۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۳
کد خبر: 82999289
T T
۰ نفر

توفان یاگی بخش های وسیعی از چین را فرا گرفت

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۳
کد خبر: 82999289
توفان یاگی بخش های وسیعی از چین را فرا گرفت

پكن- ایرنا- توفان قدرتمند 'یاگی' كه از روز گذشته (یكشنبه) شروع شده است بخش های وسیعی از شرق چین را در نوردید و ساكنان برخی شهرها را مجبور به ترك خانه هایشان كرد.

به گزارش ایرنا سازمان مبارزه با سیل و خشكسالی چین امروز دوشنبه اعلام كرد این توفان به عنوان چهاردهمین توفان سال جاری در چین با سرعت 120 كیلومتر در ساعت به سمت استان ژچیانگ در حركت است.
بر اساس گزارش این سازمان، توفان روز گذشته باعث تخلیه 204 هزار خانوار از ساكنان 10 شهر از جمله شهرهای ژوشان، تایژو و ونژو در استان ژچیانگ شده است.
سازمان شیلات و ماهیگیری چین هم به منظور پیشگیری از وارد آمدن خسارت به ماهیگیران و كشتی های آنها، فعالیت 20 هزار و 949 قایق ماهیگیری را متوقف كرده و اجازه نداده است از بنادر خارج شوند.
این سازمان همچنین به چهار هزار و 526 كشتی ماهیگیری نیز دستور داده است تا برقراری آرامش به ساحل باز گردند.
طوفان یاگی علاوه بر اینكه باعث قطعی برق و بسته شدن راه های روستایی برخی مناطق شده است حركت قطارها و پرواز هواپیماها را هم در این نواحی مختل كرده است.
همچنین به دلیل بارندگی های شدید چند روز اخیر، سطح آب رودخانه ها در چین از جمله در استان ژچیانگ به بالاترین حد خود رسیده است و نیروهای امدادی برای انتقال ساكنان به مناطق امن آماده هستند.
سازمان هواشناسی چین باران سیل آسا و وزش شدید باد را برای نواحی شرقی كشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیش بینی كرده است.
این سازمان همچنین برای توفان یاگی هشدار زرد صادر كرده است چین دارای چهار نوع هشدار حوادث است كه به ترتیب شامل آبی، نارنجی، زرد و قرمز است.
ماه گذشته نیز سیل و توفان ماریا بخش های وسیعی از چین را فرا گرفت و خسارت زیادی به زیرساخت ها، ساختمان ها و معابر بخش هایی از شرق این كشور وارد كرد.
مردم نواحی شرق و جنوب چین هر ساله به دلیل نزدیكی به آبهای آزاد در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت تا مرداد) تجربه باران های سیل آسا و سیلاب همراه با خسارات جانی و مالی را دارند.
شدیدترین بلایای طبیعی چند دهه گذشته، جاری شدن سیل در نواحی جنوبی چین در سال 1998 میلادی بود كه نزدیك به چهار هزار نفر كشته شدند.
در سال 2014 هم بر اثر بارش باران های شدید و وقوع توفان «سولیك» در استان «سیچوان» كه منجر به رانش زمین نیز شد، حدود ۳۰۰ نفر كشته و مفقود شدند و ۵۲۰ هزار خانه تخریب شد.
توفان «یوساگی» نیز در همین سال در جنوب چین حداقل ۲۵ كشته بر جای گذاشت و باعث بروز اختلال شدید در سیستم حمل و نقل و سرگردانی دهها هزار مسافر شد.
سال گذشته نیز بر اثر جاری شدن سیل و رانش زمین در مناطق مختلف چین صدها نفر جان خود را از دست دادند.
**آساق**1904**