۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82998680
T T
۰ نفر

زلال آبي كه بيهوده به جوي مي ريزد

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82998680
زلال آبي كه بيهوده به جوي مي ريزد

ايلام - ايرنا - ادامه جوشش و هدر رفت زلال آب در يكي از معابر ايوان ماههاست كه دل رهگذران را مي ازارد از ديگر سو پيگيري ايرنا در خصوص چرايي هدررفت اين آب به اين منتج شد كه تا آنجا كه به دستگاه هاي مرتبط مربوط مي شود اين آب مي تواند بي مزاحمت الي الابد بجوشد و به جوي بريزد.

به گزارش ايرنا، جوشش زلال آب زير زميني از كف يكي از ساختمان هاي شهر ايوان و سرازيري شدن آن به پلشتي جوي آب در چند سال گذشته پرسش ، شگفتي و البته حسرت بسياري از اهالي و رهگذران اين شهرستان در 35 كيلومتري شمال ايلام را برانگيخته است.
ساكنان و رهگذران شاهد هستند كه به طور مستمر حجم زيادي آب از طريق لوله از كف ساختماني چند طبقه به جوي كنار خيابان هدايت و رها مي شود.
جالب تر آنكه هم اكنون در محل و نزديكي چاه در زيرزمين اين ساختمان باشگاه ورزشي بدنسازي داير است.
رئيس اين باشگاه بدنسازي گفت: با وجود بارها مكاتبه با مسئولان مربوطه شهرستان ايوان جهت استفاده از اين آب شرب متاسفانه هيچ اقدامي براي جلوگيري از هدر رفتن و استفاده مفيد از آن صورت نگرفته است.
نعمت الله شهبازي افزود: قابل تامل اينكه نمايندگي نهاد و شركتي كه متولي مستقيم آب شهرستان ايوان است در چند قدمي اين ساختمان قرار دارند و بر هدر رفت اين آب گرانبها كاملا ناظر و شاهد و واقف هستند.
اميد احمدي از ورزشكاران اين باشگاه ورزشي با بيان اينكه اين آب كاملا سالم به عنوان چاه مي تواند حداقل آب شرب شماري از اهالي ايوان را تامين كند، گفت: من هر روز حين آمدن به باشگاه اين آب را مي بينم كه بيهوده هدر مي رود، در واقع هدر رفت اين آب نعمت الهي به عنوان يك مساله عادي براي همه تلقي شده است.
وي با بيان اينكه مي توان از اين آب براي مصارف مختلف استفاده كرد، گفت: اين آب نعمتي است كه از دل زمين برون مي آيد و بايد برنامه ريزي مناسب در اين خصوص صورت گيرد و از هدر رفت آن جلوگيري شود.
با وجود مطالب مكرر مجموعه ابزارهاي رسانه اي كه شب و روز اهميت ذاتي و البته بهاي شركتي آب را گوشزد مي كنند، استمرار چند ساله اين مورد از هدر رفت آب در آستانه عادي شدن و فراموشي و ديده نشدن بود كه گرماي كم سابقه تابستان امسال همانند سال گذشته مددي كرد و دوباره بحث در خصوص علت؛ حجم و سطح زلالي و خنكي اين ميزان آب در حال هدر موضوع گپ و گفت اهالي شد.
با وجود همه اينها موردي از هدررفت آب ارزش خبري و شرايط قرار گرفتن بر خروجي ايرنا را نداشت اگر نسبت آن با شرح وظايف دستگاه هاي مرتبط قانوني اضافه نمي شد، نسبتي كه تداعي گر تعبير خارج از محدوده است.
اينك با گذشت يك سال ديگر از زمان اطلاع رساني در خصوص هدر رفت اين نعمت خدادادي، اين آب گرانبها همچنان بدون هيچ گونه توجهي به جوي آب مي ريزد و با وجود اطلاع مسئولان شهرستان ايوان و حتي استان هيچ گونه اقدامي براي جلوگيري از هدر رفت اين اب صورت نمي گيرد.
نتيجه پيگيري خبرنگار ايرنا در خصوص رفع و رجوع هدررفت اين آب تاكنون به اين منتج شده است كه تا آنجا كه به دستگاه هاي مورد اشاره مرتبط مي شود اين آب مي تواند بي مزاحمت الي الابد بجوشد و به جوي بريزد و رهگذران بر لب جوي گذر...
اين در حالي است كه فرماندار سابق ايوان سال گذشته در خصوص هدر رفت اين آب بيان كرد كه برنامه ارائه شده براي استفاده از اين آب اين است كه بعد از ايجاد و احداث شبكه فاضلاب شهرستان ايوان كه در دست اجرا است آب مورد نظر را به درون شبكه هدايت كنيم و در صورت انجام آزمايش بر روي اين آب و امكان سالم بودن آن توسط كارشناسان شركت آب و فاضلاب، در بخش هاي مختلف از اين آب استفاده هاي بهينه انجام گيرد.
مديران شركت آب و فاضلاب، امور آب و شهرداري ايوان نيز سال گذشته در خصوص اين هدر رفت آب با اشاره به اينكه هيچكدام هيچ تعهدي در خصوص هدر رفت اين آب ندارند، متولي امر استفاده بهينه از اين آب را به يكديگر ربط مي دادند، البته شهرداري ايوان اعلام آمادگي كرد كه در صورت رضايت مالك اين واحد مسكوني، از اين آب با پرداخت هزينه در بخش هاي مختلف امورات خود استفاده كند كه تا كنون چنين نشده است.
مسئول روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان ايلام امروز يكشنبه در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اين آب قابل شرب نيست و با توجه به اينكه شهرستان ايوان تصفيه خانه آب ندارد لذا اين موضوع از حوزه كاري اين شركت خارج است.
رئيس شوراي شهر ايوان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: شهرداري ايوان آمادگي كامل اين را دارد تا از اين آب براي مصارف خاص خود استفاده كند.
محمد كريمي افزود: در بازديد اخير اعضاي شوراي شهر ايوان از هدر رفت اين آب، به زودي تدابير لازم براي جلوگيري آن انجام و با مالك ساختمان توافق شده كه از اين آب براي مصارفي چون آبياري فضاي سبز استفاده شود.
وي تاكيد كرد: در نشست امروز شوراي شهر ايوان در خصوص اين مساله ميان اعضاء براي استفاده بهينه از اين آب بحث و تبادل نظر خواهد شد و در اسرع وقت اين اقدام عملي خواهد شد.
ماحصل اين قضيه اين است كه نبايد گذاشت كه چنين آب هايي از اين طريق هدر رود چرا نه تنها به دست مصرف كننده نمي رسد، بلكه عايدي هم براي مصارف خاص ديگر ندارد، در اصطلاح به اين آب هاي هدر رفته، آب بدون درآمد مي گويند و در واقع آب به هدر مي رود و هيچ منفتعي از آن حاصل نمي شود.
با وجود تكرار اطلاع رساني در خصوص هدر رفت اين آب گرانبها به يقين مي توان گفت در اين شرايط كنوني كه منابع آبي محدود است بايد از آن به بهترين شيوه استفاده را بعمل آورد كه اين تنها به عزم و توجه مسئولان مرتبط بستگي دارد.
شهرستان ايوان با 55 هزار نفر جمعيت در 35 كيلومتري ايلام قرار دارد.
3032/6034