به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صنعت خودرو كشور در ماه های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه كرد؛ خروج یك طرفه آمریكا از برجام و در پی آن زمزمه ها و احتمال كاهش یا قطع همكاری برخی شركای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل كه كمتر از 45 میلیون تومان قیمت دارند، سبب افزایش قیمت در بازار شد.
همچنین قطعه سازان در گفت وگوهای متعدد با رسانه ها، همواره خواهان تخصیص ارز رسمی به واردات قطعه برای انبار كردن آنها و پاسخگویی به نیاز مشتریان بودند.
«محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا به تشریح آخرین وضعیت صنعت خودروسازی كشور پرداخت كه بخش قابل توجهی از اشتغال زایی و رشد تولید ناخالص داخلی را به دوش می كشد.
وی در این گفت و گو به تشریح برخی از مهمترین موضوعات روز صنعت خودروی كشور و بازار آن پرداخت كه از پایبندی خودروسازان به تعهدات خود در برابر مشتریان تا آشفته بازار قیمت ها را در بر می گیرد.
متن این گفت و گو به شرح زیر است:
** نقص قطعه خودروسازان
* ایرنا: این روزها خبر از كسری قطعات حدود 50 هزار دستگاه خودرو در شركت های خودروساز به گوش می رسد. صحت و سقم این موضوع و راهكار لازم در قبال آن چیست؟
- صالحی نیا: تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در كف كارخانه، بین 30 تا 32 هزار دستگاه است كه خودروسازان در تلاشند با تغییر منبع تامین آنها، قطعات را تهیه كنند؛ حتی این شركت ها تلاش می كنند تامین مالی را برای شركت های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند.
مطابق برنامه ای كه خودروسازان به وزارت صنعت داده اند، از اواسط شهریور شاهد تكمیل خودروها و تولید بدون كسری قطعه خواهیم بود.
** ارز مورد نیاز قطعه سازان
* قطعه سازان معتقدند ارز مورد نیاز آنها كه حدود 4.5 میلیارد دلار برای تولید خودرو تا پایان سال برآورد می شود، به اندازه كافی تامین نشده و با آغاز دور تازه تحریم ها، در این زمینه فرصت سوزی شده است.
- حداكثر ارز مورد نیاز تولید خودروهای سواری بین 2.5 تا سه میلیارد دلار است. پارسال متوسط ارزبری خودروها با شمارگان تولید یك میلیون و 600 هزار دستگاه 2200 دلار بود كه در مجموع 3.5 میلیارد دلار ارزبری داشت. بر این اساس، ارز مورد نیاز امسال قطعه سازان به شمارگان تولید بستگی دارد.
اكنون تامین ارز قطعه سازان به حدود 1.1 میلیارد دلار رسیده كه عدد بدی نیست و با همه تلاش شركت ها، وزارت صنعت و بانك مركزی همین مقدار مقدور شده است؛ با همین رقم نیز جای نگرانی وجود ندارد.
البته باید گفت شركت های داخلی به منابع دیگری نیز برای تامین قطعات مورد نیاز دست یافته اند كه هرچند این روش ها هزینه های آنان را تا 12 درصد افزایش داده اما محدودیت انتقال پول را رفع كرده است.
** توسعه پلتفرم ها در پسابرجام
* به نظر می رسد در دوره پسابرجام، نیاز بود تا بر توسعه پلتفرم ها از سوی خودروسازان تمركز بیشتری می شد، اما نظر خودروسازان به سمت و سوی ایجاد شركت های همكاری مشترك (وینت ونچر) و مونتاژ خودروهای جدید از جمله پژو 2008 و سیتروئن سی 3 معطوف شد.
- همكاری های مشترك، شیوه ای برای استفاده از مزایای آن است؛ اگر تحریم ها اتفاق نمی افتاد، پلتفرم هایی كه در قراردادهای همكاری مشترك با خارجی ها وعده داده شده بود، با یك حركت تدریجی اجرایی می شد. مطابق این قراردادها، در آغاز ایران خودرو با استفاده از پلتفرم های جدید سالیانه 20 هزار دستگاه و سایپا نزدیك به 10 هزار دستگاه خودرو تولید می كردند و بتدریج سالیانه افزایش می یافت.
اكنون نیز تولید یكی از خودروهای جوینت ونچری وعده داده شده از سوی ایران خودرو آغاز شده و با پیش بینی های انجام شده درخصوص تامین قطعه آن و انعقاد قرارداد با قطعه سازان، بطور قطع و مسلم از سوی این شركت اجرایی می شود، اما زمانبر است.
** جایگزینی حداكثر 25 هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده
* به نظر می رسد طرح جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده نتواند مطابق برنامه ریزی ها به پیش برود.
- به زودی ثبت نام فروش خودروهای تجاری یاد شده در سامانه ای كه به همین منظور از سوی وزارت راه و شهرسازی طراحی شده، آغاز می شود و امید می رود در عمل نوسازی ناوگان فرسوده تجاری كشور با عقد قرارداد با مشتریان، از حدود یك ماه آینده كلید بخورد.
با این حال، امسال نمی توانیم به تولید تعداد خودروهای تجاری وعده داده شده عمل كنیم و پیش بینی می شود 20 تا 25 هزار دستگاه خودروی تجاری جایگزین شود.
پیش از این «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده بود برای امسال جایگزینی 60 هزار دستگاه خودروی تجاری در برنامه است.
** آشفته بازار قیمت خودرو
*این روزها قیمت خودروها در بازار با آشفتگی مواجه است و به نظر می رسد مردم از این بابت زیان می كنند؛ فكر می كنید چگونه می توان تعادل دوباره ای را در این بازار شاهد بود؟
- درخصوص قیمت خودروهای داخلی و آنچه مربوط به شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار است، محصولات به همان قیمت مصوب در حال فروش است اما برخی خودروها كه این روزها به دلایل مختلف از جمله كسری قطعه، تغییر منابع تامین قطعه و غیره با كاهش عرضه در بازار مواجه شده اند، حاشیه بازار پیدا كرده اند و خودروسازان داخلی در تلاشند تا با پیش فروش تعهدی، از سفته بازی این خودروها جلوگیری كنند.
این روزها اغلب كالاهای بادوام به دلیل مطلوبیت بالاتر، تقاضای بیشتری برایشان وجود دارد؛ در این زمینه باید بتدریج با افزایش تولید نسبت به ایجاد تعادل در بازار اقدام كرد. در این راستا، شیوه هایی مثل پیش فروش تعهدی می تواند كارساز باشد.
برخی التهابات كه به دلیل تحولات قیمت ارز پیش آمده، باید كم كم مدیریت شود. در این زمینه نیز خودروسازان داخلی همه تلاش خود را به این كار معطوف كرده اند و برخی شایعات در بازار از جمله پیش فروش نكردن خودروها یا احتكار آنها به هیچ عنوان صحت ندارد.
فراموش نكنیم هرچند بین 75 تا 80 درصد یك خودرو را قطعات آن تشكیل می دهد، اما همه این قطعات خارجی نیستند كه متاثر از ارز باشند. بر این اساس باید منتظر شویم و ببینیم كه نتیجه تغییر و تحولات ارزی به كدام سو خواهد بود تا بتوانیم بر اساس آن قضاوت كنیم.
** افزایش سقف تسهیلات خودروسازان
* با شرایط به وجود آمده، افزایش سقف تسهیلات خودروسازان به یكی از مطالبات آنها تبدیل شده، آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه برنامه ای دارد؟
- به اعتقاد من اگر سطح عمومی قیمت ها افزایش یابد، منطقی است كه سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود؛ در این زمینه، به شورای پول و اعتبار پیشنهاداتی ارایه و برای كل خودروسازی كشور حدود 100 هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.
گفت وگو از: محمد ملك دار
اقتصام*3065*2025
معاون وزیر صنعت در گفت وگو با ایرنا:
كسری قطعات خودروسازان تا نیمه شهریور رفع می شود
۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۹
کد خبر:
82998234
تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: كسری قطعات خودروسازان برای تكمیل فرآیند تولید تا اواسط شهریور ماه رفع می شود و تولید محصولات بدون كاستی ادامه می یابد.