۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 82999363
T T
۰ نفر
ترانزيت كالا در بندر چابهار رشد پنج برابري داشته است

چابهار - ايرنا - مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: ترانزيت كالا در بندر چابهار از سال گذشته تاكنون نسبت به 6 سال قبل (از سال 1389 تا 1395) رشد پنج برابري داشته است.

بهروز آقايي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عملكرد ترانزيت كالا در بندر شهيد بهشتي چابهار از سال 1389 تا 1395، 20 هزار تن بود كه پس از افتتاح فاز نخست بندر در سال گذشته (1396) تاكنون به بيش از 100 هزار تن رسيده است.
وي بيان كرد: بندر شهيد بهشتي چابهار پس از افتتاح فاز نخست مورد توجه سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي صادرات و واردات كالا قرار گرفته است.
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان افزود: همچنين عمليات تخليه و بارگيري كالاهاي كانتينري از ابتداي سالجاري تاكنون نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 77 درصد، كالاي نفتي 11 درصد و ورود كالاي غيرنفتي به طور مستقيم از بنادر مبدا 52 درصد رشد داشته است.
آقايي ادامه داد: رشد عملكرد تخليه و بارگيري كالا پس از افتتاح فاز نخست بندر شهيد بهشتي 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
به گفته وي بندر چابهار با توجه به تخفيف هاي در نظر گرفته شده ارزانترين و با صرفه ترين بندر در بين بنادر حوزه خليج فارس و درياي عمان براي ترانزيت و صادرات كالا محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: تخفيف هاي ويژه به لاينرهاي خارجي، اصلاح تعرفه هاي حقوق، عوارض و هزينه هاي بندري سبب شده تا چابهار به ارزانترين بندر در كل منطقه خليج فارس و درياي عمان تبديل شود.
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان بيان كرد: سازمان بنادر و دريانوردي براي كشتي هاي خارجي متعلق به لاينرهاي بين المللي در بندر شهيد بهشتي چابهار 90 درصد تخفيف THC (هزينه تخليه و بارگيري كانتينر) به مدت سه ماه در نظر گرفته و ميزان اين تخفيف براي سه ماهه دوم 70 درصد و براي 6 ماه بعد 30 درصد است.
وي تصريح كرد: با توجه به انجام بازاريابي ها و اعطاي مشوق ها از طريق سازمان بنادر و دريانوردي به صاحبان بار، كالا و سرمايه گذاران حوزه هاي دريايي و بندري شاهد ترافيك بار و كالا در اين بندر اقيانوسي هستيم به گونه اي كه از ابتداي سالجاري تاكنون عملكرد نفتي و غير نفتي تخليه و بارگيري در بندر چابهار حدود 30 درصد رشد داشته است.
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان از جمله مشوق هاي ديگر در نظر گرفته شده را تخفيف 80 درصدي براي حقوق و عوارض وارد بر كشتي ها، تخفيف 80 درصد در هزينه توقف وارد بر كشتي ها، 60 درصد در هزينه هاي راهنمايي، يدك كشي و لايروبي وارد بر كشتي ها، تخفيف 85 درصدي در انبارداري كانتينرهاي صادراتي و ترانزيت خارجي و تخفيف 75 درصدي براي انبارداري كانتينر خالي عنوان كرد.
وي همچنين مشوق هاي غير تعرفه اي را تخصيص تسهيلات از محل وجوه اداره شده به بخش هاي غير دولتي براي خريد و تامين شناورهاي حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتي، انبار، سيلو و ساير محوطه هاي نگهداري كالا در بندر شهيد بهشتي چابهار ذكر كرد.
آقايي نبود اعمال رشد اجاره بهاي ثابت قرارداد اجاره اراضي به مدت پنج سال در مدل هاي مالي، احتساب نرخ بازگشت داخلي 30 درصد براي قراردادهاي سرمايه گذاري در بندر شهيد بهشتي چابهار در مدل هاي مالي، اعطاي معافيت پرداخت سهم درآمدي سازمان در تمامي قراردادهاي سرمايه گذاري شامل اجاره بهاي متغير، سهم باربري، انبارداري و خن كاري و THC در خصوص كالاهاي مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداري را از ديگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.
وي ادامه داد: الحاق بنادر شهيد بهشتي و كلانتري به منطقه آزاد چابهار و تسري قانون مناطق آزاد نظير معافيت هاي مالياتي و گمركي مي تواند فصل جديدي از رونق و توسعه و استقبال سرمايه گذاران را بدنبال داشته باشد.
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار موقعيت مناسبي براي حمل و نقل، ترانزيت و ترانشيپ (حمل و نقل دريايي) كالا دارد و بهترين و كم هزينه ترين مسير ترانزيت به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان است.
به گزارش ايرنا چابهار هم اينك داراي 2 بندر بزرگ و مهم شهيد بهشتي و شهيد كلانتري است كه تاكنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسيار مهمي در صادرات و واردات كالا داشته اند.
در سال 1352 طرح جامع تاسيس بندر چابهار مطرح و قراردادهاي تاسيس با پيمانكاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامي به دليل كمبود منابع مالي بخشي از طرح به تعويق افتاد و بخشي از طرح شامل اسكله نصب سريع و موج شكن آغاز و به انجام رسيد.
عمليات اجرايي بندر شهيد كلانتري كه يكي از 2 بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدي آغاز و باتكميل چهار پست اسكله فلزي در همان سال عملاً به بهره برداري رسيد.
بندر شهيد بهشتي نيز به عنوان دومين بندر مهم چابهار در سال 1361 با توجه به شرايط خاص حاكم بر خليج فارس و جنگ تحميلي عراق عليه ايران و با تاكيد دولت وقت بر لزوم داشتن بندري در خارج از تنگه هرمز و خليج فارس ساخته شد.
بندر چابهار در زمان جنگ تحميلي به دليل واقع شدن در كرانه درياي عمان (مكران) و ارتباط با آبهاي آزاد و دوري از مركز بحران نقش مهمي در صادرات و واردات ايفا كرد.
چابهار به عنوان مهمترين بندر تجاري در خارج از خليج فارس از نظر سياسي و استراتژيك ملي در مواقع جنگ و بحران ها، منطقه اي مجزا و نقطه اي كليدي براي تنفس اقتصادي بازرگاني خارجي كشور و ضمانتي براي گردش كار صنايع و فعاليت هاي اقتصادي آن محسوب مي شود.
قرار گرفتن چابهار در يك خليج موقعيت بندري ايده آلي را براي توسعه فيزيكي آينده به آن مي دهد كه بسياري از بنادر دنيا داراي اين حسن نيستند.
اسكله بندر شهيد بهشتي چابهار با مساحت 240 هكتار داراي 16 هكتار محوطه هاي بارانداز و 30 هزار متر مربع انبارهاي مسقف و اسكله شهيد كلانتري نيز داراي 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار متر مربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 متر مربع محوطه كانتينري است.
بندر شهيد بهشتي پنج پست اسكله و شهيد كلانتري نيز پنج پست اسكله براي پهلوگيري شناورهاي تجاري دارند كه سه پست از اسكله شهيد بهشتي چند منظوره و يك پست اسكله نفتي و اسكله شهيد كلانتري نيز داراي يك پست چند منظوره و سه پست كالاهاي عمومي است.
بندر شهيد بهشتي از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهيد كلانتري نيز در همان سال بطور رسمي افتتاح شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان براساس سرشماري آبان سال 1395 با جمعيت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
شهر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از سه شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3042