۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83003070
T T
۰ نفر
عدالت در نظام پرداخت حوزه سلامت وجود ندارد

مشهد- ایرنا- نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نظام پرداخت ها در حوزه بهداشت و درمان باید قاعده مند شود، چراكه اكنون عدالتی در بخش های مختلف آن وجود ندارد.

به گزارش ایرنا دكتر سیدمرتضی خاتمی روز پنجشنبه در همایش چالش های نظام سلامت در مشهد افزود: هم اكنون عدالت نه در نظام درون رشته ای شبكه بهداشت و درمان، نه بین رشته ای و نه در درون سازمانی این نظام وجود ندارد.
وی بیان كرد: مسائل این چنینی حیثیت جامعه پزشكی را تحت تاثیر قرار می دهد و از سویی نارضایی مردم در حوزه سلامت را افزایش می دهد.
وی خاطر نشان كرد: نسبت های دریافتی گروههای مختلف جامعه پزشكی بایستی متناسب شود.
وی در ادامه بر تقویت اخلاقه حرفه ای تاكید كرد و گفت: حرفه ای كردن اخلاق در جامعه به ویژه در بین اعضای جامعه پزشكی كه سرآمد هستند، یكی از ضرورت های مهم است.
این نماینده مجلس فقدان تطبیق بین منابع و مصارف را از چالش های حوزه سلامت عنوان كرد و افزود: شاخص كلی رشد هزینه ها در كشور در 20 سال گذشته 30 برابر شده كه این رشد در بخش سلامت 70 برابر بوده است.
به گفته وی این در حالی است كه شاخص هزینه ها در حوزه دارویی كشور در این مدت 107 برابر شده است.
خاتمی با بیان اینكه توجه به اقتصاد سلامت و رفع چالش های آن ضروری است، خاطر نشان كرد: هزینه ها در حوزه سلامت باید اصلاح شود و مطابق با متوسط جهانی و منابع موجود باشد.
نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید كرد: امروز ضعف اثربخشی و كارایی در شبكه بهداشت و درمان یكی از مشكلات اساسی است و بهره وری در خدمات حوزه سلامت نسبت به هزینه های صرف شده پایین است.
وی اتلاف منابع، نبود الگوی مناسب برای استفاده از منابع، عدم پوشش قاعده مند بیمه ای و نارسایی در مدیریت منابع انسانی را از مشكلات مهم حوزه سلامت خواند كه راهكارهای برون رفت این موضوع اجرای طرح نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و استفاده از راهنمایی بالینی است.

* نظام پزشكی، اتاق فكر نظام بهداشت و درمان است
رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشكی گفت: نظام پزشكی می تواند به عنوان اتاق فكر و مشاور نظام بهداشت و درمان در بخش های مختلف ایفای نقش كند.
دكتر محمدرضا ظفرقندی افزود: نظام پزشكی در بخش های آموزش، پژوهش، اقتصاد درمان و تعرفه گذاری می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در حوزه سلامت داشته باشد.
وی بیان كرد: توجه به سلامت مردم و حمایت از جامعه پزشكی دو هدف مهم سازمان نظام پزشكی است و اگر بین این دو رابطه اعتمادی صحیح وجود نداشته باشد، سلامت جامعه به مخاطره می افتد.
وی خاطر نشان كرد: چالش های نطام سلامت باید به صورت فنی بررسی شود و نقد مكرر، بهبود اوضاع را به دنبال دارد.

*واحدهای ارائه دهنده خدمات درمانی در كشور متعددند
عضو هیات رئیسه مجلس نیز در سخنانی با بیان چالشهای حوزه سلامت گفت: كاهش هزینه های ساختاری و اداری، استفاده از روشهای مدرن مانند نهادینه سازی پرونده پزشكی الكترونیك، اصلاح فرآیندی بسته های خدمات، سرمایه گذاری در بخش پیشگیری و تضمین تامین منابع مالی از مسائلی است كه باید در این حوزه نهادینه شود.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: در حال حاضر واحدهای متعددی وظیفه درمان را بر عهده گرفته اند، به طوری كه وزارتخانه ها و مراكز مختلف خدمات درمانی را ارائه می كنند كه این مساله هزینه بر است.
وی بیان كرد: این در حالی است كه می توان با تجمیع منابع و اصلاح ساختارها، رقابت در بازار ایجاد كرد و خدمات را كیفیت بخشید و در نهایت قیمت ها را كاهش داد.
همایش چالش های نظام سلامت با حضور حدود 200 نفر از مسئولان و كارشناسان حوزه نظام پزشكی، بیمه ها و دانشگاههای علوم پزشكی كشور به مدت یك روز به میزبانی سازمان نظام پزشكی مشهد برگزار شد.
3027/5132