحرین و كویت هم برای دریافت خدمات پیوسته و منظم درمانی به مراكز دولتی، خصوصی و مطب های استان مراجعه می كنند.
وی افزود: نظام پزشكی یك انجمن صنفی است، از این رو بواسطه ماهیت كاری كه دارد موظف به دفاع از حقوق اعضا و همچنین مردم می باشد و برای همین یك سری از فعالیت های رفاهی و آموزشی را مختص صنف مربوطه و فعالیت های دیگری را نیز برای مردم در دستور كار دارد.
عادلی، انجام برنامه های آموزشی برای پزشكان را از دغدغه های جدی نظام پزشكی دانست و با اشاره به برگزاری یك دوره آموزشی در شهریورماه امسال، خاطرنشان كرد: شركت كنندگان در این دوره كه ویژه پزشكان قلبی و عروقی است، از امتیاز بازآموزی رایگان برخوردار خواهند شد.
رئیس سازمان نظام پزشكی قم با اشاره به به انعقاد تفاهم نامه هایی با نهادهای مختلف از جمله تامین اجتماعی و موسسه های مالی اعتباری جهت تامین امور رفاهی و ارائه تسهیلات به پزشكان گفت: ایجاد یك مركز رفاهی در مشهد و همچنین پرداخت 200میلیون ریال وام قرض الحسنه بخشی از عملكرد هیات مدیره است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در خصوص علت كم بودن تعداد مراجعه ها به پزشكان عمومی، افزود: به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم در كشور، هنوز نظام ارجاع به طور كامل اجرایی نشده و فقط در برخی از استان ها مانند فارس و مازندان به دلیل استقرار پزشك خانواده اجرایی شده است.
وی با تاكید بر ضرورت فرهنگ سازی در میان مردم برای اولویت قرار دادن پزشكان عمومی جهت مراجعه به هنگام بیماری، تصریح كرد: طبق عادت معمول جامعه یك فرد با كوچكترین سرماخوردگی به فوق تخصص مراجعه می كند كه این اقدام موجب بالا رفتن هزینه های درمان و سلامت برای شخص بیمار و همچنین حوزه بهداشت و درمان كشور می شود و رسیدگی به بیمارانی كه نیازمند درمان تخصصی و فوق تخصصی هستند را با مشكل مواجه می كند.
عادلی با اذعان به این كه در برخی مواقع مراجعه به پزشك عمومی از پزشك متخصص تاثیر درمانی بهتری دارد، افزود: پزشك عمومی با یك رویكرد كلی به مداوای بیمار می پردازد ولی پزشك متخصص با دید محدود تری این كار را انجام می دهد.

** معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی قم نیز در این نشست خبری با بیان این كه قرار است در 10 استان كشور از جمله قم نظام ارجاع به صورت آزمایشی اجرا شود، افزود: به همین علت برای آموزش، كارشناسانی از قم به استان مازندان اعزام و زیرساخت هایی تكمیل شده است.
محمود پرهام افزود: نظام ارجاع مبتنی بر خدمات الكترونیك است و بر اساس آن باید پرونده الكترونیك تشكیل شود و با انجام نگرفتن آزمایش های غیر ضروری و تكراری، كاهش هزینه ها را شاهد خواهیم بود.
به گفته وی، با تلاش های صورت گرفته، نظام یاد شده به طور كامل تا پایان سال جاری در سطوح یك، دو و سه در مراكز درمانی و بیمارستان های استان اجرایی خواهد شد‌.
وی با بیان این كه معاونت انتظامی نظام پزشكی دارای چهار حوزه از جمله هیات حل اختلاف، دادسرا، هیات های بدوی و تجدید نطر است، تصریح كرد: ماهیانه 10 پرونده در هیات رسیدگی به تخلف تشكیل می شود و این آمار نسبت به سال گذشته كه حدود 18پرونده بوده كاهش قابل توجهی پیدا كرده كه علت آن عدم صدور كیفر خواست و مصالحه طرفین دعوی در هیات حل اختلاف است.
وی افزود: در میان پرونده های تشكیل شده، دندان پزشكی و فیزیوتراپی بیشترین تعداد پرونده را دارند كه با توجه به آشكار بودن علت بالا بودن پرونده های فیزیوتراپی به دلیل وقوع تصادف و سوانح رانندگی، افزایش پرونده های تخلف پزشكی در بخش دندانپزشكی باید آسیب شناسی شود.
7403 / 1175


‌‌