۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۹
کد خبر: 83000535
T T
۰ نفر

زیبای، زشتی آفرین

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۹
کد خبر: 83000535
زیبای، زشتی آفرین

سنندج - ایرنا - همیشه هدف از تبلیغات محیطی، زیباسازی فضا و منظر شهری است اما برخی كه تعدادشان هم كم نیست با كارهای تبلیغاتی نه تنها زیبایی ایجاد نمی كنند بلكه باعث زشت و نازیبایی چهره شهرها هم می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محیط زندگی بر روی رفتار، كردار و حتی روح و روان افراد تاثیر مستقیم دارد و محیط خشك و بی روح انسان را افسرده و بر عكس محیط هایی شاد و با طراوت امید را به زندگی در انسان افزایش می دهد.
این روزها با گذر از خیابان ها و معابر شهرها نمایی نازیبا از تبلیغات محیطی می بینیم و برچسب ها، بنرها، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی چشم ها را آزار می دهد یعنی در واقع تبلیغ نادرست بهترین چشم انداز و فضای باز از افق نگاه عابران گرفته است.
هدف اصلی این تبلیغات معرفی شخص، كالا، حرفه، مشاغل، رویدادها و برنامه های مختلف و گاه حتی اقدامی برای زیبایی فضای شهری است اما اشكالاتی دارد كه از منافع آن بیشتر است.
نصب بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی با موضوعات مختلف این روزها بر روی در و دیوار خیابان ها و معابر در همه شهرهای كشور وجود دارد كه بسیاری از آنها چهره زیبای فضا و منظر شهری را زشت كرده است.
به چند ویزیتور با حقوق و مزایای عالی نیازمندیم، تدریس خصوصی زبان، ریاضی، فیزیك و...، آكادمی موفقیت، شركت در قرعه كشی ماهیانه با جایزه چند میلیون تومانی و ... از جمله تبلیغات محیطی است كه در مقابل چشمان مان خودنمایی می كند.
هر چند جامعه در كاركردهای مختلف نیازمند تبلیغات است اما چه خوب كه این كار به روش صحیح و اصولی انجام شود تا منجر به نارضایتی مردم و بر هم زدن تعادل از چهره شهرها نشود.
خیابان ها، معابر اصلی، كوچه ها و محلات سطح شهر سنندج همچون سایر شهرهای كشور در غرق برچسب ها، پوسترهاف بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، سازه های نازیبا و غیر مجاز رنج می برد و عاملی برای ایجاد نارضایتی در مردم شده است.
برای زیباسازی فضای شهری و براساس ماده 92 قانون شهرداری ها و بند 25 ماده 71 قانون وظایف شوراهای اسلامی این نهادها موظف به جلوگیری از نصب هر گونه تابلو و برچسب تبلیغاتی در مكان های غیر از جاهای تعیین شده، هستند.
بر این اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج فعالیت خود را در این زمینه آغاز كرده و نیروهای خدمات شهری شبانه به پاكسازی سطح شهر از این تبلیغات محیطی اقدام می كنند.
در این میان مساله ای كه منجر به نارضایتی نیروهای شهرداری شده عدم همكاری مردم با آنان در تمیز نگه داشتن محیط های شهری از وجود تبلیغات مزاحم است.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج می گوید: یكی از مواردی كه باعث بوجود آمدن آلودگی بصری و نا زیبا كردن چهره معابر اصلی شهر شده، نصب برچسب ها و تراكت های تبلیغاتی غیر مجاز است.
شرمین شریفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ایام مختلف سال برخی شركت ها بدون اخذ مجوز از این سازمان با چاپ تراكت و برچسب تبلیغاتی و نصب آن بر روی بدنه اصلی معابر و حتی دیوار و درب منازل شهروندان علاوه بر زشت كردن جداره معابر، باعث نارضایتی فراوانی نیز می شوند.
وی افزود: برابر ماده 92 قانون شهرداری ها الصاق هرگونه تبلیغات بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است چون شركت ها و نهادها برای تبلیغ كالا و خدمات خود باید از این سازمان مجوز دریافت كنند.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج تاكید كرد: براساس این ماده قانونی و از طریق مراجع قضایی از شركت های متخلف كه اقدام به نصب برچسب های تبلیغاتی غیرمجاز می كنند، شكایت می كنیم.
شریفی یادآور شد: تابلو اعلانات به اندازه كافی در معابر اصلی نصب شده و شركت های تبلیغاتی می توانند از این تابلوها برای تبلیغات كالا و خدمات خود استفاده كنند.
وی اضافه كرد: اكیپ هایی از نیروهای خدمات شهری شهرداری به صورت شبانه در سطح شهر حضور یافته و بوسیله پمپ های مخصوص، در و دیوارها را از وجود این تبلیغات پاك می كنند اما به صبح نرسیده دوباره شاهد نصب پر تعداد برچسب و پوستر و بنر هستیم.
شریفی با بیان اینكه نصب این برچسب ها باید در مكان هایی باشد كه توسط شهرداری تعیین شده اند، گفت: طبق قانون نصب برچسب ها و تابلوهای تبلیغاتی در سایر مكان ها جریمه دارد اما چون مبلغ تعیین شده مربوط به سال 1334 و 100 تا 500 ریال تعیین شده كه بسیار ناچیز است، نمی تواند باز دارنده باشد و اعمال شود.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج افزود: در چند سال گذشته در مجلس لایحه جدیدی برای به روز كردن مبلغ جریمه داده شده كه هنوز مسكوت مانده و پیگیری نشده است.
وی ابراز امیدواری كرد مردم با نیروهای شهرداری همكاری كرده و در زمینه زیباسازی هر چه بیشتر فضا و محیط شهری كمك كنند به گونه ای كه مجبور به اعمال جریمه نشویم.
امید می رود فرهنگ تبلیغ نیزهمانند سایر فرهنگ های موجود در جامعه در میان مردم نهادینه شده و آحاد جامعه به درجه ای از آگاهی برسند كه برای رسیدن به منافع خود منافع دیگران را زیر پا نگذارند.
7348/9102