۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 83001884
T T
۰ نفر
تهران و دمشق برای توسعه اقتصادی تفاهمنامه امضا می كنند

دمشق- ایرنا- معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران و دمشق برای حركت در مسیر توسعه اقتصادی بلند مدت و ماندگار تفاهم نامه راهبردی جدیدی را امضا می كنند.

امیر امینی صبح چهارشنبه در حاشیه دومین روز از نشست هیات اقتصادی ایران و سوریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق افزود : تفاهم نامه مزبور بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه بر اساس مسایل تجاری، بازرگانی، صنعتی و حمل و نقل در حال تنظیم است و با توجه به همه جانبه بودن موجب رشد و بالندگی دو طرف خواهد شد.
وی گفت: سوریه اكنون در آستانه آغاز فصل نو در بازسازی است و بخش خصوصی ایران نیز تجربیات زیادی در این زمینه در دوران هشت سال دفاع مقدس دارد و به همین دلیل بخشی از این تفاهم نامه با محوریت بازسازی این كشور در حال تنظیم نهایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبیعتا تمام نیازهای اقتصادی میان سوریه و ایران نیازمند حضور فعال بخش خصوصی است و ایران نیز یك دوره بازسازی را پشت سر گذاشته و تقریبا در این زمینه بی نیاز از سرمایه گذاران خارجی بوده است و اكنون می تواند به سوریه نیز در این زمینه كمك كند.
امینی بیان كرد: بازسازی اماكن تاریخی و زیر ساخت های تخریب شده در بحران حدود هشت ساله در سوریه محور مذاكرات است و در تفاهم نامه جدید بخش خصوصی ایران فعالیت گسترده ای خواهد داشت.
وی تصریح كرد: محور دیگری كه در این تفاهم نامه مد نظر قرار گرفت صادرات صنایع دستی است، زیرا دو كشور از قدمت بالایی در این زمینه برخوردار هستند و می توانند همكاری و فعالیت گسترده اقتصادی داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: این تفاهم نامه جدید اقتصادی دو بخش دارد كه ابتدا تمامی موافقت نامه های قبلی را پوشش می دهد و در مرحله جدید نیز به صورت كلان بر موضوعات صنعتی، تجاری، بازرگانی و غیره پرداخته می شود.
اعضای دو هیات ایرانی و سوری از دو روز قبل برای پیگیری اجرای توافق نامه های موجود در زمینه توسعه همكاری های اقتصادی با هم تبادل نظر كردند و برای نهایی شدن جزئیات تفاهم نامه راهبردی جدید و به روز رسانی آن برای حل مسائل و مشكلات پیش روی سوریه اكنون در حال رایزنی هستند.
كلیات تفاهم نامه جدید اقتصادی بین ایران و سوریه در دو نشست قبلی در ماه های گذشته در تهران و دمشق حل شده بود.
اعضای این دو هیات در زمینه همكاری های اقتصادی موافقت نامه بلند مدتی را بین یكدیگر تنظیم می كنند تا آغازی برای تحول جدید در اقتصاد ایران و سوریه در دوران پس از بحران باشد.
هیات كارشناسی دو كشور، ظرفیت های موجود یكدیگر را در تمام زمینه ها به ویژه اقتصادی بررسی می كنند و طرفین ضمن توافق در خصوص جزئیات همكاری ها، گام های بعدی را مشخص می كنند.
همكاری های بانكی و گمرگی در مذاكرات هیات ایرانی و سوری بیشتر از هر موضوعی مدنظر قرار دارد تا تهران و دمشق بتوانند قوانین را به نحوی تنظیم كنند كه سبب افزایش تجارت میان دو كشور شود.
همكاری های صنعتی، فناوری و اطلاعات، ایجاد بنگاه های كوچك اقتصادی، مطالعه در خصوص شبكه آبرسانی، ایجاد پست های جدید خطوط انتقال برق و بازسازی زیرساخت های سوریه از جمله موضوعاتی است كه در سفر هیات اقتصادی ایران به سوریه بررسی و توافق نامه اولیه در خصوص آنها امضا می شود.
موضوع محوری این مذاكرات، فراهم كردن مقدمات لازم برای برگزاری كمیسیون عالی اقتصادی است كه در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی رتبه ایران و سوریه برای نهایی كردن قراردادها انجام خواهد شد.
در پایان نشست عالی كمیسیون مشترك دو كشور در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری ایران قرار است ضمن امضای اسناد قراردادهای مزبور، یك سند راهبردی بین دو كشور در تمام زمینه های اقتصادی و فرهنگی امضا شود.
نشست دو جانبه هیات اقتصادی ایران و سوریه با حضور 'امیر امینی' معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران و سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه دو روز گذشته (دوشنبه) در دمشق برگزار شد.
خاورم**8005*1436*