۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 83006686
T T
۰ نفر
آوارگان سوري محور مذاكرات وزير خارجه لبنان در مسكو

بيروت - ايرنا - «جبران باسيل» وزير خارجه لبنان در حالي به مسكو سفر كرده كه وضعيت آوارگان سوري و بازگشت آنها به كشورشان محور اصلي مذاكرات وي با روس ها خواهد بود.

به گزارش ايرنا، باسيل قرار است امروز (دوشنبه) با «سرگئي لاوروف» همتاي روس خود ديدار و گفت و گو كند.
بنابر اطلاعيه اي كه وزارت خارجه لبنان منتشر كرده، پرونده بازگشت آوارگان سوري مهمترين موضوع گفت و گوهاي باسيل با لاوروف خواهد بود.
اين سفر در پي طرح جديد مسكو براي بازگشت تعداد گسترده اي از آوارگان سوري به كشورشان صورت مي گيرد.
يكي از موضوعات اصلي در بحران سوريه، وضعيت آوارگان اين كشور است. حدود هفت ميليون سوري طي هفت سال اخير بخاطر گريز از آتش جنگي كه تروريستها در اين كشور به راه انداختند، مجبور به ترك خانه و كاشانه خود و رفتن به آنسوي مرزها شدند.
بيشتر اين آوارگان در سه كشور تركيه، لبنان و اردن كه همسايه سوريه هستند، حضور دارند.
با بهبود شرايط امنيتي در سوريه و كنترل بيش از پيش دولت بر مناطق مختلف اين كشور، يكي از بحث هاي اصلي تعيين ساز و كاري براي بازگشت آوارگان به سرزمين مادري خود شده است.
مسكو كه طي سال هاي اخير نقش مهمي در فرآايندهاي سياسي و امنيتي سوريه ايفا كرده، حدود يك ماه پيش طرحي را براي بازگشت آوارگان ارائه داد.
اين طرح كه از سوي وزارت دفاع روسيه با همكاري وزارت خارجه اين كشور تهيه شده، ساز و كاري را براي تسهيل در بازگشت آوارگان از كشورهاي ميزبان تا خود سوريه ارائه مي دهد.
طرح مسكو پس از ديدار اخير «ولاديمير پوتين» و «دونالد ترامپ» رئيسان جمهوري روسيه و آمريكا و توافق دو طرف براي تسريع در روند بازگشت آوارگان ارائه شد.
اين طرح قرار است از لبنان كليد بخورد. جايي كه ميزبان دستكم يك و نيم ميليون آواره سوري است.
لبنان كه مساحت كوچكي دارد، از سال ها پيش از اين ميزبان بيش از پانصد هزار پناهجوي فلسطيني است.
اضافه شدن آوارگان سوري به فلسطينيان، باعث شد لبنان به اندازه دستكم 40 درصد از جمعيت خود پذيراي آوارگان و پناهجويان باشد.
حضور اين تعداد بالا در سال هاي اخير مشكلات امنيتي، اقتصادي و اجتماعي گسترده اي را براي لبناني ها بوجود آورده است.
بر اين اساس بويژه طي يك سال اخير، مقام هاي لبناني بارها خواستار كمك جامعه جهاني براي فراهم آوردن شرايط جهت بازگشت آوارگان شده اند.
بسياري از طوايف لبناني نگرانند با ادامه حضور آوارگان در كشورشان و مشمول مرور زمان شدن اين وضعيت، بازگشت آنها عملا منتفي شود و اين مساله تاثير گسترده اي در تغيير تركيب جمعيتي لبنان داشته باشد.
اما به رغم درخواست مقام هاي لبناني، روند بازگشت آوارگان بسيار كند صورت گرفته است.
وضعيت به قدري بغرنج بوده كه به تازگي لبنان مدعي شد كه كاركنان كميسارياي عالي پناهجويان، با ايجاد ابهام و شك و ترديد، جلوي بازگشت آوارگان سوري به كشورشان را مي گيرند، موضوعي كه مدتي روابط اين كشور و كميساريا را با چالش روبرو كرد.
به تازگي نيز اظهارات كميسر عالي پناهجويان مبني بر فراهم نبودن شرايط براي بازگشت آوارگان، اعتراض وزارت خارجه لبنان را در پي داشت.
در چنين شرايطي روسيه تلاش مي كند تا طرح خود را به صورت گام به گام پيش ببرد. گفته شده بازگشت 890 هزار آواره سوري از لبنان به كشورشان بخش اصلي مرحله نخست اين طرح است.
با توجه به انگيزه بالاي لبنان، سفر باسيل به مسكو با هدف رايزني براي اجرايي شدن سريعتر طرح روسيه صورت مي گيرد.
پيش از اين و در اوايل مرداد ماه، «الكساندر لاورنتييف» فرستاده ويژه پوتين در صدر هياتي با سفر به بيروت با مقام هاي ارشد لبنان ديدار و طرح مسكو براي بازگشت آوارگان را به مقام هاي اين كشور ارائه كرد.
وزارت خارجه لبنان درباره سفر باسيل گفته است: اهميت اين ديدار در زمان آن است. بدين صورت كه پوتين رئيس جمهوري روسيه پس از نشست «هلسينكي» با ترامپ همتاي آمريكايي اش، تماس هايش را براي تامين حمايت مالي و سياسي بين المللي براي موفقيت طرح افزايش داده است. وي در اين راستا با «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان ديدار كرد.
بر اين اساس وزير خارجه لبنان قرار است در سفر به مسكو، اقدامات لبنان در راستاي تامين شرايط لازم براي بازگشت مرحله اي امن آوارگان سوريه را كه بيشتر آنها به بازگشت به كشورشان تمايل دارند، توضيح دهد.
همزمان با اين اقدامات، دمشق هم تلاش كرده تا شرايط لازم براي بازگشت آوارگان را فراهم كند. به طور مشخص مي توان به طرح هاي عفو عمومي يا منع تعقيب براي مخالفان يا كساني كه به سربازي نرفته اند، اشاره كرد.
در حالي كه بسياري از آوارگان سوري تمايل خود را براي بازگشت اعلام كرده اند، اما برخي معتقدند كه موانعي جدي نيز در اين مسير وجود دارد كه مهمترين آنها شرايط دشوار اقتصادي و نبود فضاي كسب و كار در شهرهاي ويران شده سوريه است.
پيش از اين مقام هاي روسيه گفته بودند كه اگر تامين لازم براي حمايت از پروژه هاي بازسازي در سوريه صورت نگيرد، اميد به بازگشت آوارگان و ماندگاري در كشورشان، نقش بر آب مي شود.
بر اساس اعلام وزارت خارجه سوريه، افزون بر موضوع آوارگان بحث درباره روابط سياسي و اقتصادي دو كشور و منافع مشترك آنها و نيز ديدگاه واحد آنها براي تامين ثبات در خاورميانه و منع سيطره افراط گرايي و تروريسم و همچنين حمايت از تنوع فرهنگي و ديني و تمدني در منطقه از جمله اهداف و محورهاي سفر باسيل به مسكو است.
خاورم**2054**1651