سيد علي رفاهي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در لاهيجان اظهار داشت: اقداماتي در راستاي پيشگيري از جرايم و آسيب هاي اجتماعي در معاونت اجتماعي قوه قضاييه در حال انجام است كه يكي از اين موارد، استفاده از ظرفيت هاي مردمي براي پيشگيري از جرايم و آسيب هاي اجتماعي است.
وي خاطرنشان كرد: در اداره كل پيشگيري هاي مردمي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، سامانه اي به نام سجام sajam.adliran.ir براي دريافت شكايت ها و گزارش هاي مردم تحت عنوان ناظر پيشگيري و يا ديدبان پيشگيري طراحي شده كه تاكنون 32هزار نفر در آن ثبت نام كرده اند و بيش از 2 هزار و 300 گزارش نيز تاكنون به اين واحد واصل شده است.
رفاهي هدف از تشكيل سامانه سجام را مشاركت مردم براي نظارتي غير متمركز كه نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر مسئولان است، عنوان كرد و گفت: با تشكيل اين سامانه، بزرگترين تشكل مردمي در قوه قضاييه شكل مي گيرد.
وي ادامه داد: اگر شهروندان در اين سامانه ثبت نام و مشكلات، مسائل و هر نوع جرم يا دعوا يا آسيب را به اين سامانه گزارش كنند؛ از طريق اين سامانه به دست مسئولاني كه بطور قانوني تكليف بر برطرف كردن آنها دارند، فرستاده مي شود.
مديركل پيشگيري هاي مردمي و مشاركت هاي مدني معاونت اجتماعي قوه قضائيه يادآور شد: اين سامانه از آذرماه سال گذشته عملياتي شده و تاكنون چندين فقره زمين خواري از استان هاي مختلف به اين سامانه ارسال كه اين موارد، روزانه به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور منعكس شده و بازخوردهاي خوبي هم داشته است.
رفاهي تاكيد كرد: چندين فقره هم صيانت از منابع آب به اين سامانه از سوي مردم گزارش شده كه اقدامات مربوطه در اين زمينه در حال انجام است.
وي ادامه داد: يكي از موارد ديگري كه در اولويت قرار دارد، حوادث كارگري است كه اعتقاد داريم در هر واحد صنعتي يك تا چند نفر به عنوان ناظر پيشگيري باشند و نواقص را به ما منعكس كنند و موارد مطرح شده را از طريق سامانه به مقامات مربوطه منعكس و سعي مي كنيم بدون تشكيل پرونده، آن نواقص برطرف شود.
6029/2007
لاهيجان - ايرنا - مديركل پيشگيري هاي مردمي و مشاركت هاي مدني معاونت اجتماعي قوه قضاييه از تشكيل سامانه سجام براي رسيدگي سريع به شكايت هاي مردمي و بدون تشكيل پرونده در اين قوه خبر داد.