۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۸
کد خبر: 83000743
T T
۰ نفر
توافق نامه اقتصادی ایران و سوریه راهبردی و بلند مدت است

دمشق - ایرنا - 'سامر الخلیل' وزیر اقتصاد سوریه تاكید كرد: توافق نامه اقتصادی میان دمشق و تهران راهبردی و بلند مدت است كه منافع دو كشور را در پی دارد.

الخلیل امروز (سه شنبه) در حاشیه نشست دو جانبه اقتصادی ایران وسوریه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در دمشق گفت: هدف از این توافق، دستیابی به یك همكاری اقتصادی واقعی است كه مبادلات بازرگانی بین ایران و سوریه را ارتقاء و با تاسیس شركت های مشترك، فعالیت اقتصادی میان دو كشور گسترش یابد .
وی افزود: ایران و سوریه قبلا نیز توافقاتی در تمام زمینه ها داشته اند، اما بیشتر آنها نیازمند بازنگری، توسعه و فعال شدن است.
وزیر اقتصاد سوریه اضافه كرد: روابط اقتصادی میان دو كشور هنوز به سطح روابط فرهنگی و اجتماعی نرسیده و با این توافقات
درصدد تقویت روابط اقتصادی با ایران هستم.
الخلیل گفت: مبنای ما در این دور از مذاكرات، استحكام بلند مدت روابط اقتصادی با ایران است كه باید تقویت و گسترش پیدا كند.
وی اضافه كرد: این توافق نامه برگیرنده تمامی توافق نامه های قبلی است كه به صورت جزیی بوده است.
وزیر اقتصاد سوریه گفت: توافق نامه جدید بین سوریه و ایران شامل همكاری در زمینه گمركی، حل مشكلات تعرفه ها، مالیات، فعال كردن مبادلات تجاری و همچنین كاهش فهرست كالاهای غیر مشمول معافیت به حداقل است .
الخلیل افزود: همكاری در زمینه نمایشگاه ها، تبادل تجربیات و یك مسئله مهم نیز همكاری در زمینه سرمایه گذاری در تمامی بخش های اقتصادی به ویژه بازسازی سوریه است.
وی گفت: سوریه اكنون در آستانه آغاز فصل بازسازی است و شركت های ایرانی، دارای توانمندی بسیار بالایی هستند و می توانند نقش آفرینی به ویژه در زیرساخت ها و كارخانه های صنعتی آسیب دیده سوریه داشته باشند.
وزیر اقتصاد سوریه تصریح كرد: در این توافق نامه به ایجاد بانك های مشترك بین دو كشور پرداخته شده، زیرا این موضوع ضروری است كه ایران و سوریه باید به توافقی در این زمینه دست پیدا كنند.
الخلیل ادامه داد: سوریه و ایران در هر صورت حتی در كشور ثالث باید بانك دایر كنند، چون بدون بانك های مشترك نمی توان كار تجاری انجام داد.

** ارز محلی جایگزین دلار در مبادلات تجاری ایران و سوریه
وی با اشاره به تحریم های آمریكا علیه ایران و سوریه گفت: تحریم آمریكا مسئله مهمی است و در سفر ماه گذشته در تهران به این موضوع پرداخته شد كه در قبال تبادلات ارزی خارجی(دلار) از ارز محلی در مبادلات تجاری استفاده كنیم.
وی گفت: با توجه به اینكه تحریم های اقتصادی یك جانبه علیه ایران و سوریه توسط آمریكا در حال گسترش است، فكر می كنم یك نقش تشویق كننده ای برای هر دو كشور باشد كه بیشتر به سوی تعامل با ارز محلی گام برداریم.
وزیر اقتصاد سوریه گفت: باید به توافقاتی برسیم كه این موضوع مد نظر باشد و فكر می كنم كه یك راهكار كار آمد برای رهایی از تحریم ها داریم.
دو هیات ایرانی و سوری برای پیگیری توافق نامه ها در زمینه توسعه همكاری های اقتصادی با هم تبادل نظر كردند و برای نهایی شدن یاداشت تفاهم در این زمینه مسائل و مشكلات پیش روی را حل خواهند كرد.
كلیات توافق نامه اقتصادی ایران و سوریه در دو نشست قبلی در ماه های گذشته در تهران و دمشق حل شده بود و اكنون در این دور از مذاكرات به جزئیات آن پرداخته می شود.
اعضای این دو هیات در زمینه همكاری های اقتصادی موافقت نامه بلند مدتی را بین یكدیگر تنظیم می كنند تا آغازی برای تحول جدید در اقتصاد ایران و سوریه در دوران پس از بحران باشد.
هیات كارشناسی دو كشور، ظرفیت های موجود یكدیگر را در تمام زمینه ها به ویژه اقتصادی بررسی می كنند و طرفین ضمن توافق در خصوص جزئیات همكاری ها، گام های بعدی را مشخص می كنند.
همكاری های بانكی و گمرگی در مذاكرات هیات ایرانی و سوری بیشتر از هر موضوعی مدنظر قرار دارد تا تهران و دمشق بتوانند قوانین را به نحوی تنظیم كنند كه سبب افزایش تجارت میان دو كشور شود.
همكاری های صنعتی، فناوری و اطلاعات، ایجاد بنگاه های كوچك اقتصادی، مطالعه در خصوص شبكه آبرسانی، ایجاد پست های جدید خطوط انتقال برق و بازسازی زیرساخت های سوریه از جمله موضوعاتی است كه در سفر هیات اقتصادی ایران به سوریه بررسی و توافق نامه اولیه در خصوص آنها امضا می شود.
موضوع محوری این مذاكرات، فراهم كردن مقدمات لازم برای برگزاری كمیسیون عالی اقتصادی است كه در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی رتبه ایران و سوریه برای نهایی كردن قراردادها، انجام خواهد شد.
در پایان نشست عالی كمیسیون مشترك دو كشور در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری ایران قرار است ضمن امضای اسناد قراردادهای مزبور، یك سند راهبردی بین دو كشور در تمامی زمینه های اقتصادی و فرهنگی امضا شود.
نشست دو جانبه هیات اقتصادی ایران و سوریه با حضور 'امیر امینی' معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران و سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه دیروز (دوشنبه) در دمشق برگزار شد.
خاورم**8005**1651