به گزارش ایرنا، بیش از 85 سال از احداث جاده كرج - چالوس می گذرد، مسیری كه از دل كوه ها و پرتگاه ها می گذرد و زیبایی های خاص خود را دارد.
بسیاری از این جاده به عنوان یكی از جاذبه های زیبای دنیا نام می برند، اگر چه در دهه های گذشته تاكنون عملیات تعریض و ایمن سازی در آن انجام شده، اما حادثه خیزی و نقاط دارای خطر بالای بروز حوادث جاده كرج - چالوس هنوز به قوت خود باقی است.
كافی است بارش باران یا برف در این مسیر رخ دهد یا ترافیك آن از حد تعادل بگذرد، حادثه ها پشت سر هم ردیف می شود و باید برای انتقال مصدومان دست به دامان امداد هوایی شد.
این جاده جذاب در طول سال روزهای پرترافیكی دارد ضمن آنكه نباید از نقاط حادثه خیز و پرتگاه های آن لحظه ای غفلت كرد چرا كه عواقب ناگواری رقم خواهد زد.
مسافت جاده از كرج تا چالوس حدود 160 كیلومتر است كه گاهی حدود یك روز می گذرد تا از مبدا به مقصد رسید و شاید همین وضعیت نابسامان است كه فروشندگان سوخت سیار از موقعیت سود می برند و بنزین یك هزار تومانی از 2 هزار تومان فراتربه دست گرفتاران می رسد.
موضوع نقاط حادثه خیز جاده كرج - چالوس را نمی توان نادیده گرفت، هرچند برخی تعداد آنها را حدود 20 تا 50 نقطه برآورد كرده اند، اما در مجموع كل جاده از سطح ایمنی لازم برخوردار نیست و شاید تكمیل آزاد راه تهران - شمال بتواند از حوادث باریك راه تاریخی كرج - چالوس بكاهد.
***جاده ملی بودجه ملی می خواهد
رییس پلیس راه البرز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: جاده كرج - چالوس با قدمت بیش از 80 سال یكی از جاده های ملی كشور است كه باید نگاه ملی به آن داشت.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: برای ایمن سازی این راه بودجه ملی نیاز است كه مسئولان ذیربط باید نگاه ویژه ای داشته باشند.
وی اضافه كرد: مسئولان راهداری نیز در زمینه شناسایی و مرمت این محور تلاش های زیادی كردند اما باید با نگاه كلان تر این مشكلات كه به چند سال برمی گردد مرتفع شود.
گودرزی خاطرنشان كرد كه جاده كرج - چالوس به واسطه كوهستانی بودن دارای پیچ های زیادی است كه برخی ازآن ها نیاز به معرفی با علامت های مختلف و یا اصلاح هندسی هستند.
وی افزود: اكنون 16 نقطه حادثه خیز در جاده كرج - چالوس در محدوده این استان شناسایی شده كه عمده نقاط حادثه خیز در این محور درمحدوده پیچ ها و ورودی های تونل ها است.
رییس پلیس راه البرز خاطرنشان كرد: نصب تابلوهای هشدار دهنده، مقاوم سازی دیواره تونل ها، ایمن سازی، نصب نیوجرسی در نقاط پرحادثه، نصب چراغ چشمك زن، هم سطح سازی اختلاف سطح جاده و نصب روشنایی درنقاط كور از جمله مواردی است كه باید مدنظر قرار گیرد.
نیوجرسی مانع بتنی است كه جهت هدایت و در مسیرقرار دادن وسیله نقلیه به صورت قطعات بتنی پیش ساخته قابل اتصال به هم ساخته می شود كه هنگام برخورد كناره ای خودرو به دلیل زاویه كم لبه های آن به عنوان هدایتگر برگردان عمل كرده و موجب كاهش خسارت می شود.
وی با تاكید براینكه راهكارهای ایمن سازی هرچه بیشتر در این محورمهم گردشگری یك ضرورت است خاطرنشان كرد كه اصلاح نقاط حادثه خیز در كاهش تصادفات نقش بسزایی دارد.
گودرزی افزود: برای پیشگیری از تصادفات، دوربین های كنترل سرعت و ثبت تخلفات در نقاط مختلف جاده كرج - چالوس نصب شده است.
مدیركل راهداری استان البرز نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز به ویژه در محور كرج - چالوس دغدغه مهم این اداره كل است .
عباس صفری افزود: با برنامه ریزی های انجام شده اصلاحات هندسی برای كاهش میزان تصادفات در این محور به ترتیب اولویت درحال انجام است.
وی اضافه كرد: برای شناسایی نقاط حادثه خیز علاوه بر گزارش پلیس، كارشناسان بخش راهداری علت حادثه در نقاط مختلف را بررسی و نسبت به رفع مشكل اقدام می كنند.
صفری گفت: گزارش های تصادفات و شناسایی نقاط حادثه خیز به صورت 2 تا 5 سال جمع بندی شده و مشخص شده كه یكی از علت های مهم تصادفات درجاده كرج – چالوس انحراف بچپ وسیله نقلیه بوده است.
مدیركل راهداری استان البرز گفت: اكنون در محور كرج – چالوس اقدامات فنی درخصوص آشكار سازی نقاط مستعد به ایجاد تصادف انجام شده تا راننده درهنگام رانندگی در شب بتواند از تابلوهای جناقی، جانپناه و مسیرنما استفاده كند.
وی خاطرنشان كرد كه همچنین عملیات روشنایی درسه راهی دیزین نزدیك به 2 كیلومتر انجام شده و و در زمان حاضر نیز 2 كیلومتر دیگر نیز درحال انجام است.
صفری افزود: برای كاهش تصادفات فوتی و جرحی ، گاردریل درمسیرهای مختلف حذف و دیوار جانپناه جایگزین می شود كه اكنون نیز درچندین منطقه انجام شده است.
وی گفت: از مجموع یك هزارو 400 كیلومتر راه استان البرز بیش از یك هزار كیلومتر آن روستایی است كه بیشترین تردد دراین مسیرها انجام می شود كه باید اعتبار خاص ملی در این زمینه اختصاص یابد.
صفری بیان كرد: برخی معتقدند برای انجام كار عمران راه سازی، باید ابتدا آسفالت كاری انجام شود درحالیكه برای ایجاد راه جدید باید حفاظ و تابلوهای اخباری و اخطاری نصب و سپس عملیات آسفالت كاری انجام شود.
2098/1535
كرج - ایرنا - جاده كرج - چالوس از محورهای پرتردد كشور و جاذبه ای برای گردشگران محسوب می شود اما وجود نقاط حادثه خیز آن هر از گاهی شیرینی سفر را به كام مسافران تلخ می كند.