۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82997654
T T
۰ نفر

186 فروند شناور غرق شده، در سه سال اخير از آب خارج شد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82997654
186 فروند شناور غرق شده، در سه سال اخير از آب خارج شد

تهران- ايرنا- مديركل تامين و مهندسي تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در سه سال اخير از 336 شناور غرق شده در كشور، 186 فروند از آب هاي سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان خارج شد و خارج سازي 60 شناور مغروقه ديگر نيز در دست اقدام است. .

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي، «فرهاد منتصر كوهساري» افزود: در چند سال اخير عمليات خارج سازي شناورهاي مغروقه با استفاده از مدرن ترين تجهيزات روز دنيا و با رعايت اصول ايمني و زيست محيطي انجام شده و حتي عمليات نجات شناورهاي مغروقه در خورموسي، يكي از سريع ترين عمليات خارج سازي شناورهاي مغروقه در جهان است.
وي افزود: خورموسي در استان خوزستان خطر بالايي براي ايمني دريانوردي و محيط زيست دارد اما سازمان بنادر و دريانوردي توانست از شهريور ماه پارسال تاكنون پنج فروند شناور مغروقه اقيانوس پيما را از اين آبراهه خارج كند.
به گفته كوهساري، با اجراي كامل قرارداد خارج سازي شناورهاي مغروقه، علاوه بر پاكسازي كانال خور موسي و مسير تردد كشتي ها، دسترسي ايمن كشتي هاي اقيانوس پيما براي اتصال به آب هاي آزاد مهيا شده و هزينه لايروبي ساليانه بندر امام خميني (ره) كاهش يافته است.
اين مسئول در سازمان بنادر و دريانوردي اظهار داشت: ارتقاي سطح ايمني مسيرهاي كشتيراني يكي از آثار مثبت خارج سازي مغروقه ها به شمار مي رود زيرا در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد كشتي هاي عبوري با مغروقه ها، مسئوليت و عواقب آن متوجه جمهوري اسلامي ايران است.
وي افزود: كاهش هزينه هاي حمل و نقل دريايي از ديگر آثار مثبت خارج سازي مغروقه ها است، زيرا ايمني مسيرهاي دريانوردي سبب كاهش هزينه هاي حمل و نقل دريايي از جمله كاهش مبالغ بيمه مربوط به كالاهاي صادراتي و وارداتي مي شود.
مديركل تامين و مهندسي تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي تاكيد كرد: وجود مغروقه ها در حوضچه ها و آبراهه ها سبب انباشته شدن گِل و لاي و رسوب كف دريا در اطراف شناورهاي مغروقه و به دنبال آن كاهش عمق حوضچه ها مي شود و اين در افزايش هزينه هاي لايروبي موثر است.
كوهساري گفت: حفاظت از محيط زيست دريايي از آثار مثبت ديگر خارج سازي شناورهاي مغروقه است زيرا نشت مواد نفتي موجود در مغروقه ها و يا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه كشتي ها همانند آزبست، آسيب هاي فراواني به محيط زيست دريا وارد مي كند.
وي، آسيب هاي وارده به آبزيان و تاثير بر صنعت ماهيگيري، ضربه زدن به پوشش گياهي و به دنبال آن بروز ميان بيماري آبزيان و نيز آلودگي سواحل و اثرپذيري صنعت گردشگري را از جمله خطرات زيست محيطي رهاسازي مغروقه ها در دريا برشمرد.
اين مسئول در سازمان بنادر و دريانوردي درباره وضعيت مغروقه ها در مناطق مختلف استان خوزستان گفت: مجموع مغروقه‌ها در خورموسي 18 مورد بود كه 6 مورد آن خارج سازي شده و خارج سازي2 مورد ديگر در دستور كار است.
وي بيان كرد: در اروندرود تعداد كل مغروقه‌ها 68 مورد بود كه 39 مورد آن خارج سازي شده و خارج سازي 12 مورد در دست اقدام است و در منطقه كارون نيز از مجموع 42 مورد مغروقه يك مورد خارج سازي شده و خارج سازي 6 مورد آن در دست اقدام است.
وي افزود: در مجموع در استان خوزستان، 128 مورد مغروقه وجود داشت كه 46 مورد آن خارج سازي شده است و خارج سازي 26 مورد ديگر نيز در دست اقدام است؛ همچنين در استان بوشهر از بين 188 مورد مغروقه 131 مورد خارج سازي شده و خارج سازي 30 مورد ديگر نيز در دستور كار قرار دارد.
مديركل تامين و مهندسي تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در استان هرمزگان نيز تعداد مغروقه ها به 27 مورد مي رسيد كه تاكنون 9 مورد آن خارج شده و خارج سازي 4 مورد نيز در دست اقدام است.
به گزارش ايرنا، با آغاز جنگ تحميلي عليه ايران، بسياري از كشتي هاي تجاري در اطراف بندر خرمشهر توسط رژيم بعث عراق غرق شد؛ سازمان بنادر، مجموع شناورهاي غرق شده در دوران جنگ در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان را 99 فروند اعلام كرده است.
مهران ميدري معاون اداره كل بنادر و دريانوردي خرمشهر چندي پيش اعلام كرد: با انعقاد قرارداد 625 ميليارد ريالي بين سازمان بنادر و دريانوردي با يك شركت ايراني، 39 فروند از شناورهاي مغروقه از آبراهه اروند خارج مي شود.
اقتصام**1108*2025